روز دوشنبه 30 خرداد سال 1373 شمسی برابر با عاشورای سال 1415 قمری در حالی که در رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف مرقد مطهر هشتمین امام معصوم جمعیت موج می‌زد و مردم غرق عزاداری و نوحه سرایی بودند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره رضوی را پر کرد...

امام رضا

و انفجاری سهمگین همه جا را به لرزه درآورد و لحظه‌ای بعد دود غلیظ و بوی خون در فضای سراسر معنویت حرم پخش شد و انبوه متراکم جمعیتی را که مشغول مناجات و عبادت بودند، درهم پیچید. این بمب در محلی واقع در قسمت بالای سر ضریح منفجر شد. براثر شدت انفجار ۲۷نفرشهید و بیش از ۳۰۰ تن مجروح شدند . سازمان منافقین عامل این جنایت بی‌شرمانه بود .

1389شمسی: اعدام عبدالمالک ریگی

عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق ایران موسوم به جند‌الله در 30 خرداد سال 1389 به دلیل ارتکاب جنایات متعدد به دار آویخته شد. سربازان گمنام امام‌زمان(عج) در یک عملیات مهم عبدالمالک ریگی را بازداشت کردند. او که برای طراحی توطئه و شرارت جدید از نقطه‌ای به نقطه دیگر عازم بود، دریک برنامه‌ریزی دقیق به دام افتاد . این شرور، عامل بیگانگان بود و با کمک آنها دست به شرارت می‌زد. اعدام او موجی از شادی را در سراسر ایران به ‌همراه داشت .

1837میلادی: آغاز عصر ویکتوریا

ویکتوریا در 24 مه سال 1819 میلادی در کاخ کنزینگتون لندن متولد شد. در پی مرگ عمویش ویلیام چهارم که فاقد فرزند برای جانشینی بود، در سن 18 سالگی در 20 ژوئن سال 1837 میلادی ملکه بریتانیا شد. در دوران سلطنت او، بریتانیا به ابرقدرت دنیا تبدیل شد و دامنه متصرفات خود را در آفریقا و آسیا گسترش داد. هندوستان در دوره ویکتوریا به اشغال کامل بریتانیا درآمد و ویکتوریا لقب امپراتریس هندوستان را یافت. دوره سلطنت او به‌دلیل طولانی بودن به عصر ویکتوریا شهرت یافت. اغلب فرزندان ویکتوریا، با خاندان‌های سلطنتی اروپا ازدواج کردند به همین دلیل لقب مادربزرگ اروپا را به او داده‌اند. او پس از 64 سال سلطنت که طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ محسوب می‌شود، چشم از جهان فروبست و عصر ویکتوریا به پایان رسید.

1948میلادی: شکوفایی اقتصاد آلمان

اقتصاد آلمان پس از جنگ جهانی دوم به وضع بسیار وحشتناکی دچار شده‌بود. جنگ به همراه سیاست زمین سوخته هیتلر ۲۰درصد از کل ساختمان‌های مسکونی این کشور را نابود کرده بود. تولید سرانه غذا در سال ۱۹۴۷ میلادی به ۵۱درصد مقدار آن در سال ۱۹۳۸ میلادی کاهش یافته بود همچنین تولیدات صنعتی در سال ۱۹۴۷ میلادی تنها برابر یک‌سوم میزان آن در ۱۹۳۸ میلادی بود. هرچند که قیمت‌ها تحت کنترل بود و نرخ تورم تقریبا زیر ۳۰ درصد اعلام می‌شد، کنترل قیمت کالاهای غذایی باعث شده بود که کمبود چنان شدید شود که برخی مردم شروع به کاشت محصولات غذایی برای خود کنند و دیگران در آخر هفته‌ها پیاده به نواحی روستایی می‌رفتند تا در آنجا به مبادله کالاهای خود با محصولات غذایی بپردازند. اما3 عامل عمده در این شکوفایی اثرگذار بودند. یکی اصلاحات پولی، دیگری حذف کنترل‌های قیمتی و سوم کاهش نرخ‌های نهایی مالیاتی. این تحولات از 20 ژوئن سال 1948 میلادی آغاز شد .

کد خبر 137987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز