پس از دستگیری امام‌خمینی(ره) و وقوع قیام خونین 15‌خرداد، حوزه‌های علمیه عراق و نیز مردم شهرهای ایران حمایت خود را از امام و تنفر خویش را نسبت به اعمال وحشیانه رژیم شاه اعلام کردند و خواستار آزادی فوری رهبر نهضت اسلامی ایران شدند.

اعتصاب سراسری تهران در 21‌خرداد 1342 به مناسبت هفتمین روز فاجعه خونین 15‌خرداد، ضربه‏ای بود که رژیم طاغوت را درمانده‏تر کرد. همچنین مهاجرت علما و مراجع قم و مشهد و علمای سرشناس شهرستان‌ها به تهران رژیم را مجبور به آزادی امام ‌ خمینی‌(‌ ره ) کرد .

218قمری: هلاکت مأمون عباسی

عبدالله بن هارون‌الرشید، معروف به مأمون هفتمین خلیفه از طایفه بنی‌عباس بود که بر تخت خلافت تکیه زد و مدتی نسبتا طولانی زمامداری کرد . امین جانشین هارون پس از مدتی درصدد عزل برادرش مأمون از ولایت عهدی خویش و جایگزینی فرزند خود و تضعیف مأمون و سپاهیان وی که در خراسان مستقر بودند، برآمد. عاقبت دشمنی‌های دو برادر، به جنگ خونینی منجر شد و هزاران نفر از طرفین کشته و زخمی شدند و سرانجام سپاهیان مأمون پیروز شده و امین را کشتند و شهر بغداد را فتح و بر سایر مناطق تحت حکومت امین، استیلا یافتند.

پس از پیروزی بر امین ، مأمون امام ‌رضا ‌( ع ) را محترمانه مجبور به پذیرش ولایت‌عهدی کرد . امام ‌ رضا ‌( ع ) در این مدت تلاش زیادی به عمل آورد که از ستمکاری‌های خلافت و انحرافات خود مأمون بکاهد و در این راه به موفقیت‌های بزرگی نایل آمد و زمینه گسترش مکتب اهل‌بیت(ع) و حس عدالتخواهی را در میان مردم شعله‌ور کرد. مأمون که فرایند چنین راهی را به سود خود نمی‌دید آن حضرت را به شهادت رساند . درباره تاریخ مرگ مأمون، مورخان و سیره‌نویسان متفق هستند که وی در رجب سال218 قمری درگذشت، ولی درباره روز وفاتش اتفاقی میان آنان نیست. برخی روز هشتم، برخی روز یازدهم، برخی روز سیزدهم و برخی روز هفدهم رجب را روز مرگش می‌دانند.

1963‌میلادی: خود‌سوزی راهب بودایی

در 11‌ژوئن سال 1963میلادی یک راهب بودایی در اعتراض به سیاست‌های حکومت دست‌ نشانده آمریکایی نگودین دیم، رئیس جمهور ویتنــام جنـوبی در شهر سایـگون خود سوزی کرد . راهبان بودایی که از سیاست‌های حکومت به تنگ آمده بودند ، مبارزه با نگودین دیم را آغاز کردند.آنان تظاهراتی را علیه نگودین دیم در سایگون برپا کردند که نیروهای دولتی 8‌راهب را در جریان این تظاهرات به قتل رساندند و در پی آن سرکوب همه مخالفان دولت شدت یافت.

یک راهب 66ساله بودایی به نام تیش کوانگ دوک در اعتراض به دیکتاتوری، فساد مالی و بی‌عدالتی حکومت نگودین دیم در مقابل دیدگان هزاران نفر در شهر سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی (هوشی مین ویل امروزی) دست به‌خودسوزی زد.او در حالی که در آتش می‌سوخت، بی‌حرکت بر زمین نشسته بود و حتی ناله هم نمی‌کرد. تصاویر خودسوزی او در تمام جهان منتشر شد.

کد خبر 137226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز