مترو دوبی، تنها شبکه حمل و نقل تمام اتوماتیک بدون راننده در امارات متحده عربی است.
اولین بخش از خط قرمز آن فعال، خط سبزش در حال احداث است و خطهای آبی و بنفش تحت برنامهریزی هستند. دو خط سبز و قرمز مرکز شهر را در زیر زمین و مناطق دیگر را از طریق پلهای راهبر طی میکنند.
مترو دوبی توسط مسئولان سازمان راه، حملونقل و گروه سرکو اداره میشود. [مترو دوبی به راه افتاد]
اولین بخش خط قرمز با 10 ایستگاه در 9 سپتامبر 2009 (18 شهریور سال جاری) توسط محمد بن رشید المکتوم، امیر دوبی افتتاح و یک روز بعد به روی عموم گشوده شد. مترو دوبی اولین قطار شهری در امارات متحده عربی است.
مترو دوبی با راهاندازی 20 کیلومتر از خط سبز خود، "عنوان طولانیترین شبکه مترو اتوماتیک" را از اسکای ترین ونکوور دریافت خواهد کرد.
بیش از 110.000 نفر که تقریبا 10 درصد جمعیت دوبی را تشکیل میدهند، در دو روز اول افتتاحیه و 367.000 نفر در هفته اول از مترو استفاده کردند.
تاریخچه:
طرح مترو دوبی به دستور امیر این کشور با پیشبینی جذب 15 میلیون گردشگر تا سال 2010 صادر شد. رشد سریع جمعیت (پیشبینی 3 میلیون نفر افزایش تا سال 2017) همراه با ترافیک سنگین ضرورت احداث سیستم ریلی شهری را اثبات کرد.
در مه 2005، معادل 3.4 میلیارد دلار برای این منظور به کنسرسیوم خط ریلی دوبی متشکل از شرکتهای ژاپنی از جمله شرکت میتسوبیشی اعطا شد. اولین فاز معادل 4.2 میلیارد دلار هزینه داشت و تنها 35 کیلومتر از شبکه مورد نظر را یعنی از الرشیدیه تا منطقه آزاد جبل علی در برگرفت.
هزینه مترو با 80 درصد افزایش به 7.6 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که مقامات، مترو را به دلیل سوبسیدهایی که به آن تعلق خواهد گرفت، منبع درآمدزایی نمیدانند و درصدد کسب 4.9 میلیارد دلار درآمد طی 10 سال آینده از طرق دیگر هستند.
خط قرمز در کل 52.1 کیلومتر و دارای 29 ایستگاه است. خط بنفش شامل 49 کیلومتر و 8 ایستگاه تا سال 2012 مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. خط آبی نیز 47 کیلومتر است و تا سال 2014 آماده می شود.
دپارتمان حمل و نقل عمومی شهرداری دوبی در هر خط انتظار جابهجایی 1.2 میلیون مسافر در روز، 27.000 مسافر در ساعت و در صورت تکمیل هر دو خط 355 میلیون نفر در سال را دارند. این حجم 12% سفرهای دوبی را تشکیل خواهد داد. آنها قصد ساخت 318 کیلومتر مترو تا سال 2020 را دارند.