همشهری آنلاین: پلیس ترکیه برای متفرق کردن صدها معترض ضد دولتی که در مقابل دفاتر نخست وزیری این کشور تجمع کرده‌بودند، به شلیک گاز اشک‌ آور و ماشین‌های آبپاش متوسل شده است.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، معترضان ضد دولت آنکار اوایل روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) دفاتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را در شهرهای آنکارا و استانبول محاصره کرده و به هشدارهای پلیس برای متفرق شدن اعتنایی نکردند.

نیروهای ویژه پلیس برای متفرق کردن معترضانی که علیه اردوغان شعار سر می‌دادند،به شلیک گاز اشک آور و ماشین‌های آبپاش متوسل شدند.

در همین حال بولنت ارینچ، معاون نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه (۱۴ خرداد) از معترضان به دلیل اقدامات خشونت آمیز نیروهای دولتی عذرخواهی کرد و از آن‌ها خواست تا به اعتراضات پایان دهند.

با این حال معترضان سه شنبه شب بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و در میدان تقسیم تجمع اعتراض آمیز برپا کردند. معترضان همچنین اظهارات اردوغان را که پیشتر آن‌ها را « افراطی» و « خرابکار» نامیده بود، به تمسخر گرفتند.

جمعیت معترض شعار سر می دادند: « خراب‌کارها این‌جا هستند !طیب کجاست؟». تظاهرکنندگان همچنین استعفای اردوغان راخواستار شدند.

اتحادیه های کنفدراسیون کارگران عمومی ترکیه نیز که ۲۴۰ هزار کارگر در آن عضویت دارند نیز به نشانه همبستگی با معترضان روز سه شنبه اعتصاب دو روزه‌ای را آغاز کردند.

باکی چنار، سخنگوی اتحادیه های کنفدراسیون کارگران عمومی ترکیه درخواست آشتی دولت را رد کرد.

چنار افزود، « این عذرخواهی ابزاری مخرب برای کنترل معترضان است، چون آن‌ها می‌دانند که گرفتار شده‌اند.»

از روز جمعه، ده‌ها هزار معترض ضد دولتی در استانبول، آنکارا، ازمیر، موغله، آنتالیا و دیگر شهرها و شهرستان‌ها تظاهرات اعتراض آمیز برپا کرده‌اند.

به گزارش انجمن حقوق بشر ترکیه، دو معترض به دلیل خشونت پلیس ترکیه کشته و بیش از ۲۸۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه روز جمعه ( ۱۰ خرداد، ۳۱ می ) پس از آن شروع شد که نیروهای پلیس به معترضانی که در اعتراض به تخریب پارک گزی تحصن کرده بودند، حمله ور شدند.

فعالان می‌گویند، «پارک گزی»که مرکز سنتی تجمعات و اعتراضات و همچنین یک پایگاه گردشگری است، آخرین فضای سبز باقی مانده در شهر استانبول است.

عفو بین‌الملل نیز اقدام پلیس ترکیه را در توسل به این شیوه‌ها با هدف کنترل معترضان محکوم کرده است.

کد خبر 217450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز