گروه اجتماعی - مینا شهنی: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه درمان پایه، داروی بیماران خاص تحت پوشش را رایگان اعلام کرده، اما نکته‌ مهم این است که بیماران خاص دارای ویژگی‌های مشخصی هستند و فهرست‌ دارویی‌شان نیز مشخص است.

دارو

در روزهای گذشته خبرهای زیادی منتشر شد که بحث رایگان شدن داروی بیماران خاص تحت پوشش تأمین اجتماعی را با دیگر حوزه‌ها درآمیخته و در این زمینه ابهام ایجاد کرد، این خبرها عبارت بودند از: اعتراض‌هایی نسبت به اینکه چرا داروی همه بیماران خاص رایگان نشده که به تمامی بیماران خاص ازجمله بیمارانی که تحت پوشش تأمین اجتماعی نیستند اشاره داشت. درحالی‌که خبر رایگان شدن داروی بیماران خاص فقط مربوط به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بوده و سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی آن‌را اعلام کرده بود و براساس آن هر کدام از بیمه‌شدگان این سازمان که در گروه بیماران خاص جای داشته باشند از ابتدای مهر می‌توانند داروهایشان را رایگان تهیه کنند. او توضیح داده بود که داروی بیماران خاص براساس داروی ایرانی رایگان شده است.

نوربخش دیروز هم در پاسخ به پرسش ‌ فارس در این‌باره گفت: در حال حاضر 100درصد از هزینه‌های بیماران خاص را که شامل بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی و کلیوی (دیالیز و پیوند) می‌شود ‌ سازمان پرداخت می‌کند. او توضیح داد که‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت از بیماران خاص طبق تفاهمنامه‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 200میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص داده است.

با این حال هنوز هم در زمینه‌ چگونگی رایگان شدن داروی بیماران خاص شبهه‌هایی هست، ازجمله اینکه هاشم قاسمی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی‌ در مورد رایگان شدن داروهای مورد نیاز این دسته از بیماران از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی داروهای پرمصرف بیماران کلیوی را رایگان نکرد ؛به عنوان مثال، داروی پرمصرفی مانند سل‌سپت در سازمان تأمین اجتماعی رایگان نشده است. داروهایی که بیمه تأمین اجتماعی آن را پوشش می‌دهد فقط یک نوع داروی ایرانی سایکو سپت است که آن را شرکت داروپخش تولید می‌کند و برای بیماران پیوندی استفاده می‌شود که تمام مبلغ را سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

داروی ایرانی سایتو‌گان که برای بیماران پیوند کلیه استفاده می‌شود تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و رایگان شدن قرار نگرفته، این در حالی است که یک بیمار پیوندی در ‌ماه 240عدد از این دارو را استفاده می‌کند و همچنان باید هر بسته آن‌را به قیمت60 هزار تومان‌ تهیه کند.

تفاوت بیماران خاص و صعب‌العلاج

براساس تعاریف حاکم بر نظام درمانی کشور بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و ‌ام‌اس در دسته‌ بیماران خاص هستند و بیماران کلیوی که نیازمند دیالیز هستند و همچنین بیماران پیوند کلیه‌ در دسته‌ بیماران خاص قرار می‌گیرند. بیماری‌های دیگر اگر چه هزینه‌های بالای درمانی دارند ‌ هنوز در دسته‌ بیماری‌های خاص قرار نگرفته‌اند، شایع‌ترین این بیماری‌ها که با نام بیماری صعب‌العلاج شناخته می‌شود انواع سرطان‌هاست.

درباره چگونگی حمایت از بیماران صعب‌العلاج هنوز هیچ‌یک از مقام‌های مسئول اظهارنظر نکرده‌اند و هیچ وعده‌ای در این زمینه داده نشده است. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته که وزارت بهداشت هیچ وقت ادعای عرضه رایگان داروها را نکرده است؛ زیرا منابع این وزارتخانه تنها برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو کفایت می‌کند. داروی بیماران خاص و صعب العلاج، قبلا با ارز مرجع وارد کشور می‌شد و اکنون با ارز مبادله‌ای؛ مابه‌التفاوت این مبلغ را وزارت بهداشت به بیمه‌ها می‌دهد و آنها نیز فرانشیز خود را به حداقل می‌رسانند. ضمنا در جلسه‌ای که میان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده، درخصوص رایگان شدن داروی بیماران صعب العلاج سخنی به میان نیامده است.

بیماران و دارو

دارو در سال‌های گذشته بسیار گران شده تا آنجا که خرید دارو برای بیماران به یک معضل اصلی تبدیل شده است، دولت جدید در پی حل مشکل پرداخت بخشی ازقیمت دارو ناشی از افزایش قیمت دارو ست که از افزایش قیمت ارز ایجاد شده است. محمدباقر هوشنگی، مدیرکل سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌در این‌باره گفت: نخستین گامی که برای حل بخشی از مشکلات بیماران خاص برداشته شد، کاهش قیمت داروی این بیماران بوده، این کار از روز یک مهر اجرا شده وادامه خواهد داشت. در نخستین روز اجرا هیچ گزارشی از تخلف‌های احتمالی دریافت نشده است اما درصورت دریافت این گزارش‌ها برای برطرف شدن مشکلات پیگیری خواهیم کرد.

به‌گفته‌ هوشنگی، یارانه داروی بیماران خاص نزد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده که برای سهولت در انجام کارهای بیماران این یارانه با انعقاد یک تفاهمنامه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شد و از این طریق در اختیار سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای قرار گرفت. او در پاسخ به اینکه سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه دارو چقدر افزایش پیدا کرده، گفت: تمام نوسانات افزایش قیمت دارو ‌ نسبت به سال گذشته را دولت متحمل خواهد شد و این کار از طریق افزایش سهم بیمه‌ها برای پرداخت دارو انجام شده‌است ولی از آنجا که قیمت داروها مقدار ثابتی نبوده بنابراین افزایش سهم بیمه‌ها هم ثابت نخواهد بود و بسته به افزایش قیمت دارو سهم بیمه‌ها تعیین خواهد شد.

کد خبر 232883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز