همشهری آنلاین: جوانان فرانسوی و پلیس فرانسه سه شنبه شب پس از دستگیر شدن یک راننده سیاه پوست در ایستگاه گار دو نُر (Gare du Nord) پاریس با یکدیگر درگیر شدند.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، پلیس فرانسه اعلام کرد حدود یکصد جوان عصر سه‌شنبه 27 مارس(هفتم فروردین) به نیروهای امنیتی حمله کردند. بدین ترتیب حرکت مترو نیز متوقف شد. دو تن از کارمندان مترو نیز مجروح شده و دستکم 9 نفر بازداشت شدند.

مسافران این ایستگاه که یکی از مناطق ترافیکی مهم پایتخت فرانسه است، بخشی از قربانیان شلیک گازهای اشک‌آور از سوی نیروهای پلیس بودند.

اندکی پیش از نیمه شب نیروهای امنیتی موفق شدند محوطه زیرزمینی ایستگاه و محدوده ایستگاه مترو را آرام کنند. پلیس‌های ذخیره با کلاهخود، باتوم و سپر از گاز اشک‌آور استفاده کردند تا این جوانان را از ساختمان بیرون بکشند.

ده‌ها تن از این جوانان پس از این جریان در خیابان به بازی موش و گربه با پلیس‌ها مشغول شدند. برخی نیز پلاستیک آتش زدند. ساعت حدود یک بامداد چهارشنبه وضع دوباره آرام شد.

عامل: راننده سیاه‌پوست

درگیری زمانی آغاز شد که ژاندارم‌ها یک راننده سیاه‌پوست 33 ساله را دستگیر کردند. گویا او دو بازرس ترافیک پاریس را مورد ضرب و شتم قرار داده بوده است.

ده‌ها تن از جوانان که شاهد این ماجرا بودند، پلیس و زندانی‌شان را تعقیب کردند. با افزوده شدن به جمعیت پشت سر پلیس و تقلای فرد دستگیر شده سر و صدا تا جایی بالا گرفت که اولین حرکت علیه پلیس شکل گرفت.

از آنجا بود که درگیری چند ساعته در این ایستگاه چند خطی با طبقه‌های زیرزمینی متعدد آغاز شد و هر چه جوانان عقب نشینی می‌کردند به تعداد نیروهای پلیس افزوده می‌شد.

برخی از آنها به مغازه‌های داخل ایستگاه صدمه زده و دستگاه‌های خرید اتوماتیک را خراب می‌کردند. آتش نیز در این ایستگاه زبانه کشید، اما به سرعت خاموش شد.

شعار علیه سارکوزی

برخی از جوانان با خشم به سر دادن شعار علیه نیکولا سارکوزی، وزیر کشور فرانسه پرداختند. وی روز دوشنبه از سمت خود استعفا کرد تا به طور کامل بر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه متمرکز شود.[جزئیات بیشتر]

سارکوزی در زمان ناآرامی جوانان که در پاییز 2005 در اعتراض به نرخ بالای بیکاری میان حومه‌نشینان رخ داد، به فردی تندرو مشهور شد.

بیش از 10 هزار خودرو در این ناآرامی که سه هفته به طول انجامید و تا اواسط نوامبر ادامه داشت، در آتش سوختند و 300 خانه نیز ویران شدند. دولت در آن زمان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود.

اپوزیسیون سوسیالیست با سگولن رویال، نامزد حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه درباره درگیری‌های اخیر اعلام کرده است این ناآرامی نشانی واضح از "فضای تنش‌آلود" است که به خشونت میان پلیس و ملت فرانسه می‌انجامد.

کد خبر 18384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز