در سال 1867 احداث مترو آتن- پایتخت یونان- به "ادوارد پیکرینگ" تاجر انگلیسی سپرده شد و ساخت 8 کیلومتر از آن آغاز شد. این بخش که به صورت روگذر بود در 17 فوریه 1869 به صورت آزمایشی و ده روز بعد به طور رسمی گشایش یافت.
شبکه اخیر دارای 3 خط، 55 کیلومتر و 51 ایستگاه است و روزانه 1.150.000 نفر با آن سفر میکنند.
خط یک (آبی):
خط یک در 1869 افتتاح شد. این خط با تغییرات زیاد به شکل امروزی در آمد. خط یک 35 کیلومتر طول و 24 ایستگاه دارد،3 تای آن با سایر خطوط متقاطع و طولانیترین خط مترو آتن است.
خط 2 (قرمز):
احداث خط قرمز با 11.6 کیلومتر طول و 14 ایستگاه در اوایل دهه 1990 آغاز و در 28 ژانویه 2000 اولین بخش آن افتتاح شد.
خط 3 (سبز):
25.6 کیلومتر طول دارد و به سمت حومه غربی و فرودگاه بینالمللی آتن گسترش یافته است.
هر سه خط به سیستم قطار حومه متصل هستند و طول آنها در کل 77 کیلومتر است.
دلیل اصلی احداث خطوط 2 و 3 کاهش بار ترافیک و آلایندههای شهر آتن- پایتخت یونان- بود.
خط 4 (آبی):
U شکل دو خط قبلی را به هم وصل خواهد کرد.
باستانشناسی:
در طول احداث تونل مترو، آثار قدیمی بسیاری کشف شد. گروه باستانشناسان قبل و همزمان با مهندسان مترو طی 6 سال پیاپی کار کردند تا مانع از آسیب رسیدن به آثار تاریخی شوند. آنها از آثار موجود در خیابانهای قدیمی، خانهها، گورستانها، پناهگاهها، مراکز فروش، گودالهای ریختهگری، کورهها، آبروها، چاهها، آبانبارها و تونلهای آب و فاضلاب محافظت و آنها را ضبط میکردند.
هم اینک نمایشگاههای مختلفی از آثار هنری قدیمی کشف شده را میتوان در ایستگاههای مختلف مترو مشاهده کرد. به علاوه این اقدام اطلاعات جدیدی در مورد نقشهبرداری از زمانهای قدیم شهر بوچود آورد. پیش از این هیچگاه توسعه سریع زیرساخت با مطالعه دقیق و حفظ اطلاعات باستانشناسی همراه نبود.
در واقع ساخت مترو فرصتی بود تا ذخایر قدیمی و تحقیقات وارد مرحله جدیدی شود.
قطارهای مترو:
در تابستان 2003، 20 قطار 6 کابینه جدید وارد خط یک شد. 8 قطار قدیمی متعلق به سالهای 68-1959 و 7 قطار سالهای 85-1983 از دور خارج شدند.
خط یک در حال حاضر دو نوع قطار (24 قطار 5 کابینه و 20 قطار جدید 6 کابینه) دارد.
21 قطار جدید ساخت کره نیز برای خطهای2 و 3 در نظر گرفته شدهاند که دارای سیستم خودکار اعلام ایستگاه، پنل آگهی تبلیغاتی، راهرو مخصوص با امکان جابهجایی حتی در زمان حرکت قطار، سیستم تهویه و غیره است.
ساعت کار مترو:
خط یک: 5 الی 24:30
خط 2: 5:30 الی 24
قطارها در ساعات شلوغ هر 3 دقیقه یکبار، در طول ساعات عادی روز هر 5 دقیقه، صبح زود و آخر شب هر 10 دقیقه یک بار تردد دارند.
از طریق مترو فاصله یک ساعته در آتن به 9 دقیقه کاهش یافته است.
بلیت:
مسافران باید در هنگام ورود به ایستگاه بلیتهای خود را معتبر کنند. بلیتها برای یک سفر 90 دقیقه اعتبار دارند و میتوان از آنها در خطوط 1 ،2 ، 3 و نیز بیشتر وسایل حملونقل استفاده کرد.
برای رفتوآمد به فرودگاه بینالمللی آتن بلیت مخصوص لازم است.
بلیتهای برگشت و نیز بلیتهای دو یا سه نفره نیز موجود است.
از بلیتهای یکروزه، هفتگی و کارتهای ماهانه میتوان در همه وسایل حملونقل عمومی استفاده کرد.
بلیتها غالبا چک میشوند. مسافرانی که بلیت معتبر یا کارت ماهانه نداشته باشند باید 60 برابر قیمت بلیت خسارت بپردازند.
قیمت هر بلیت یک یورو، 24 ساعته 3 یورو،7 روزه 10 یورو و فرودگاه 6 یورو است.
گسترش:
مترو آتن ظرف 20 سال آینده باید کامل و اعتبار مالی آن از خود سیستم و بزرگراهها تامین شود.
بازیهای المپیک 2004 آتن نقش مهمی در گسترش مترو داشت.
امتداد خط 2 به شمالغرب و جنوبشرق تا سال 2010 ادامه دارد.
سه ایستگاه جدید برای خط 3 (آبی) در نظر گرفته شده است.
احداث خط چهارم به رنگ نارنجی پیشنهاد شده است و اعتبار آن تا می 2009 تامین میشود.
مترو باید به 8 خط به طول 220 کیلومتر و مجموع 200 ایستگاه برسد.
خط 8 دایره مانند اطراف آتن را پوشش میدهد.
www.urbanrail.net
www.wikipedia.org