امام جواد (ع) در روز جمعه 10رجب سال 195 قمری در شهر مدینه به دنیا آمد.

کلینی می‌گوید: عمر آن حضرت 25سال و 2ماه و 18 روز و بنا بر قول دیگری 3ماه و 22روز بود. از این مدت، وی 8‏یا 7‏سال و 4ماه و 2روز با پدرش و 17 یا 18سال و 20روز کمتر، پس از پدرش زیست، که این همان مدت امامت و خلافت آن حضرت به شمار می‌رود و مصادف با دوران حکومت مامون است. مامون احترام زیادی برای ابوجعفر قائل بود زیرا می‏دید آن امام با آن سن و سال اندک در فضل و حکمت و علم و آداب و کمال عقل تا چه اندازه پیش است. به‌طوری که هیچ کدام از مشایخ هم عصر آن حضرت با وی برابری نمی‏کردند. از این رو دختر خویش را به همسری امام جواد (ع) درآورد.

1359شمسی: تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی

صدور پیام نوروزی امام خمینی ( ره ) در اول فروردین 1359 را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست. ایشان در بند11 این پیام بر ضرورت ایجاد انقلاب اساسی در دانشگاه‏‌های سراسر کشور، تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب و تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تأکید کردند. پس از تعطیل رسمی دانشگاه‌ها، امام ( ره ) در 23 خرداد سال 1359 فرمانی مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند. در قسمتی از فرمان ایشان آمده است: مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان است اعلام شده و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاهی آثارش نمایان می‌شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‌فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند.

1362شمسی: درگذشت مجتهده امین

سیده نصرت امین معروف به بانو امین در سال 1274 در اصفهان چشم به جهان گشود. نَسَبش با 30واسطه به امام علی ( ع) می‌رسد. از 4سالگی به فراگرفتن قرآن پرداخت. با وجود تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل بانوان متدین وجود داشت، در 40‏سالگی به‌دنبال سال‏ها تلاش شبانه‏روزی به اخذ درجه اجتهاد نایل آمد. از آثار ایشان می‌ توان به اربعین الهاشمیه، جامع الشتّات، معاد یا آخرین سیر بشرو نفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه ، اخلاق ، تفسیر مخزن العرفان، روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی، مخزن اللئالی در مناقب مولی الموالی‌علی(ع) وسیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء اشاره کرد. این بانوی فاضل سرانجام در 23 خرداد سال 1362 دار فانی را وداع گفت.

1386شمسی: دومین اقدام تروریستی علیه حرمین شریفین عسکریین ( ع)

در 23 خردادماه سال 1386 ساعت 9 صبح پس از صدای انفجاری مهیبی، شهروندان عراقی شاهد فروریختن هر دو مناره حرمین شریفین عسکریین بودند؛ به گونه‌ای که هر دو مناره به زمین سقوط کرد و دیگر اثری از آنها باقی نماند. علت تخریب، بمب‌گذاری در مناره‌های حرمین شریفین گزارش شد. این حادثه در حالی اتفاق افتاد که نیروهای پلیس محلی در این منطقه حضور داشتند. این اقدام جنایتکارانه برای دومین بار صورت گرفت. عاملین این اقدام وقیحانه گروه‌های تکفیری وابسته به وهابیت بودند.

کد خبر 137437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز