شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-آرش نهاوندی: مبارزات انتخاباتی فرانسه در حالی جمعه 20 آوریل (31 اردیبهشت) به پایان رسید که سارکوزی کاندیدای محافظه کار و سگولن روایال کاندیدای سوسیالیست بر شدت تبلیغات مردم گرایانه خود افزودند.

به نوشته ال موندو، روزنامه‌های فرانسه تصاویری از سارکوزی را سوار بر اسب و روایال را در حال خریدن توت فرنگی انتشار دادند. سارکوزی با اختلاف اندکی در نظر سنجی‌ها از روایال پیش است.

از همه جالبتر تصویر سارکوزی (کاندیدای حزب اتحاد برای نهضت مردمی) در کارماگ بود در این عکس او در حالی که شلوار جین و پیراهن چهارخانه‌ قرمز برتن کرده بود با اسب سفیدی در میان گاو‌های وحشی به تصویر کشیده شده بود.

سارکوزی پیش از پایان گرفتن مهلت مبارزات انتخاباتی در سخنانی نسبتا امیدوارانه نسبت به کاندیداتوری خود، گفته است: از مبارزات انتخاباتی هنوز آنقدر خسته نشده‌ام و حرف‌های زیادی برای گفتن دارم.

کاندیدای محافظه کاران که از حمایت ژاک شیراک رییس جمهور کنونی فرانسه نیز برخوردار است و به دلیل همین حمایت است که در نظر سنجی‌ها از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته، ادامه سخنان خویش را به پیامی انتخاباتی اختصاص داد: آزادانه انتخاب کنید، آزادانه (به هنگام انتخاب کاندیدای مورد نظر خود) اندیشه کنید، انتخاب شما در هر صورت خوب خواهد بود به دلیل آنکه شما در انتخاباتی دموکراتیک شرکت خواهید کرد.

تقریبا همزمان با آخرین نمایش سیاسی سارکوزی، سگولن روایال نیز در حالی که شهردار پاریس و هم حزبی‌اش برتران دلانوئه سوسیالیست، شهردار پاریس نیز وی را همراهی می کرد در آخرین اقدام تبیلیغاتی خود که جنبه‌های پوپولیسم به خوبی در آن مشهود بود، پای پیاده به همراه انبوهی از روزنامه نگاران که مانند ابر بهاری وی را احاطه کرده بودند، خیابان مونتروگیل پاریس را پای پیاده طی کرد.

او همچنین برای این که به ظاهر مخالفت خود را با بهره کشی کارگری از زنان نشان دهد باز هم به ظاهر و به طور سرزده وارد یکی از سوپرمارکت‌های خیابانی که پیش از این ذکر آن رفت، شد و با صندوق دار زن این سوپرمارکت عکس انداخت. روایال در ادامه گشت و گذار انتخاباتی در خیابان مونتروگیل و به یکی از فروشگاه‌های میوه سرزد و مقداری توت فرنگی از آن خرید. در همین مغازه بود که او درخواست خود را برای ریخته شدن آرای مردمی به نفع چپ گرایان مجددا مطرح کرد.

از سوی دیگر فرانسوا بایرو کاندیدای حزب اتحاد برای دموکراسی به وردون محلی که یکی از بزرگترین  و پرتلفات ترین نبرد‌های تاریخ جنگ جهانی اول در آن رخ داده بود رفت.

در این گام آخر در واقع کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به ویژه سه کاندیدای اول تلاش کردند با اقدامات مردم گرایانه رای مردم مردد به شرکت در انتخابات را برای خود جلب کنند.

آخرین نظر سنجی

بر اساس آخرین نظر سنجی‌های انتخاباتی نیکلا سارکوزی کاندیدای راست میانه که خود را از سوی حزب اتحاد برای نهضت مردمی (UMP) کاندیدا‌ کرده است اکنون با 29 درصد آرا شانس اول پیروزی در انتخابات فرانسه محسوب می‌شود.

پس از سارکوزی نیز سگولن راوایال از حزب سوسیالیست با 25 درصد اقبال مردمی قرار دارد.
در رده سوم این نظر نیز فرانسوا بایرو رهبر حزب اتحاد برای دموکراسی فرانسوی 15 درصد آرای این نظر سنجی را به خود اختصاص داده است.

ژان ماری لوپن کاندیدای جبهه ملی فرانسه نیز نظر 13 درصد از پرسش شوندگان این نظر سنجی را به خود جلب کرده است. او در دور دوم انتخابات سال2002، در برابر ژاک شیراک رییس جمهوری کنونی فرانسه شکست خورد.

با این حال نتایج این نظر سنجی حاکی از آن است که یک سوم مردم فرانسه همچنان بر سر انتخاب کاندیدای مورد نظر خود تردید دارند.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود که نتیجه این انتخابات در دور اول مشخص نشود و دور دوم این انتخابات در 6 مه 2007(16 اردیبهشت 1386) برگزار شود

کد خبر 20106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز