جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

درکنار نهری به نام یرموک در سرزمین اردن نبردی بزرگ میان مسلمانان و رومیان به‌وقوع پیوست. پس از شکست‌های پی‌در‌پی رومیان ، آنها درصدد جنگ بزرگی دیگر برآمدند و تعداد یکصد هزار و به روایتی 300هزارسپاه امپراتوری روم که متشکل از رومیان و عرب‌های منطقه شام بودند، در سرزمین یرموک گردآمده و برای هجوم سیل‌آسا بر مسلمان آماده شدند.

ابوعبیده جراح فرمانده سپاه ، رزمندگان مسلمان را به نبرد آنان فرستاد و سپس سپاهی دیگر به فرماندهی سعید‌بن‌عامر به یاری مسلمان اعزام کرد و در نبردی سنگین ده‌ها هزار تن از نیروهای دو طرف، کشته، زخمی و اسیر شدند. ولی سرانجام مسلمانان پیروز شدند. هرقل، امپراتور روم شرقی که در انطاکیه مستقر بود ، همین که از پیروزی مسلمانان در یرموک با خبر شد، از انطاکیه گریخت و هنگام گریختن، با حسرت تمام گفت: بدرود ‌ای سرزمین سوریه، چه سرزمین زیبایی نصیب دشمنان شد . این واقعه در پنجم رجب سال پانزدهم قمری واقع شد.

1356 شمسی: ورود سولیوان به ایران

ویلیام هیلی سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در 18 خرداد سال 1356 در شرایطی که شاه در سرمایه‌‌ گذاری مالی خود برای کمک به پیروزی مجدد جمهوریخواهان آن کشور شکست خورده بود، وارد تهران شد. سولیوان در شرایطی که انتشار مقالات تمسخرآمیز مطبوعات متمایل به دمکرات‌ها در آمریکا علیه حکومت ایران به خاطر حمایت مالی بی‌فرجام محمدرضا پهلوی از رقیب جمهوریخواه جیمی کارتر در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشورادامه داشت، به تهران‌آمد. شاه در آستانه برگزاری انتخابات سال1355 آمریکا 120میلیون دلار از طریق اردشیر زاهدی سفیر خود در واشنگتن در اختیار ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان قرار داده بود تا به پیروزی جرالد فورد رقیب جیمی کارتر کمک کند. این کمک‌ها خشم دمکرات‌ها را برانگیخت به‌طوری که «برژینسکی» رئیس شورای امنیت ملی آمریکا در حکومت کارتر در همان زمان رفتار زاهدی را «مایه ننگ» نامید.

1369 شمسی: شهادت شهید راه ولایت

حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی مزاری عالم خدومی بود که سال‌های پربرکت زندگانی خود را وقف خدمت صادقانه به محرومان و بینوایان کرد؛ فرزانه‌ای که مهر پرافتخار شهادت بر تارک اعمال خدایی‌اش نقش زده شد و چه زیبا سرانجامی داشت. شکوه پروازش عالمیان را خیره کرد. عروجش در مسیر مولا علی(ع) بود و به شیوه حسین (ع ). این نمونه اخلاق، اخلاص، صداقت و پاکی در شامگاه 18 خرداد سال1369 به‌دست شب‌پرستان کوردل و در مقابل چشمان فرزندان و خانواده‌‌اش به شرف شهادت نایل آمد. رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام خویش به مناسبت شهادت این شهید فرمودند: «دشمنان کوردل و عنود با آلودن دست پلید خود به خون این روحانی بزرگوار که خدمات فرهنگی و اجتماعی او برای همه معلوم و خلوص و پاکدامنی او در فعالیت‌ها و تلاش‌های صادقانه‌‌اش مشهود است خود و اربابان پلید خود را رسوا کردند.»

1992 میلادی: ترور مبارز فلسطینی به‌دست عوامل موساد

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) برای تحکیم پایه‌های این رژیم، در هشتم ژوئن 1992میلادی عاطف بسیسو یکی از مقام‏های امنیتی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را در پاریس ترور کرد. با وجود آنکه ارتکاب این ترور توسط رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار بود، اما این رژیم به‌علت هراس از واکنش افکار‌عمومی، مسئولیت آن را نپذیرفت. اما 7سال بعد در ماه مارس 1999میلادی پلیس فرانسه اعلام کرد، براساس اسناد به دست آمده، موساد، ترور عاطف بسیسو را طراحی و اجرا کرده است.

کد خبر 137067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز