هنگامی که هشام‌بن‌عبدالملک پس از 20سال خلافت، به هلاکت رسید، برادرزاده‌‌اش ولید‌بن‌یزید که فردی نالایق و فاسق بودند، سر کار آمد

history

  وی، خلیفه‌ای فاسق و متظاهر به گناه و محرمات بود و از نظر فکری نیز شایستگی نداشت که خلیفه مسلمانان باشد؛ چون چیزهایی می‌گفت و اشعاری می‌خواند که ملحدان و زندیقان، جرأت و جسارت خواندن آنها را نداشتند. سرانجام عموم مردم از وی رویگردان شده و درصدد پایان دادن به خلافتش برآمدند. سردمداران بنی‌امیه که به نفرت عمومی مردم نسبت به این خاندان بیمناک شده بودند، بی‌درنگ پسرعمویش یزید‌بن‌ولید بن‌عبدالملک را کاندیدای‌ خلافت کرده، سپس اقدام به شورش و قیام کردند. تا اینکه بنا به قولی در 28 جمادی ‌ الثانی سال 126 قمری سپاهیان وی را شکست داده و پس از کشتن وی، بدنش را با ضربات نیزه و شمشیر پاره پاره و سر او را از بدن جدا و در دمشق و بسیاری از شهرها گرداندند و آنگاه، آن را در دیواره مسجد اموی شام نصب کردند.

1361 شمسی: درگذشت استاد سیدحسین میرخانی

سیدحسین میرخانی از خوشنویسان و نستعلیق‌نویسان معاصر و از بنیانگذاران، رئیس و استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران بود. او از اساتید صاحب‌سبک در خط نستعلیق معاصر ایران به‌شمار می‌رود. از خردسالی به آموختن خط همت گمارد و از 11سالگی به کار کتابت و خوشنویسی پرداخت. پدر او سید مرتضی برغانی بود که سبک خوشنویسی میرزا رضا کلهر را به 2فرزند خود حسین و حسن تعلیم داد. سیدحسین میرخانی روز ۱۱ خرداد سال ۱۳۶۱ پس از چند سال نابینایی درگذشت. میرخانی دو قرآن به خط نستعلیق یکی در سال۱۳۲۳ و دیگری را در سال۱۳۲۸ نوشته است. کتابت قرآن دوم که در قطع بزرگ‌تری به چاپ رسیده مدت 5سال به طول انجامید.

1363 شمسی: صدور قطعنامه 552 شورای امنیت

از اردیبهشت ماه سال 1363 شمسی جنگ کشتی‌ها در خلیج‌فارس به‌طور آشکار آغاز شد و با توجه به تداوم تهدید ایران به بستن تنگه هرمز درصورت ادامه حملات عراق به کشتی‌های ایرانی و حمایت غرب از عراق و مشخص‌شدن جدیت ایران در دفاع و احتمالا بستن تنگه هرمز، قطعنامه 552 شورای امنیت در تاریخ 11 خرداد سال 1363 صادر شد که در آن حفظ آزادی کشتیرانی و محکومیت حمله به کشتی‌های تجاری مورد تأکید قرار گرفته بود .

1366 شمسی: انحلال حزب جمهوری اسلامی

یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 29بهمن 1357، شماری از برجسته‏ترین شخصیت‏های علمی، مذهبی و سیاسی ایران که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و از یاران نزدیک امام‌خمینی ( ره ) محسوب می‏شدند، حزب جمهوری اسلامی را تأسیس کردند. پس از اعلام تأسیس، پرسشنامه و برگه درخواست عضویت به همراه طرح اساسنامه و مرامنامه حزب در سطح وسیع و از طرق گوناگون پخش شد و حزب شروع به عضوگیری کرد. هدف این حزب، ایجاد یکپارچگی و همکاری هرچه بیشتر نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی، سامان‏بخشیدن به حکومت اسلامی و پایه‏گذاری دولت جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی بود. این حزب در 11خرداد سال 1366 به درخواست اعضای شورای مرکزی آن و موافقت امام‌خمینی(ره)، فعالیت‏های خود را رسما تعطیل کرد.

کد خبر 136535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز