همشهری آنلاین: در مصاحبه با مارک دانکوف، مفسر سیاسی از سن آنتونیو به بررسی موافقت سوریه با شرکت در کنفرانس بین‌المللی در ژنو به همراه امریکا و روسیه پرداخته است.

سوریه

پرس تی‌وی: فرض کنید که رژیم سوریه تغییر کند و گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه یا به طور کلی یکی از مخالفان در راس قدرت قرار بگیرد با توجه به این‌که تنها چیزی که از سوی مخالفان شاهد بوده‌ایم ارتکاب اقدامی تروریستی بوده است به نظر شما چنین رژیمی چقدر کارایی خواهد داشت؟

دانکوف: کاملا درست است. به نظر من جرج گالووی هم به خوبی در این باره توضیح داد و گفت افرادی که یک یا ۲ روز پیش این قتل قساوت‌بار را در لندن مرتکب شدند از همان دست افرادی هستند که امریکا، غرب و اسرائیل در سوریه به حمایت از آنان می‌پردازند.

(در صورت تغییر رژیم در سوریه) ما در شرایط نامعقولی قرار خواهیم گرفت که عواقب غم‌انگیزی در پی خواهد داشت.

پرس تی‌وی: با در نظر گرفتن این‌که هم ارتش و هم اکثر مردم سوریه با قدرت در برابر شورشیان مقاومت می‌کنند فکر می‌کنید تغییر رژیم بشار اسد چقدر محتمل است؟

دانکوف: گزارشی یک یا ۲ روز پیش در «در اشپیگل» آلمان منتشر شد که نشان می‌داد سازمان جاسوسی این کشور معتقد است اسد و نیروهای وی یک بار دیگر بر شورشیان برتری و تسلط یافته‌اند. بنابراین این واقعا مضحک و خنده دار است که شورشیان بر کناره گیری وی از قدرت پافشاری می‌کنند در حالی‌که دولت سوریه در حال حاضر بر آنان تسلط و برتری دارد.

پرس تی‌وی: شما چقدر نسبت به مذاکرات آتی که قرار است درباره بحران سوریه در ژنو برگزار شود خوشبین هستید؟

دانکوف: زیاد خوشبین نیستم چرا که فکر می‌کنم سیاست امریکا در قبال سوریه را اسرائیل اداره می‌کند و اسرائیل می‌خواهد با عبور از بشار اسد، زمینه را برای اقدام نظامی واشنگتن و تل آویو بر ضد ایران فراهم کند.

بنابراین با توجه به نوسانات و تغییرات موضع اسرائیل در هماهنگی با دولت امریکا پیش‍‌‌‎بینی چگونگی پیشرفت و موفقیت این مذاکرات بسیار دشوار می‌شود.

پرس تی‌وی: صحبت به اسرائیل رسید، به نظر شما این رژیم تا چه میزان از نظر فیزیکی در بحران سوریه تعامل خواهد داشت؟

دانکوف: من از میزان تعامل فیزیکی اسرائیل در سوریه اطلاع ندارم. مشخص است که آن‌ها در شرایط کنونی سوریه از جانشینانی استفاده می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم برای بررسی این‌که آیا آن‌ها به طور فیزیکی در سوریه دخالت می‌کنند با نه باید فقط بنشینیم و منتظر باشیم.

اما به نظر من این مساله حائز اهمیت است که بینندگان شما دقیقا رویدادهای کنونی را درک کنند: من چند روز پیش در یکی از برنامه‌های پرس تی‌وی با فردی به نام جان حجار، رئیس شورای جهانی انقلاب سدر در لبنان بحث کردم که از بوستون در این برنامه شرکت کرده بود و از تغییر رژیم در سوریه حمایت می‌کرد.

و شایان ذکر است که واژه «انقلاب سدر» در رابطه با لبنان به پائولا دوبریانسکی، معاون وزیر خارجه امریکا برمی‌گردد که با سازمان اسرائیلی موسوم به «پروژه قرن جدید امریکا» ارتباط دارد و سند «کلین برک» را سال ۱۹۹۶ به نمایش گذاشت؛ سندی که ۵ سال پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر به ما توضیح داد که قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی امریکا چگونه برای ارتقای منافع صهیونیست‌ها در خاورمیانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به نظر من تغییر رژیم در سوریه نیز بخشی از ذهنیت «کلین برک» است.

کد خبر 216197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز