محمد باریکانی: صنعت گردشگری همان اندازه که پولساز است و پس از نفت و خودرو سومین صنعت مهم جهان خوانده شده، همانقدر شکننده و ضعیف است که یک خبر منفی از همسایگان یک کشور می‌تواند گردشگری یک مقصد را به رکود و یک کشور را به ورطه ورشکستگی اقتصادی بکشاند.

میدان نقش جهان اصفهان

سال‌هايي كه ايران آماج خبرهاي منفي رسانه‌هاي غربي بود، فرصت‌هاي بي‌شمار گردشگري كشور از ميان رفت. گردشگران خارجي حاضر به سفر به ايران نبودند و آنها كه با هراس به ايران سفر كرده بودند، بارها به روزنامه همشهري اعلام كردند كه بي‌رغبتي براي سفر به ايران متاثر از همان خبرهاي منفي از ايران است.

تهديد ماموريت‌هاي گردشگري كشور

حالا با گذشت آن سال‌ها، در فضاي آرام يكي از مقاصد شناخته شده جهاني ايران براي گردشگران خارجي چند مورد حملات خشونت‌بار عليه شهروندان صورت گرفته است؛ حملات فاجعه باري كه به اسيدپاشي‌هاي اصفهان شهرت يافت و فضاي رواني شهر و كشور را چنان به هم ريخت كه با افزايش ميزان شايعات نيز بيم آن رفته است كه اين مقصد مهم گردشگري كشور در بازار گردشگري جهاني آسيب جدي ببيند. حتي عباسعلي منصوري آراني يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس چندي پيش اعلام كرد كه دنباله‌دار شدن پديده اسيدپاشي، اقتصاد اصفهان را به چالشي بزرگ كشيده و صنعت گردشگري را با ركود جدي مواجه مي‌كند.

رئيس فراكسيون تاريخ و گردشگري مجلس نيز در گفت‌وگو با همشهري اين سخن را تأييد مي‌كند.جواد هروي به تأثير خبرهاي منفي اصفهان بر صنعت گردشگري تأكيد مي‌كند و مي‌گويد: دستگاه‌هاي امنيتي در اين قضيه بايد به دور از هر قصوري اين قضايا را به‌گونه‌اي پيگيري كنند كه بتواند منجر به اعتماد گردشگر خارجي نسبت به‌وجود امنيت مداوم و همه‌گير در سراسر كشور شود. به گفته او، نخستين موضوعي كه براي يك گردشگر عازم به هر نقطه از جهان مهم است امنيت است، نه هتل!

جواد هروي البته منتقد سياستگذاري‌ها در صنعت گردشگري نيز هست. او معتقد است تاكنون گام جدي در توسعه صنعت گردشگري كشور برداشته نشده و نياز به يك حركت حساب‌شده و سنجيده براي به نتيجه رساندن صنعت گردشگري كشور است.
هروي اگرچه مي‌گويد تاكنون با بحث جلب و جذب گردشگر به ايران برخورد شعاري صورت گرفته اما معتقد است كه شايعات موجود در فضاي اجتماعي و سياسي ايران نيز همين ضرباهنگ كند در صنعت گردشگري را نيز تضعيف مي‌كند.

به گفته رئيس فراكسيون تاريخ و گردشگري مجلس شوراي اسلامي، آنچه فضاي گردشگري ايران را تهديد مي‌كند برخورد‌هاي مختلف و شايعات و حركت‌هاي نادرستي است كه گردشگر را از حضور در اين منطقه از جهان نا اميد و نگران كند.او مي‌گويد: در قبال مسئله‌اي كه در اصفهان به‌وجود آمد دستگاه‌هاي انتظامي آنگونه كه شايسته است براي رفع نگراني‌ها به‌سرعت عمل نكردند.آنطور كه جواد هروي تأكيد مي‌كند، دامنه دار شدن دغدغه سلب امنيت در جامعه مهم‌ترين دليل به خطر افتادن ماموريت‌هاي گردشگري كشور است.

گردشگري اصفهان در خطر

فريدون الهياري مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان اصفهان نيز در رابطه با حوادث خشونت‌بار اصفهان و تأثير اين جنايت‌ها بر صنعت گردشگري اين استان گفته است كه اطلاع‌رساني‌ اتفاقات اخير اصفهان به‌صورت دقيق صورت نگرفت و همين امر موجب ايجاد و افزايش شايعات حول محور اسيدپاشي‌ها و گسترده شدن دامنه شايعات شد. وي معتقد است كه دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي كشور بايد با قدرت اتفاقات اخير اصفهان را مهار كنند.

آنطور كه مدير ميراث فرهنگي استان اصفهان مي‌گويد، در شرايطي كه ايران در فضاي بين‌المللي وجهه خوبي پيدا كرده و تبديل به مقصد مهم گردشگري به‌ويژه براي اروپايي‌ها شده است دامن زدن به شايعات حول اتفاقات اخير اصفهان به صنعت گردشگري كشور آسيب مي‌زند. وي شرايط كنوني گردشگري در اصفهان را طبيعي اعلام كرد و گفت: هيچ تهديدي براي گردشگران خارجي وجود ندارد و دستگاه‌هاي انتظامي هم پيش‌بيني‌هاي لازم را براي حفظ امنيت گردشگران در اصفهان داشته‌اند.

فريدون الهياري تأكيد مي‌كند: البته اتفاقات بسيار بد اخير اصفهان تأثير بدي بر صنعت گردشگري كشور مي‌گذارد و ذهنيت گردشگراني را كه اصفهان را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب مي‌كنند مخدوش مي‌كند و بر اقتصاد گردشگري اصفهان تأثير منفي مي‌گذارد.

او اسيدپاشي‌هاي اخير به چهره چند بانوي ايراني در اصفهان را موجب تأثير منفي بر گردشگري كشور مي‌داند و مي‌گويد: شرايط روحي و رواني ايجاد شده و تب شايعات بالا گرفته در شهر نيز موضوع را حادتر مي‌كند و اين اتفاقات بايد به سرعت مهار شود.

 

کد خبر 275572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha