گروه بین‌الملل: دیروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی برای چهارمین بار درباره ارسال یا عدم‌ارسال سلاح برای گروه‌های مخالف در سوریه رایزنی کردند که در نزدیکی سوریه، موشکی از جنوب لبنان به داخل اراضی اشغالی فلسطین شلیک شد و باردیگر اسرائیلی‌ها پس‌لرزه‌های جنگ سوریه را احساس کردند.

اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست خود در بروکسل درباره احتمال لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه یا محدود کردن این ممنوعیت رایزنی کردند و در این میان، انگلیس و فرانسه طبق معمول بر ضرورت مسلح کردن مخالفان تأکید و طرف‌های دیگر اروپایی با آن مخالفت کردند.

اتحادیه اروپا به ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 2روز پیش از این نشست، سندی را تدوین کرد که حاوی 7گزینه درباره کیفیت تعامل با موضوع ارسال سلاح به مخالفان بود. این گزینه‌ها تمدید ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان یا لغو این ممنوعیت با درنظر گرفتن ضمانت نیفتادن آن به‌دست گروه‌های موسوم به جهادی را دربرمی‌گرفت. در این سند که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا عرضه شده، پیشنهاد شده فهرستی از سلاح‌های مجاز و غیرمجاز برای گروه‌های مخالف تهیه شود.

در همین حال، یک منبع اروپایی تأکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا درباره وحدت نظر اروپا درخصوص تحریم‌ها و نیز ارسال پیام سیاسی آشکار پیش از برگزاری کنفرانس ژنو 2اجماع دارند.از میان 27کشور عضو اتحادیه اروپا، تنها 3کشور انگلیس، فرانسه و ایتالیا بر ضرورت ارسال سلاح برای گروه‌های مخالف موسوم به میانه رو برای اعمال فشار بر دولت سوریه تأکید می‌کنند. اما در مقابل، کشورهایی نظیر آلمان، سوئد، اتریش، فنلاند، اسلوونی و شماری دیگر از کشورها با اصل مسلح‌سازی‌ مخالفند و آن را سبب‌ساز بالا رفتن شمار کشته‌شدگان و در نتیجه به تعویق‌افتادن پایان بحران می‌دانند.

پیش از این، اتریش تهدید کرده بود درصورت لغو این ممنوعیت، نیروهای خود را که حدود 40سال در منطقه اشغالی جولان مستقرند، از آنجا خارج خواهد کرد. دیروز هم میشائیل اشپندلیگر وزیر خارجه اتریش با هشدار درباره لغو این ممنوعیت، تأکید کرد که این موضوع تهدیدی برای نیروهای پاسدار صلح در بلندی‌های جولان اشغالی خواهد بود. مهلت ممنوعیت ارسال سلاح به گروه‌های مخالف در سوریه، 3روز دیگر پایان می‌یابد. پیش از این، اتحادیه اروپا در‌ماه فوریه، تحریم‌های خود را به‌مدت 3‌ماه تمدید کرد اما در عین حال، اجازه توزیع تجهیزات نظامی غیرکشنده و ارائه کمک‌های تکنولوژیک به گروه‌های مخالف را صادر کرد.

دیروز ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس پیش از شرکت در نشست یادشده، مجددا برخواسته کشورش پای فشرد و خواستار لغو این ممنوعیت‌ها شد. هیگ همچنین با اشاره به میزان تأثیر این اقدام بر برگزاری کنفرانس ژنو 2تأکید کرد که تمامی کشورهای عضو در اتحادیه اروپا موضوع برگزاری کنفرانس ژنو 2را تأیید می‌کنند و گروه‌های مخالف سوریه هم باید در این نشست شرکت کنند. اما در ادامه بازخوردهای بحران سوریه در خاورمیانه، دیروز موشکی از جنوب لبنان به داخل اراضی اشغالی اصابت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام نظامی لبنانی تصریح کرد که یکشنبه شب موشکی از نوع کاتیوشا از منطقه مرجعیون در جنوب لبنان به سوی شهرک یهودی نشین المطله در شهر الجلیل شلیک شده اما هنوز میزان خسارات ناشی از آن مشخص نشده است. منطقه مرجعیون 10 کیلومتر تا مرز اراضی اشغالی فاصله دارد. این درحالی است که سخنگوی نظامی اسرائیل با اشاره به شنیدن صدای انفجار، احتمال داد که این انفجار ناشی از یک خمپاره بوده باشد. ارتش رژیم صهیونیستی اصابت هرگونه موشک به داخل اراضی اشغالی را تکذیب کرد و افزود که نیروهایش برای یافتن موشک یادشده در حال جست‌وجوی مناطق شمالی هستند. در مقابل این تکذیب، روزنامه معاریو موضوع اصابت موشک به داخل شهرک یهودی نشین را براساس منابع امنیتی تأیید کرد.

2 روز پیش، 2موشک گراد به حومه جنوبی بیروت اصابت کرد اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را به‌عهده نگرفته است. در سوریه هم ارتش باز به پیشروی خود در شهر القصیر ادامه داد و توانست 80درصد مساحت این شهر را به کنترل خود درآورد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ارتش سوریه همچنین توانست ورودی شرقی مناطق شمالی شهر القصیر در استان حمص را به‌دست بگیرد و علاوه بر آن، توانست 50درصد فرودگاه نظامی الضبعه را به کنترل خود درآورد. ارتش سوریه تمامی مناطق جنوبی، شرقی و غربی القصیر را به‌دست گرفته و اکنون گروه‌های مسلح را در بخش شمالی این شهر محاصره کرده‌است.

کد خبر 216235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز