چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

عباس بن عبدالمطلب عموی‌پیامبر‌اکرم(ص)، 3سال قبل از عام‌‌الفیل در مکه‌ به دنیا آمد.

پدرش عبدالمطلب‌ از بزرگ‌ترین شخصیت‌های مکه و مادرش، ‌نتیله‌، یکی از بانوان باشخصیت بود که به‌عنوان نخستین زن توانست خانه کعبه را با پارچه‌های حریر و دیبا بپوشاند. همسر عباس، ‌ام‌فضل نیز از زنان نامی اسلام بود. عباس ‌ در عصر جاهلیت و نیز در اسلام یکی از رجال برجسته قریش‌ به‌شمار می‌آمد. ‌ منصب سقایت زائران کعبه که یکی از‌مناصب‌کعبه‌ بود، به‌دلیل تنگدستی برادرش، ابوطالب‌، به وی واگذار شد. او به همراه مشرکان مکه در جنگ بدر علیه پیامبر شمشیر زد و در همان نبرد اسیر شد؛ ولی با پرداخت فدیه آزاد شد. عباس در زمان فتح مکه، جهت استقبال از رسول خدا(ص) به بیرون مکه رفت و در هنگام فتح و ورود پیامبر خدا به شهر، سپاه مسلمین را همراهی کرد. پس از آن در نبرد‌حنین‌ نیز شرکت کرد و شجاعتی وصف‌ناشدنی از خود بروز داد. ‌ عباس در اواخر عمر دچار نابینایی شد و سرانجام در‌12‌رجب‌ سال 32 هجری قمری درشهر‌مدینه‌ دارفانی را وداع گفت و‌ در قبرستان‌بقیع‌ به خاک‌سپرده‌شد‌.

1299 شمسی: تصرف قزاقخانه رشت

در‌بامداد‌بیست‌و‌پنجم‌خرداد‌ 1299 ‌شمسی‌،‌ ‌قزاقخانه‌رشت‌به‌‌تصرف‌انقلابیون‌جنگل‌درآمد‌. ‌چند روز پس از اعلان جمهوری در گیلان، انقلابیون جنگل از نیروهای قزاق رشت خواستند یا به نیروهای انگلیسی مستقر در ایران حمله کنند یا با تحویل سلاح خود، به شهرهای خویش بازگردند اما نیروهای قزاق چون خود را تحت فرمان حکومت مرکزی می‏دانستند این امر را منوط به اجازه از مرکز کردند. بنابراین چون مذاکرات به بن‌بست رسید، جنگلی‏ها تصمیم به تسخیر قزاقخانه رشت گرفتند. نبرد سختی بین دو طرف درگرفت و تلفات زیادی وارد آمد. در نهایت پس از به توپ بستن قزاقخانه توسط جنگلی‏ها، نیروهای قزاق تسلیم شدند. ولی به دستور میرزاکوچک‌خان جنگلی، اسیران، آزاد شده و به شهرهای خود بازگشتند.

1215 میلادی: پیمان گراندچارت

در‌ 15 ‌ژوئن‌سال‌ 1215‌میلادی ‌نجبای‌انگلستان‌پادشاه‌این‌کشور‌را‌مجبور‌کردند‌ ‌پیمان‌گراند‌چارت‌را‌تصویب‌کند‌. براساس این پیمان پادشاه انگلستان موظف شد حقوق و سنت‌های فئودالی نجبای انگلیسی را رعایت کند.‌ در پی مشاجره او‌ با اسقف کانتربوری، پاپ اینوسان سوم، شاه جان را خارج از دین اعلام کرد. پاپ حتی او را شایسته سلطنت انگلستان ندانست و فیلیپ اگوست پادشاه فرانسه را به‌عنوان شاه انگلستان معرفی کرد. فیلیپ اگوست در پی این فرمان پاپ، خود را آماده تسخیر انگلستان کرد. جان که از این خطر بیمناک شد اطاعت خود از پاپ را اعلام کرد. انگلستان در زمان سلطنت جان به فقر و فاقه دچار شد. در این شرایط تحقیرآمیز که سلطنت جان به خطر افتاده بود او ناگزیر شد به خواسته‌های نجبای بزرگ انگلستان گردن نهد. براساس پیمان گراندچارت، جان بدون جلب موافقت شورای‌عالی متشکل از بارون‌ها و مقامات کلیسا حق تعیین مالیات‌های فوق‌العاده و افزایش مالیات‌ها را از دست داد. در عین حال او از دستگیر و محبوس کردن خودسرانه افراد منع شد.

1995 میلادی: درگذشت مخترع اولین رایانه الکترونیک

جان‌وینسنت‌آتاناسف،‌ استاد دانشگاه و مهندس رایانه آمریکایی- بلغاری تبار‌در‌ 4‌اکتبر‌سال‌ 1903 ‌میلادی ‌به‌دنیا‌آمد‌. جان‌ ‌ماکلی‌ در جریان کوشش‌های او در ساخت ماشین محاسبه‌خودکار الکترونیک بود و همین امر بعدها کار این دو را بر سر امتیاز اختراع رایانه به دادگاه کشاند. در سال‌ 1973 ‌دادگاه‌ به سود آتاناسف رأی داد و در حکم ذکر کرد که بسیاری از اندیشه‌های ماشین‌انیاک در اصل از آتاناسف بوده است.‌انیاک‌اولین‌رایانه‌الکترونیک چند‌منظوره‌بود‌که‌ 30 ‌تن‌وزن‌داشت‌و‌قادر‌بود‌300‌عمل‌ضرب‌در‌ثانیه‌انجام‌دهد‌. ‌آتاناسف‌در‌ 15 ‌ژوئن‌سال‌ 1995 ‌درگذشت‌. ‌

کد خبر 137651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز