مترو استکهلم- پایتخت سوئد- دارای 100 ایستگاه است. 47 ایستگاه آن در زیر زمین و 53 ایستگاه در روی زمین قرار دارد.
مترو دارای 7 خط در سه رنگ سبز، قرمز و آبی است و توسط شورای شهر اداره میشود.
روزنامه رایگان، زنجیرهای و بینالمللی مترو اولین بار در استکهلم توزیع شد. [حراج روزنامههای مترو]
تاریخچه:
تصمیم ساخت مترو در استکهلم به سال 1941 برمیگردد.
اولین فاز آن در سال 1950 افتتاح شد. در واقع در ساخت مترو از همان راههایی که برای عبور تراموا در نظر گرفته شده بود، استفاده گردید.
در سال 1952 فاز دوم به طرف غرب افتتاح شد. در سال 1975 خط آبی با دو مسیر از شمالغربی به مرکز امتداد یافت و در سال 1994 مترو استکهلم تکمیل شد.
مترو استکهلم از نظر دکوراسیون ایستگاهها معروف است. اگرچه ممکن است به پای مترو مسکو نرسد اما بعضی آن را طولانیترین گالری هنر در دنیا نام دادهاند.
خطها:
رنگ سبز دارای 3 خط، 49 ایستگاه و 41.256 متر طول است. هر روز 451.000 نفر و هر سال 146 میلیون نفر از خطوط آن استفاده میکنند.
رنگ قرمز با 2 خط دارای 41.238 متر طول و 36 ایستگاه در سال 1964 افتتاح شد. این خطوط روزانه 394.000 نفر و هر سال 128 میلیون نفر را جابهجا میکنند.
رنگ آبی دارای 2 خط و 20 ایستگاه به طول 25.516 متر است و در روز به 171.000 نفر و هر سال به 55 میلیون مسافر خدمات میدهد.
طول قطار 140-70 متر و طول سیستم 105.7 کیلومتر است.
قطارها از 5 بامداد تا 1 نیمه شب حتی در روزهای تعطیل درحرکتند.
قطارها در طول روز هر 10 دقیقه، صبح زود و عصر هر 15 دقیقه و شب هر 30 دقیقه تردد دارند. در اوج شلوغی با ورود واگنهای کمکی این فاصله به 6-5 دقیقه و در بخشهای مرکزی به 3-2 دقیقه میرسد.
حداکثر سرعت قطارهای خطوط قرمز و آبی 80 و خط سبز 70 کیلومتر در ساعت است.
مترو استکهلم همچنان رو به گسترش است. توسعه 5-3 ساله خط سبز با 1.4 میلیارد کرون و خط آبی همچنان ادامه دارد.
ایمنی:
مترو جهت ایمنی بیشتر سیگنال اطلاعات را به طور دایم به سیستم ایمنی قطار میفرستد. از طریق دو آنتن واقع در محور چرخها سرعت قطار بررسی و غیرمجاز بودن آن اعلام میشود. اطلاعات از طریق نمایشگر موجود در کابین راننده به وی اعلام و امکان تصادف قطارها کاملا از بین میرود.
امکان استفاده از "عملیات خودکار قطار" وجود دارد اما کنترل درها و شروع اولیه برعهده راننده است. هم اینک از این تسهیلات در خط سبز استفاده میشود.