چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی گفت: اسکناس 10 هزار تومانی از پایان خرداد به جریان خواهد افتاد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بهمنی در حاشیه نشست شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه این اسکناس جایگزین چک پول‌ها می‌شود، به خبرنگاران گفت: رقم چک پول‌ها خیلی زیاد است و نمی‌توان به یک باره آنها را جمع آوری کرد.

وی اضافه کرد: اگر ما مجوز انتشار اسکناس 50 هزار تومانی داشتیم بلافاصله و همزمان به میزان چاپ اسکناس‌ها می توانستیم چک پولها را جمع کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک حجم پول را تغییر نمی دهد، گفت: اگر 5 اسکناس 10 هزار تومانی به جریان بیندازیم یک چک پول 50 هزار تومانی خارج می کنیم اما اگر اسکناس درشت تر داشتیم خیلی سریعتر و با هزینه کمتری این عمل انجام می‌شد.

وی با اعلام اینکه چاپ هر اسکناس هزار تومانی 38 تومان هزینه دارد، افزود: میانگین سرانه اسکناس ریز در ایران 118 عدد است اما در کشورها دیگر حدود 15 عدد است برای اینکه اسکناس‌های درشت این تعداد را کاهش داده است.

رئیس کل بانک مرکزی در این حال با تاکید براینکه اسکناس‌های درشت تورم ایجاد نمی‌کند، گفت: ما معادل اسکناس درشت پول خارج می‌کنیم و اسکناس درشت مبادلات را تسهیل می کند.

بهمنی افزود: درشت‌ترین اسکناس ما 5هزار تومانی است در حالیکه درشت ترین اسکناس اروپا 500 یورو و معادل 700 هزار تومان است.

برخورد با موسساتی که به بسته بانک مرکزی عمل نکنند

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفتگو با خبرنگاران همچنین از برخورد با موسسات و سازمان‌های پولی خبر داد که به بسته بانک مرکزی عمل نکنند.

بهمنی با اشاره به مصوبات نشست روز سه شنبه شورای پول و اعتبار گفت: بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد بخش نظارتی بانک مرکزی تقویت شد تا بتوانیم با امکانات و ابزار بهتری، این نظارت را تداوم دهیم.

وی با بیان اینکه در بسته سیاستی بانک مرکزی هیچ تبعیضی میان یک سازمان ضعیف تر با یک سازمان قوی تر وجود ندارد، گفت: بند 14دستورالعمل وصول مطالبات (ضرورت امضا افراد تحت تکلف برای دریافت تسهیلات) در شورا مطرح و حذف شد.

وی گفت: مشتریان ما وقتی تضمین و وثیقه کافی داشته باشند دیگر نیازی نیست که از فرزند کوچک آنها امضا گرفته شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش فعالیت‌های نظارتی این بانک در دو سال اخیر افزود: سازمان‌های پولی زیادی وجود داشت که مجوز نداشتند ولی فعالیت می‌کردند و ما صندوق‌های قرض الحسنه و تعاونی‌های آزاد را ساماندهی کردیم.

بهمنی گفت: تعاونی‌های آزاد اگر بخواهند فعالیت کنند حتما باید در چارچوب ضوابط تبیین شده بانک مرکزی عمل کنند در غیر اینصورت از آنها می‌خواهیم که تجمیع بشوند تا موسسه بدون مجوز نداشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه هیچ سازمان یا بانک خصوصی یا دولتی نمی‌تواند دو گانه عمل کند، افزود: باید رقابت را نه در نرخ‌ها بلکه در ارائه خدمات بهتر به مشتریان قرار دهیم.

وی گفت: باید نرخ ها را پایین بگیریم تا بتوانیم نرخ تسهیلات را کاهش دهیم و این در جهت کاهش نرخ تسهیلات است که دو سال پیش درباره ان تصمیم گرفته شد.

بهمنی افزود: بعد از مهلت هایی که دادیم شنیدیم که نرخ های بالاتری دریافت می‌شود اما مسئولان انها اینجا تعهدنامه امضا کردند که در صورت بی توجهی به بسته سیاستی برای انحلال و تعطیلی آنها تصمیم گرفته شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ مسئولان این موسسات اعلام کردند که به تمام واحدها اطلاعیه می‌دهند که از دوشنبه بیست و چهارم خرداد دقیقا بسته سیاسی را عمل کنند و رونوشت آن را به بانک مرکزی بدهند.

بهمنی افزود: تعاونی‌ها وقتی ساماندهی شوند مجبورند ذخایر قانونی نزد بانک مرکزی بگذارند و هر وقت مشکلی پیش بیاید بلافاصله کمک می‌کنیم و سپرده هایشان را آزاد   می‌کنیم اما اگر یک موسسه مجوز نداشته باشد و مشکلی برایش پیش بیاید قطعا      نمی‌توانیم از ان حمایت کنیم.

بهمنی درباره کاهش نرخ تورم و رقم 9/9 درصد گفت: میانگین رشد شاخص قیمت‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: برخی اقلام و مواد خوراکی شاید افزایش قیمت داشته است ولی ما 359 قلم کالا در سبد داریم که هر کدام ضرایب خاص خود را دارد.

بهمنی گفت: ضریب مسکن 28/5 درصد است و اگر قیمت آن بالا نرود یعنی رشد این 28/5 درصد در سبد صفر است.

وی افزود: بانک مرکزی این موضوع را در مجموع 12 ماه بررسی می‌کند اما برخی فقط کالاهای مصرفی را می بینند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نحوه محاسبه تورم در دنیا این فرمول است زیرا ما می‌خواهیم خودمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم.

بهمنی افزود: وقتی رتبه ایران در کاهش نرخ تورم در بین 145 کشور از رتبه بالای 100 به رتبه 18 می رسد ،احساس موفقیت می‌کنیم.

وی افزود: انتظارم این بود که پایان سال به نرخ یک رقمی برسیم و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش بینی کرده بودند که ما به نرخ 8/5 می رسیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگریک مقدار احساس روانی افزایش قیمت‌ها نبود و هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌خواست اجرا شود تا پایان شهریور قطعا تورم به زیر 7 درصد می‌رسید.

کد خبر 109815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز