گروه سیاسی: سفیر ایران در لبنان با اشاره به پیگیری مسئله ۴ دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان و توافق اخیر برای ارائه اطلاعات به حزب‌الله گفت:

موضوع ۴ دیپلمات ربوده شده در لبنان در جهات رسمی در جمهوری اسلامی ایران و در عالی‌ترین سطح و بنا بر دستور رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گرفته و همواره از طرف سازمان‌های بین‌المللی موضوع مورد پیگیری است.

محمدرضا شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: موضوع این دیپلمات‌ها در قالب تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله که با واسطه صورت می‌گیرد در اولویت مذاکرات ۲ طرف قرار دارد.

وی همچنین اظهار داشت: رژیم صهیونیستی این التزام را پذیرفته که آخرین وضعیت ۴دیپلمات ایرانی را به اطلاع طرف لبنانی از طریق واسطه آلمانی برساند یا در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار دهد.

شیبانی ادامه داد: در این چارچوب منتظر اخبار و اطلاعاتی هستیم که این رژیم در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، اطلاعات حاکی از آن است، زمانی که ۴ دیپلمات ایرانی در حاجز باربارا، دستگیر شدند به منطقه دیگری منتقل و تحویل رژیم صهیونیستی شدند و این دیپلمات‌ها در حال حاضر زنده‌اند و در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

شواهدی بر زنده بودن

هیچ‌یک از منابعی که مدعی به شهادت رسیدن گروگان‌های ایرانی هستند، نتوانستند برای اثبات این ادعا دلیلی ارائه دهند.

به گزارش فارس، منابع مذکور همچنین تاریخ‌های متضادی را برای کشته‌شدن دیپلمات‌های ایرانی ذکر کرده‌اند که مهم‌ترین آنها عصر همان روز بازداشت (۱۴ تیر ۱۳۶۱- ۴ ژوئن ۱۹۸۲) در کرنتینا ؛ ۲۰ روز پس از ربوده شدن در اواخر ژوئن یا اوایل اوت ۸۲؛ سال ۱۹۸۳؛ سال ۱۹۸۴ و ژانویه ۱۹۸۶ در جریان حرکت نظامی سمیر جعجع علیه ایلی حبیقه در اثر بمباران منطقه کرنتینا نام برده شده است.

کلیه مراجعی که درباره سرنوشت ۴ ایرانی تحقیقاتی کرده‌اند، متوجه این تضاد شده و اعتراف کرده‌اند که پاسخی برای این تضاد ندارند.

در ۱۱ فروردین ۱۳۷۹ (۳۰ مارس سال ۲۰۰۰ میلادی)، طی دیداری که اعضای خانواده گروگان‌های ایرانی با ایلی حبیقه مسئول سابق اطلاعات و سپس فرمانده نیروهای فالانژیست به عمل آوردند، وی اظهار داشت که هیچ اطلاعی از کشته شدن گروگان‌ها ندارد و شخص سمیر جعجع در جریان انتقال احتمالی آنها به اسرائیل دخالت داشته و همچنین وی به مکان نگهداری آنها و زمان انتقال آنها به اسرائیل اشاره کرد.

کد خبر 57217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز