همشهری آنلاین: تأمین نشدن نمای شیشه‌های برج میلاد سبب شد 13 درصد در روند پیشرفت پروژه تاخیر بیفتد و آن‌گونه که مدیرعامل یادمان سازه می‌گوید در مجموع هم‌اکنون 16درصد از برنامه پروژه عقب مانده‌اند.

سید رضا میرصادقی، مدیر عامل یادمان سازه، به سما گفت: «شرکت اروپایی طرف قرارداد تأمین نمای شیشه‌های برج، قرارداد را به دلیل برخی مسایل سیاسی خارجی فسخ کرد و ما مجبور شدیم 13 ماه تاخیر که ناشی از این فسخ بود را با همکاری یک شرکت ایرانی که با یک شرکت خارجی مرتبط شده است را به 5/4 ماه کاهش دهیم.»

به گفته او 13 درصد از تاخیر در اجرای این طرح، تعلیق و فسخ قرارداد طرف خارجی در مورد تأمین نمای شیشه‌ای برج و دو درصد نیز به دلیل تلاقی قسمت‌های دیگر سازه‌ با نمای شیشه‌ای بوده است و در مجموع شرکت یادمان سازه 16 درصد از برنامه اجرایی کل پروژه عقب است.

برنامه اتمام کار ساخت این پروژه از دهم اسفند ماه سال 84، مهر ماه 86 اعلام شده بود و تا سه روز دیگر روز شمار پروژه منفی می‌شود. کل پروژه برج شامل احداث برج، مرکز همایش‌ها، ایجاد راه‌های دسترسی، موتورخانه مرکزی و پارکینگ طبقاتی است که قرار است با تاخیر تا بهمن ماه آماده بهره‌برداری شود.

میر صادقی گفت: «همکاری کشورهای اروپایی به ویژه در کارهای لجستیکی پروژه تأثیر گذاشت و از حدود چهار پیش ما به این نتیجه رسیدیم که باید در روند قرارداد و پروژه تجدید نظر صورت گیرد.»

آن‌گونه که او گزارش داد، پروژه مرکز ارتباطات بین‌المللی میلاد از سال 1374 تا 84 فقط 4/49 درصد پیشرفت داشت و از اسفند سال 84 تاکنون در مجموع 97 درصد پیشرفت داشته و در مدت 18 ماه گذشته پیشرفت کار برج از 5/57 درصد به 88 درصد رسیده است.

میرصادقی با اشاره به لزوم بهره‌برداری گام به گام پروژه‌های بزرگ ملی نظیر برج میلاد، افزود: «فاز یک این پروژه توانایی خدمت‌رسانی به شش هزار نفر به طور همزمان را دارد، اما به شکل پلکانی به این میزان جمعیت خواهیم رسید، یعنی در بهمن ماه امسال با حدود 500 نفر، یک ماه بعد حدود یک‌هزار نفر و در فروردین ماه کل ظرفیت برج در خدمت عموم مردم خواهد بود.»

به گفته او افتتاح بخش‌های مختلف پروژه از اول مهر ماه آغاز می‌شود و به ترتیب راه‌های دسترسی در 18 آبان ماه، پارکینگ طبقاتی در آذر ماه، پست برق در دی ماه و مرکز همایش‌ها در آذر ماه افتتاح خواهند شد.

مدیر عامل یادمان سازه به آسانسورهای برج اشاره کرد و توضیح داد: «آسانسورهای برج، سریع‌ترین آسانسورهای کشور هستند که قابلیت حرکت هفت متر در ثانیه را دارند و در کمتر از یک دقیقه کل ارتفاع را طی می‌کنند.»

این برج شش آسانسور دارد که هر یک قابلیت حمل 24 نفر را دارند. همچنین در 12 طبقه سازه راس برج، چهار آسانسور جداگانه فعال خواهد بود و در لابی برج نیز پله‌های برقی نصب می‌شود.

میرصادقی در مورد پوشش مخابراتی برج میلاد گفت: «با نصب و آماده سازی کامل تجهیزات مخابرات برج میلاد، پوشش آنتن‌های دیگر مخابراتی به حداقل می‌رسد و هزینه‌های ارتباطی با پوشش مخابراتی برج کاهش می‌یابد. حد پوشش مخابراتی برج میلاد در کل استان تهران 5/98 درصد است.»

او در مورد پوشش ضد حریق این برج و بخش‌های جانبی آن توضیح داد: «بر اساس آیین‌نامه‌ای که پس از حوادث 11 سپتامبر برای سازه‌های بلند تدوین شد، تمام موارد ایمنی و امنیتی به طور کامل لحاظ شده و برج میلاد نیز از همین استانداردها استفاده کرد.»

به گفته مدیر عامل یادمان سازه پس از فسخ قرارداد با شرکت آلمانی تصمیم گرفته شد تا با یک شرکت ایرانی که با یک شرکت خارجی جونیت است همکاری داشته باشند و تاخیر را جبران کنند. این شرکت هم قول تحویل شیشه‌ها را ظرف مدت 28 ماه داده است. اما میرصادقی امیدوار است با توجه به گروه‌های همکاری کننده، نمای شیشه‌ای را تا دی ماه تکمیل شود.

پیش از این قرار بود، شیشه‌ها از خارج کشور وارد و نصب شوند، اما در حال حاضر مواد اولیه شیشه وارد کشور و ساخته می‌شود و پس از ساخت با کنترل و نظارت مشاوران خارجی و ایرانی نصب می‌شود.

میرصادقی به تصمیم شورای شهر سوم در مورد به کار گرفتن معماری اسلامی و ایرانی در بخش‌های مختلف و ایجاد مکانی هنری در برج اشاره کرد و گفت: «این تصمیم‌های جدید خود به نوعی در جریان طرح تاخیر ایجاد کرد که امیدواریم این فضاهای مورد نظر در کمترین زمان ایجاد شود.»

او گفت: «با توجه به اهمیت راه‌های دسترسی مردم در نقاط مختلف شهر به برج و بالعکس ضرورت ساخت منوریل در اطراف آن بسیار مهم است، ولی به نظر می‌رسد، دسترسی به مترو و منوریل در کنار برج میلاد در فاز دوم این پروژه مسیر باشد.»

کد خبر 32218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز