به غیر از انوار مقدسه چهارده معصوم علیهم السلام، در میان خاندان رسالت و اهل‌بیت گرامی پیامبر اکرم- صلّی‌الله علیه و آله و سلم- افرادی هستند که نزد خداوند متعال دارای رتبه و منزلت رفیع و والایی‌اند.

حضرت زینب(س) بانویی بزرگوار از این دودمان پاک است . نام مبارک آن بزرگوار زینب و کنیه گرامی‌شان‌ام الحسن و‌ام کلثوم و القاب آن حضرت صدیقه الصغری، عصمه الصغری، ولیه‌‌الله العظمی، ناموس الکبری، شریکه‌الحسین و عالمه غیرمعلمه، فاضله و کامله است . شیرزن دشت کربلا پس از عمری دفاع از طریق حقه ولایت و امامت، در 15 رجب سال 62 قمری ضمن سفری که به همراه همسر گرامی‌شان، عبداللّه بن جعفر به شام رفته بودند، وفات کردند و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همانجا دفن شد.

1815میلادی: شکست‌ ناپلئون در واترلو

قوای نظامی ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه در 18 ژوئن سال 1815 میلادی در واترلو در جنوب بروکسل از قوای نظامی مشترک انگلستان و پروس شکست خورد. ناپلئون که حدود یک سال پیش از این، پس از شکست از قوای مشترک انگلستان، روسیه و پروس از امپراتوری فرانسه خلع شده و به جزیره الب تبعید شده بود، از جزیره الب فرار کرده و به کاخ توییلری در پاریس بازگشت. با ورود ناپلئون، لوئی هجدهم از پاریس فرار ‌کرد. نیروهای متحد پس از اطلاع از بازگشت ناپلئون حکومت وی را غیرقانونی اعلام کردند.ناپلئون یک نیروی نظامی از سربازان سابق خود را تشکیل ‌داد و تصمیم ‌گرفت که به نیروهای انگلستان و پروس حمله کند، اما شکست ‌خورد. مدتی بعد ناپلئون خود را تسلیم انگلیسی‌ها کرد. این بار ناپلئون را به جزیره دوردست و بد آب و هوای سنت هلن تبعید کردند. ناپلئون چند سال بعد در جزیره سنت هلن بر اثر یک بیماری درگذشت.

1997میلادی: استعفای اربکان از نخست وزیری

در 18 ژوئن سال 1997 میلادی نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلامگرای ترکیه، تحت فشار نظامیان این کشور وادار به استعفا شد. حزب رفاه به ریاست اربکان در انتخابات زود هنگام دسامبر سال 1994 میلادی، بیشترین رأی را به‌دست آورد و کابینه‌ای ائتلافی تشکیل داد اما فرماندهان لائیک این کشور، مانع از پیشبرد اهداف دولت او شدند. اربکان سرکوب اسلامگرایان را مغایر با دمکراسی می‌دانست و مخالف رابطه گسترده با رژیم صهیونیستی بود. وی در عمل تلاش کرد مناسبات ترکیه را با کشورهای اسلامی توسعه دهد اما شورای امنیت ملی ترکیه که در آن نظامیان نفوذ فراوانی دارند، دستورالعملی را در مورد مقابله با اسلامگرایان این کشور صادر کرد. اربکان ناچار به استعفا شد و چندی بعد به خاطر عقایدش محاکمه و به 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی محکوم شد .

1981میلادی: امضای قرارداد الجزایر

قرارداد الجزایر قراردادی است که میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۹۸۱ به امضا رسید و به بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران پایان داد. بعد از تسخیرلانه جاسوسی به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، آمریکا اقدام به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران کرد و اموال و دارایی‌های ایران را بلوکه کرد، همچنین محموله‌های تسلیحاتی خریداری شده توسط ایران را که بهای آنها نیز پرداخت شده بود به ایران تحویل نداد.در مرحله بعد ارتش آمریکا تصمیم گرفت که مستقیما وارد عمل شود و گروگان‌ها را آزاد کند. اما با شکست عملیات، این طرح نیز بی‌نتیجه ماند و آمریکا مجبور شد به توافقی سیاسی تن دهد که قرارداد الجزایر نام گرفت.

کد خبر 137852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز