مترو هلسینکی- پایتخت فنلاند- دارای 2 خط، 17 ایستگاه و 21.1 کیلومتر است.
مترو در 2 اوت 1982 بعد از 27 سال از مطرح شدن آن به روی عموم گشوده شد.
این شبکه توسط شرکت حملونقل هلسینکی اداره میشود و روزانه 199،339 نفر را جابهجا میکند.
مترو ابتدا حومه شرقی شهر را پوشش میداد اما هماینک وسیلهای برای انتقال به نواحی مرکزی نیز است و تعداد سفرهای مسافران آن از مرز 50 میلیون نفر در سال میگذرد.
تاریخچه:
انگیزه اولیه ساخت مترو در هلسینکی به سال 1955 برمیگردد. به این منظور کمیتهای تشکیل و پیشنویس اولیه در می 1963 صادر شد. سیستم پیشنهادی 86.5 کیلومتر طول و
شامل 108 ایستگاه بود. بعد از بحثهای طولانی، این طرح به دلیل گسترده بودن رد شد و شورای شهر تصمیم گرفت خطی در شرق شهر احداث کند.
ساخت مرحله اول شبکه مترو به 7 می 1969 برمیگردد. انتظار میرفت این مرحله قبل از 1977 پایان یابد اما به دلیل بعضی مشکلات در مرحله آزمایشی، افتتاح سیستم 5 سال به تاخیر افتاد.
مترو در اول ژوئن 1982 گشوده شد اما افتتاح رسمی آن با شش ایستگاه، در 2 اوت 82 بود. طی این سالها 11 ایستگاه دیگر به آن اضافه شد.
گسترش مترو به سمت غرب تا سال 2013 ادامه دارد.
احداث یک خط دیگر از شمال به سمت مرکز و احتمالا فرودگاه وانتا جزو برنامه 2020 است.
شبکه:
شبکه مترو هلسینکی به شکلY است. شش ایستگاه آن زیرگذر و بقیه روگذرند.
قطارها هر 5-4 دقیقه یکبار تردد دارند و نام ایستگاهها به زبانهای فنلاندی و سوئدی و در ایستگاه مرکزی راهآهن حتی به انگلیسی اعلام میشود.
با وجود آن که قطارها متعلق به دهه 1970 و 1980 است، هنوز از بسیاری از متروهای دنیا مدرنترند.
سرعت معمولی قطارها در داخل تونلها 70 کیلومتر در ساعت و در فضای باز 80 کیلومتر در ساعت است.
در 17 می 2006 شورای شهر تصمیم گرفت در قطارهای مترو از سیستم اتوماتیک به جای دستی استفاده کند که این مستلزم جایگزینی بعضی قسمتهاست و تا سال 2013 تحقق مییابد.
بلیت:
امکان خرید بلیت از طریق دستگاههای فروش بلیت یا اساماس وجود دارد.
بلیتها یک ساعت اعتبار دارند و از آنها میتوان در سایر وسایلنقلیه هم استفاده کرد.