مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: مترو کپنهاگ- پایتخت دانمارک- دارای 2 خط، 22 ایستگاه و 21 کیلومتر طول است.

هر روز 120.000 نفر از این مترو استفاده می‌کنند.

مترو در 19 اکتبر 2002 افتتاح شد و هم‌‌ اینک تا فرودگاه ادامه دارد.

سیستم مترو بدون راننده و دارای 34 قطار سه کابینه است.

قطارها در طول روز هر 6 دقیقه، در ساعات شلوغ هر 4 دقیقه و شب‌ها هر 15 دقیقه یک‌بار تردد می‌کنند.

قرار است خط دایره‌ای شامل خطوط 3 و 4 در سال 2018 افتتاح شود و قسمت‌های مرکزی را به حومه متصل کند.

مترو کپنهاگ روگذر بوده، در مرکز شهر از زیر زمین می‌گذرد.

ایستگاه‌ها:

از مجموع 22 ایستگاه موجود، 9 ایستگاه در زیر زمین، 6 ایستگاه در اعماق و 3 مورد فاصله چندانی تا سطح زمین ندارند. طراحی همه آن‌ها یکسان و به خاطر ستون 5 متری جلوی ایستگاه‌ها که جنبه اطلاعاع‌رسانی دارد، به خوبی قابل تشخیص‌اند.

به جز یک مورد، بقیه ایستگاه‌ها 60 متر طول و 20 متر عرض دارند.

ایستگاه‌های در عمق20 متری دارای پله‌برقی، بالابر و درهای محافظ هستند. سقف‌ آن‌ها هرمی و شیشه‌ای است تا امکان استفاده از نور طبیعی فراهم شود. قرار دادن منشور در هرم‌ها باعث شکست نور و رنگین‌کمان روی دیوارها می‌شود. نور ایستگاه‌ها به طور خودکار تنظیم می‌شود تا میزان آن تمام مدت یک‌نواخت باشد.

جنس ایستگاه‌های بالای سطح زمین از شیشه، فولاد و بتن است تا زیبایی آن حفظ شود. این ایستگاه‌ها فاقد درهای محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روی ریل، قطار توسط سیستم حساس و خودکار متوقف می‌شود و حرکت مجدد آن دستی است.

امکان تماس با مرکز کنترل جهت کسب اطلاعات یا در مواقع ضروری در تمام ایستگاه‌ها مهیاست.

به دلیل عدم فاصله بین سکوها و قطار، افراد ناتوان بدون کمک دیگران می‌توانند به‌راحتی از مترو استفاده کنند.

امکان استفاده از تلفن همراه در تونل‌ها وجود دارد.

بلیت‌ها:

بلیت نه تنها در داخل واگن بلکه در ایستگاه‌ها نیز باید اعتبار داشته باشد.

تمام ایستگاه‌ها دارای دستگاه فروش بلیتند که پول خرد و کارت‌های اعتباری را قبول ‌می‌کنند.

قطارها:

قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسیله سیستم کامپیوتری کنترل می‌شوند.
از طریق این سیستم خطای انسانی به صفر می‌رسد. سیستم توسط 5 اپراتور تمام مدت چک می‌شود.

حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاع‌رسانی و چک کردن بلیت‌هاست اما در مواقع ضروری نیز وارد عمل می شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امکان تماس در قطار برای مسافران مهیاست.

قطارها 39 متر طول، 2.65 متر عرض و 52 تن وزن دارند.

حداکثر سرعت آن‌ها 80 کیلومتر در ساعت است.

هر قطار 3 واگن، شش در اتوماتیک، 96 صندلی و ظرفیت 204 مسافر ایستاده را دارد.
چهار جایگاه مجزا برای ویلچر، دوچرخه و دستفروش‌ها فراهم است.

قطارها به طور خودکار می‌توانند به مرکز رفته، بیرون آن‌ها توسط ماشین شسته شده و به سرویس برگردند یا حتی از سرویس خارج شده و به صورت دستی کنترل شوند.

گسترش:

خط دایره‌ای مرکز شهر را به جاهایی که دسترسی به مترو ندارند، متصل می‌کند و شامل 17 ایستگاه است. به جز ایستگاه‌های مشترک مجموع ایستگاه‌های مترو کپنهاگ به 37 مورد خواهد رسید.

دو خط تماما زیرگذر3 و 4 روزانه 275.000 را جابه‌جا خواهد کرد. هزینه این خطوط 15 میلیارد کرون خواهد بود. طراحی و نوع قطارهای آن مشابه خطوط قبلی است.

www.wikipedia.org

کد خبر 94231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز