شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری دو : در طول زندگی مشترک، گاهی داغدارشدن یکی از زوجین می‌تواند برای مدتی در خانه چالشی ایجاد کند.

شمع

فرقي نمي‌كند زن عزادار است يا مرد، هركدام، از مراحل مشخصي بايد بگذرند تا دوباره بتوانند به زندگي عادي خود برگردند. يك همسر همراه و حمايتگر در اين شرايط مي‌تواند با رفتارهاي درست، به تحمل غم همسرش كمك و در عين حال محبت بين خودشان را نيز تقويت كند.

  • روزهاي اول سوگواري

اولين مرحله بعد از فوت يك عزيز براي اغلب افراد، باور نكردن موقعيت جديد است. اگر همسرتان يك سكوت و بهت‌زدگي پيدا كرده يا سوگوار و عصباني است، بدانيد كه شرايط طبيعي دارد. هيچ‌كس مثل همسر يك فرد داغدار نمي‌تواند پشتوانه عاطفي خوبي براي آن فرد باشد چراكه احساس تنهايي و رهاشدگي فرد داغدار با وجود محبت و همراهي يك همسر مهربان، تسكين پيدا مي‌كند. اجازه دهيد همسرتان تا مدتي كه حتي شايد تا 40روز هم ادامه داشته باشد در فضاي خانواده داغدار باشد و از او توقعات ويژه زناشويي نداشته باشيد. اگر هر بار كسي را مقصر اين اتقاق دانست يا خودش را به‌خاطر كم‌كاري‌هاي قبلي و... سرزنش كرد، بهتر است صبورانه به حرف‌هايش گوش كنيد. به او بگوييد كه هرچه بوده جريان طبيعي زندگي بوده است كه در زندگي همه وجود دارد و از بخواهيد تا به ياد داشته باشد كه مي‌تواند حتي در حال حاضر و بعد از فوت آن عزيز هم با خيرات و... موجب شادي و رضايت او شود.

  • يك افسردگي دردسرساز

وقتي فرد نتواند واقعيت فوت عزيزش را قبول كند و خود را براي ادامه زندگي بدون او قوي بداند ممكن است دچار افسردگي شود. افسردگي مي‌تواند عواطف، نگرش‌ها و رفتارهاي او را تحت‌تأثير قرار دهد و باعث در خودفرورفتگي‌اش شود. همسر داغدار در اين شرايط توان جسمي و روحي بسيار كمي دارد كه بخواهد خواسته‌ها و نيازهاي شما را به خوبي برطرف كند پس براي كمك به سرعت بهبودي‌اش از اين راه‌ها كمك بگيريد: 1- وقتي شروع به بيان حرف‌هاي منفي مي‌كند بيشتر شنونده باشيد و حتي با بروز يك رفتار محبت‌آميز ساده مثل گذاشتن سر او روي شانه‌هاي‌تان نشان دهيد كه حوصله احساساتش را داريد 2- برنامه غذايي و ورزشي خوبي را برايش درنظر داشته باشيد 3- اگر شدت افسردگي‌اش توان ساده‌ترين امور زندگي را از او گرفته به متخصص مراجعه كنيد 4- باورهاي مذهبي در تحقيقات روانشناسي مهم‌ترين عامل دور‌شدن از اين فشارهاي رواني است پس عقايد مذهبي و معنويت و خلوت كردن با خدا را در او تقويت كنيد.

  • از سرگيري زندگي

1- جريان عادي خانواده شما از اين به بعد هم مي‌تواند به رابطه شما برگردد اما به گذر زمان نياز دارد. در فرهنگ ايراني اغلب تا 40روز فرد عزادار لباس مشكي مي‌پوشد، بيشتر تمايل به سرزدن به مزار عزيزش را دارد و... . اين عزاداري‌ها را معمول بدانيد تا جايي كه مي‌توانيد همراهش برويد و در طول مسير برخي كارهاي روزمره مثل خريد ميوه و... را انجام دهيد. اينها نشانه شروع رفتارهاي روزمره و زندگي عادي است.
2- بعد از 40روز لباس رنگي و شادي را به او هديه دهيد اما اگر حاضر به تغيير ظاهرش نشد به او فرصت دهيد.
3- يك سفر با خانواده در تسكين روحيه او مؤثر است.
4- همكاري با همسر براي انجام كارهاي خير به نيت فرد فوت شده مثل قرآن خواندن، خيرات به هيئت‌ها، خانه سالمندان و... حال او را بهتر و محبت شما را در دلش زنده‌تر مي‌كند.

کد خبر 321724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha