یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

تهمینه حدادی: گزارشگر 16+8 امروز به یک جلسه قصه‌خوانی آمده است. او نوجوان‌هایی را می‌بیند که با هیجان‌و با‌ دستانی پر به این جلسه‌آمده‌اند و همگی داستان‌نویسی را به طور جدی دنبال می‌کنند.

آنها در کنار هم می‌نشینند و قبل از شروع جلسه درباره‌‌ جدیدترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند و در داستان نویسی به آنها کمک می‌کند، صحبت می‌کنند.

آنها خبرها و اطلاعات نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی- هنری و مسابقه‌های ادبی را هم در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

گزارشگر 16+8 در همین موقع است که فکر می‌کند ای کاش او هم می‌توانست به 14 یا 15 سالگی برگردد و به این جلسه‌ها بیاید و آثارش را بخواند تا هم سن و سال‌های خودش آنها را نقد کنند و نظراتشان را  به او بگویند.

او می داند که علاوه بر این جلسه، که آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌شود، شاعرهای نوجوان هم در یکشنبه آخر هر ماه دور هم جمع می‌شوند و شعرهای هم را نقد و تحلیل می‌کنند.

او ابتدا با عباس قدیر محسنی که مسئول این جلسه و از نویسندگان کودک و نوجوان است؛ صحبت می‌کند.

شهرام شفیعی (نویسنده)، آثار نوجوانان را نقد می کند/عکس ها: ساناز رفیعی

قدیر محسنی می‌گوید: «نوجوان‌ها در اینجا آثارشان را می‌خوانند و آثار آنها نقد می‌شود. ما هر بار یک کارشناس در نشست‌ها داریم تا آثار این نوجوان ها را تحلیل کند و در باره داستان‌نویسی صحبت کند.»

بعد از آن است که جلسه به صورت جدی آغاز می‌شود و همگی به داستان‌ها گوش می‌کنند.

گزارشگر می‌داند که هر نوجوان علاقه‌مندی می‌تواند بدون هزینه به این جلسه‌ها بیاید و حتی والدین آنها هم می توانند با حضور در این جلسه ها ،  در انتهای سالن بنشینند.
در جلسه ای که گزارشگر حضور دارد 3 نفر قصه‌هایشان را می‌خوانند . البته اول جلسه، داستان هایی که قرار است خوانده شوند، در اختیار همه قرار می‌گیرند تا هرکس بتواند اگر آنها را نفهمید دوباره خوانی کند.

نویسنده های نوجوان می آیند و در کنار شهرام شفیعی ( کارشناس جلسه) می‌نشینند و بعد از معرفی خودشان شعر می‌خوانند و می‌گذارند دوستانشان آنها را نقد کنند. بعد از آن هم شهرام شفیعی(نویسنده و طنز پرداز)، روی آثارشان  حرف می‌زند و نقاط ضعف و قوت آنها را می‌گوید.

او حتی در باره قصه‌نویسی، شخصیت‌پردازی و... هم حرف می‌زند و هرکس سؤالی در این باره دارد، از او می‌پرسد.

شرکت‌کنندگان در این نشست با سبک‌های مختلف ادبی آشنا می‌شوند. گزارشگر 16+8 هم به حرف‌های تمام آنها گوش می‌دهد و چیزهای زیادی یاد می‌گیرد...

گزارشگر، این بار به واحد 29 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک فدک  آمده است که مدت‌هاست این جلسه ها را برگزار می‌کند و خیلی خوشحال است که این همه نویسنده‌ نوجوان را دیده است.

* * *

مراکز فرهنگی- هنری و فرهنگ سراهای زیادی هستند که جلسه هایی را برای نویسندگان و شاعران نوجوان برگزار می کنند.

گزارشگر فکر می‌کند که خیلی خوب است نوجوان‌ها با شناسایی این نشست‌ها، در آنها شرکت کنند؛ چرا که در بسیاری از آنها نویسندگان خوب کودک و نوجوان شرکت می‌کنند و می‌توانند اطلاعات خود را در اختیار دوستداران ادبیات قرار دهند .

کد خبر 75285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز