همشهری آنلاین: با وجود تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از روابط تهران و آنکارا در بخش انرژی، نخست وزیر ترکیه می‌گوید این کشور هنوز برای قطع ورادات نفت از ایران تصمیمی نگرفته است.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه (۲۷ اردیبهشت، ۱۷ مه) در موسسه بروکینگز واشنگتن گفت میزان واردات نفت از ایران بستگی به نیاز کشور او به انرژی دارد.

این در حالی است که پس از اقدام اولیه ترکیه برای کاستن از میزان واردات نفت ایران، امریکا در دسامبر سال ۲۰۱۲ برای دومین بار پس از تحریم‌های جمهوری اسلامی به ترکیه اجازه داد ۱۸۰ روز نفت از ایران وارد کند.

اردوغان افزود: «امکان کاهش بیشتر واردات نفت از ایران به نیاز ما بستگی دارد. زمان مشخص خواهد کرد

آمارها نشان می‌دهد که واردات نفت خام ترکیه از ایران در ۱۳ اردیبهشت (۳ مه) به میانگین ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

ترکیه بین سپتامبر ۲۰۱۲ و فوریه ۲۰۱۳ به طور میانگین روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کرد که این میزان در ماه مارس ۱۱۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت. افزایش واردات نفت خام ترکیه از ایران در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن تحریم‌هایی را علیه صنایع نفت و گاز ایران اعمال کرده است.

امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها همواره ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای تاییدنشده، از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی تحریم‌هایی غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته‌ای ایران نیافته‌اند.

کد خبر 214776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز