همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه احتمالا با 11 و یا 12 کاندیدا برگزار می‌شود و دوازدهمین کاندیدا یک کشاورز مخالف با جهانی‌سازی‌است.

ژوزه بووه پس از پایان مهلت تحویل مدارک گفت: مطمئن نیستم میزان کسانی که از من حمایت کرده‌اند به حد نصاب مورد تایید شورای قانون اساسی رسیده باشند. او گفت: به همین دلیل من نمی‌دانم آیا در میان کاندیدا‌های ریاست جمهوری خواهم بود یا خیر؟

به گزارش یورونیوز، کاندیدا‌های شرکت کننده در انتخابات پیش از پایان مهلت تحویل مدارک انتخاباتی خود به شورای قانون اساسی در پاریس، این فرم‌ها را به این نهاد انتخاباتی بردند. برای برای تایید این فرم‌ها از سوی شورای انتخاباتی به امضای دست کم500  نفر از طرفداران کاندیدا‌های شرکت کننده در انتخابات نیاز است.

بر اساس آمارهای رسمی منتشره تاکنون نامزدهای مطرح و نمایندگان احزاب سیاسی بررگ مدارک خود را به شورای یاد شده ارائه کرده اند. گفته می‌شود از میان این افراد به احتمال زیاد 11 و یا 12 کاندیدا برای شرکت در مرحله نهایی انتخابات تایید خواهند شد.

اما در این بین شمار زیادی از نامزدها از گرایش‌های کم اهمیت و احزاب سیاسی ضعیف یا نامزدهای مستقل نتوانستند این شرط اساسی را تامین کنند و از ادامه رقابت‌ها با نامزدهای موجود باز ماندند.

اولویه بزانسنو، نماینده لیگ کمونیست انقلابی با اعتراض به این سیستم گفت: به دلیل حمایت شجاعانه بسیاری از شهرداران شهر‌های کوچک بود که به این مرحله راه یافتم. فشارهای سیاسی بر شهرداران و منتخبین مردم در این دوره به مراتب بیش از انتخابات سال 2002 بود. بسیاری از شهرداران نیز از حمایت نامزد احزاب افراطی خود داری می‌کردند.

با اتمام این مرحله عملا مبارزات انتخاباتی نامزدهای موجود وارد مرحله جدید خواهد شد که رسما از روز سه شنبه بعد از انتشار نام نامزدهای رسمی در روزنامه رسمی کشور آغاز می‌شود. شورای قانون اساسی فرانسه قرار است روز دوشنبه 18 مارس به طور رسمی فهرست نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات را اعلام کند. 

در این مرحله جدید تمام کاندیداها از یک میزان فرصت برای انجام تبلیغات خود (در رادیو و تلویزیون) خواهند داشت.

در حال حاضر چهار نامزد مطرح در این انتخابات عبارتند از نیکلا سارکوزی (از حزب راست سنتی او ام پ)، خانم سگولن رویال (از حزب سوسیالیست)، فرانسوا بایرو (از گرایس راست میانه و حزب اتحاد دمکراتیک فرانسه) و بالاخره ژان ماری لوپن (از حزب راست افراطی جبهه ملی).

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است در 22 آوریل سال میلادی جاری در این کشور برگزار شود. بیشترین تعداد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه به سال 2002 باز می گردد که در آن 16 نامزد برای راهیابی به کاخ الیزه به رقابت با یکدیگر پرداختند.

کد خبر 18024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز