شیخ خزعل ملقب به «معزالسلطنه» و «سردار اقدس»، سال‌ها فرمانروای خوزستان بود. وی در سال ۱۲۸۰ شمسی به جای برادرش شیخ مزعل که به دست او از بین رفته بود، از طرف مظفرالدین شاه با درجه امیرتومانی و لقب معزالسلطنه به حکمرانی خرمشهر و سرحد داری آنجا تعیین شد.

شیخ خزعل

کودتای رضاخان به تغییر بافت روابط قدرت در ایران منجر شد . رضاخان در روز ۱۳ آذرماه ۱۳۰۳شمسی به خرمشهررفت و درکاخ فیلیه خزعل سکونت کرد.تسلیم شیخ به دولت مرکزی براساس تفاهمنامه ای صورت گرفت که رضاخان متعهد شود که هیچ‌گونه آسیبی به شیخ نرساند. شیخ از بدو ورود به تهران روزگار را تا 11سال بعد تحت محافظت گذراند. البته نشان‌هایی که او از دولت انگلیس داشت، مانع از کشتن او می‌شد و الا در همان روزهای اول دستگیری، او را تلف می‌کردند. سرانجام دفتر زندگانی شیخ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب در روز بیست وچهارم خرداد سال ۱۳۱۵ شمسی بسته شد. این چهره سیاسی در 75 سالگی در منزل شخصی خود که همان باغ فخرالسلطنه بود به فرمان رضاخانی به دست چند نفر از مأمورین شهربانی به قتل رسید.

1360شمسی: نامه نمایندگان مجلس در خصوص عدم کفایت سیاسی بنی صدر

پس از آنکه مقاومت مردمی در برابر متجاوزین بعثی به‌علت عدم‌پشتیبانی لازم از جانب بنی‌صدر به عنوان فرماندهی کل قوا، به فرسایش گرایید و اختلافات داخلی بین رئیس جمهور با مجلس و قوه قضاییه و دیگر نهادهای انقلابی به اوج رسید، همچنین نصایح امام خمینی(ره) نیز برای تفاهم و رفع اختلافات به جایی نرسید، در جلسه24 خرداد 1360، نامه یکصد و بیست نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرائت شد که در آن تقاضای رسیدگی به صلاحیت سیاسی بنی صدر را داشته و خواستار طرح آن با قیدِ دو فوریت شدند. در این میان، هواداران بنی صدر در مجلس، سعی می‏کردند با مخالفت با این طرح و نیز کارشکنی در رسمیت یافتن جلسات مجلس و خروج از صحن علنی، بنی صدر را همچنان در رأس قدرت نگاه دارند. اما نمایندگان انقلابی عملاً این عنصر خائن را به مرحله خلع قدرت رساندند. پس از تصویب عدم‌کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس شورای اسلامی، حضرت امام نیز بر همین مبنا، وی را از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل کردند.

1800میلادی: نبرد مارنگو

ناپلئون بناپارت با دست زدن به یک کودتا به مقام کنسول اول فرانسه دست یافته بود. او می‌خواست دوباره شکوه فرانسه را با انجام اصلاحاتی بازگرداند. او دوباره سلاح برداشت و قصد داشت با دومین ائتلافی که علیه فرانسه از 2 سال پیش توسط انگلستان، اتریش و روسیه تشکیل شده بود ، بجنگد. ناپلئون به مقابله با ارتش اتریش پرداخت. او پیامی برای ژنرال لویی دوساکس ارسال کرد و واحدهای ژنرال دوساکس به ارتش ناپلئون پیوستند. ارتش اتریش به فرماندهی فیلد مارشال ملاس که انتظار حمله فرانسوی‌ها را نداشت در مارنگو به سختی شکست ‌خورد و فردای آن روز باقیمانده این ارتش تسلیم نیروهای فرانسوی شدند. به این ترتیب ، در روز 14ژوئن سال 1800 میلادی ناپلئون بناپارت ارتش امپراتوری اتریش را در مارنگو در ناحیه پیه مونته ایتالیا در هم شکست. این شکست موجب شد تا تهدید حمله اتریشی‌ها به جنوب فرانسه از بین برود اما اتریشی‌ها همچنان حاضر به صلح نبودند.

کد خبر 137540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز