سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و معترضان ضد دولتی در شهرهای مهم ترکیه، تاکنون دستکم سه تن از معترضان کشته شده‌اند.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی به نقل ازخبرگزاری فرانسه روز سه شنبه (۱۴ خرداد) به نقل از شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه گزارش داد، یک جوان ۲۲ ساله به نام عبدالله جومرت روز دوشنبه (۱۳ خرداد) پس از آن که در تظاهرات ضد دولتی در استان حتای در جنوب ترکیه هدف گلوله نیروهای پلیس قرار گرفته بود، در بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

اعتراضات گسترده مردمی در ترکیه روز جمعه در شهر استانبول و پس از آن که نیروهای امنیتی به معترضان که تحصن مسالمت آمیزی برگزار کرده بودند، آغاز شده است. این افراد با برپایی تحصنی علیه تخریب پارک قزی در میدان تقسیم شهر استانبول اعتراض داشتند.

فعالان می‌گویند، پارک گزی که مرکز سنتی تجمعات و اعتراضات و همچنین یک پایگاه گردشگری است، آخرین فضای سبز باقی مانده در شهر استانبول است.

عفو بین الملل در تاریخ اول ژوئن اعلام کرد که در خلال اعتراضات مردمی در شهر استانبول ترکیه، دستکم دو نفر کشته و بیش از یک هزار نفر زخمی شده‌اند.

عفو بین الملل همچنین از استفاده پلیس ترکیه از زور علیه معترضان انتقاد کرد و آن را «ناامید کننده» خوانده است. این نهاد بین المللی همچنین اعلام کرد که برخی از معترضان به خاطر استفاده نیروهای پلیس از حجم بالای گاز اشک آور، بینایی خود را از دست داده‌اند.

عفو بین الملل همچنین روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که در درگیری های چند روز اخیر میان نیروهای پلیس ضد شورش و معترضان در استانبول ۱۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که دستکم ۴۱۴ نفر دیگر از معترضان نیز در شهر آنکارا زخمی شده‌اند. این گزارش همچنین می‌افزاید که ۴۲۰ معترض نیز در شهر ازمیر در غرب ترکیه زخمی شده‌اند.

همچنین اتحادیه پزشکان ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که یک جوان بیست ساله پس از آن که یک تاکسی به سوی گروهی از معترضان در استانبول حرکت و تعدادی از آنان را زیر گرفت، جان خود را از دست داده است.

معترضان در ترکیه روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله شهرهای استانبول و آنکارا به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از قدرت شدند.

هزاران معترض روز یکشنبه (۱۲ خرداد) به سوی دفتر رجب طیب اردوغان تظاهرات کردند و شعارهایی نظیر «دیکتاتور استعفا بده» و «ما تا پیروزی مقاومت می‌کنیم» سر دادند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند. نیروهای پلیس نیز در این درگیری اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند.

کد خبر 217415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز