گروه بین‌الملل: دیروز و ساعاتی بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، مخالفان مسلح سوریه، جنوب بیروت را با موشک هدف گرفتند تا به‌گونه‌ای جدی‌تر لبنان را به بحران خونین سوریه بکشانند.

لبنان -سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در پی اصابت 2موشک در کوی الشیاح در حومه جنوبی بیروت، دست‌کم 5نفر زخمی شده‌اند که 3نفر از آنها سوری بوده‌اند. موشک‌های یادشده از نوع موشک‌های کوتاه‌برد گراد بوده و از داخل لبنان شلیک شده‌ است.این نخستین‌باری است که گروه‌های مسلح مخالف سوریه و حزب‌الله لبنان، حومه جنوبی بیروت با اکثریت شیعی را هدف می‌گیرند. پیش از این، گروه‌های مسلح از داخل سوریه و به‌صورت روزانه، منطقه مرزی الهرمل را بمباران می‌کرده‌اند.

در همین حال، فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه‌ای دورافتاده در جنوب شرقی بیروت، 2سکوی پرتاب موشک و یک سکوی سومی را یافته که موشکی برای شلیک روی آن نصب شده بود. در نخستین واکنش، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ضمن محکوم‌کردن این اقدام، مرتکبان آن را تروریست‌های خرابکاری دانست که خواهان صلح و آرامش برای لبنان نیستند.

وی از دستگاه‌های مسئول خواست تا هرچه سریع‌تر تحقیقات خود را برای پیگرد مرتکبان این اقدام آغاز کنند. علی حسن خلیل از وزرای شیعی، شلیک موشک‌ها را اقدامی خرابکارانه دانست که هدفش ضربه‌زدن به امنیت و ثبات تمامی مناطق لبنان است. این موشک‌ها در حالی شلیک می‌شوند که یک روز قبل از آن، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که مقاومت لبنان در کنار ارتش سوریه علیه گروه‌های تکفیری می‌جنگد. سیدحسن نصر‌الله در سخنانی به مناسبت سالگرد آزادسازی جنوب لبنان تصریح کرد: سوریه پشتیبان مقاومت لبنان بوده و مقاومت نمی‌تواند درقبال متزلزل‌شدن این پشتیبان ساکت بماند.

وی با اشاره به گروه‌های تکفیری که اکنون غالب‌ترین گروه در درگیری‌های سوریه‌اند، تأکید کرد: حزب‌الله نمی‌تواند در جبهه‌هایی قرار گیرد که آمریکا و اسرائیل و افرادی حضور دارند که سینه‌ها را می‌درند، سرهای مردم را می‌برند و قبرها را می‌شکافند و مردگان را از گورها درمی‌آورند. وی با اشاره به اینکه تنها شمار محدودی از نیروهای حزب‌الله در سوریه صرفا با گروه‌های تکفیری می‌جنگند، خاطرنشان کرد: این موضوع انتقاد خیلی‌ها را برانگیخته اما حضور ده‌ها هزار تکفیری مسلح از کشورهای مختلف در سوریه نگرانی منتقدان را برنمی‌انگیزد. وی هدف از حضور حزب‌الله در جنگ سوریه را جلوگیری از حرکت تکفیری‌ها به سوی لبنان اعلام کرد و افزود: این گروه‌ها خطری بزرگ برای لبنانی‌ها و مسیحیان و کل حاکمیت لبنان هستند.

دبیرکل حزب‌الله افزود: اگر سوریه به‌دست آمریکایی‌ها و تکفیری‌ها بیفتد، فلسطین، قدس و مسجد‌الاقصی از دست خواهند رفت و ملت‌های منطقه وارد دوران تاریک و دشواری خواهند شد و تمامی مسلمانان و مسیحیان سوریه از طرف گروه‌های تکفیری حمایت‌شده از جانب غربی‌ها، مورد تهدید خواهند بود. اما در طرابلس در شمال لبنان، شمار کشته و زخمی‌شدگان درگیری گروه‌های مسلح طرفدار مخالفان سوریه با ارتش به بیش از 230نفر رسید.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در این درگیری‌ها دست‌کم 30نفر کشته و بیش از 200نفر دیگر زخمی شده‌اند. در سوریه هم، وزیر خارجه این کشور در سفری اعلام‌نشده، عازم عراق شد و با هوشیار زیباری همتای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. او در بغداد گفت که دولت سوریه در کنفرانس ژنو2 شرکت می‌کند.یک روز قبل از این سفر، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، بحران سوریه را بررسی کرده بود.

در همین حال، روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز از لغو قرارداد فروش موشک‌های اس300 روسی به سوریه خبر داد. این روزنامه به نقل از یک مقام بلندپایه روس این خبر را منتشر کرد اما به نام وی اشاره‌ای نکرد. به نوشته ساندی تایمز، این اقدام در پی نگرانی از احتمال استفاده از موشک‌های یادشده علیه هواپیماهای مسافربری تل‌آویو لغو شده است. تاکنون هیچ مقام رسمی سوری یا روس این خبر را تأیید نکرده است. موشک‌های اس300 ماهیت دفاعی و نه تهاجمی دارد و مقابله با موشک‌های کروز و حمایت از تأسیسات نظامی و دفاع هوایی استفاده می‌شود.

کد خبر 216009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز