یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

وزارت بهداشت یک‌بار دیگر و این‌بار البته درباره شیوع نوع دیگری از آنفلوآنزا هشدار داد.

هفته گذشته معاون مركز بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت از احتمال شيوع موج اول بيماري آنفلوآنزا در كشور خبر داد و به گروه‌هاي پرخطر توصيه كرد تا براي مبتلا نشدن به اين بيماري حتما واكسن تزريق كنند.محمود نبوي اين‌بار درخصوص احتمال شيوع آنفلوآنزاي H3N2 (نوع شديد) هشدار داد و گفت: تعداد مبتلايان به اين بيماري در كشور در حال اضافه شدن است. وي با تأكيد بر اينكه لازم نيست همه مردم واكسن آنفلوآنزا بزنند از گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه مانند بيماران خاص و مبتلايان ديابت پيشرفته، بيماري‌هاي ريوي و افرادي كه شيمي‌درماني مي‌كنند خواست واكسن آنفلوآنزا بزنند.

به گزارش ايسنا، نبوي با بيان اينكه افرادي كه به تخم مرغ حساسيت دارند نبايد واكسن آنفلوآنزا بزنند، افزود: تمام انواع واكسن‌هاي آنفلوآنزا در داروخانه‌ها موجود است كه البته دولت واكسيناسيون بيماران خاص، پزشكان و كارگران شهرداري را انجام مي‌دهد اما ديگر بيماران و افرادي كه ضعف ايمني بدن دارند بايد اين واكسيناسيون را خودشان انجام دهند. او با اشاره به اينكه بيماري آنفلوآنزا هميشه در جامعه وجود داشته، گفت: 3‌ماه پيش موج اول آنفلوآنزاي نوع B وجود داشت و اكنون آنفلوآنزاي H3N2 (آنفلوآنزاي نوع شديد) نيز در حال اضافه شدن به آن است.وي با تأكيد بر اينكه تعداد موارد ابتلا به اين نوع از آنفلوآنزاها از حدمجاز بالاتر نرفته است كه بگوييم بيماري اپيدمي (همه گير) شده و حتي موارد ابتلا به آن از سال گذشته هم كمتر است. او يادآور شد: سال گذشته 3/2درصد افرادي كه براي سرماخوردگي مراجعه مي‌كردند آنفلوآنزا داشتند و امسال اين آمار به 2/5درصد رسيده است كه البته تا 5درصد هم جا دارد.

نبوي گفت: ممكن است در ماه‌هاي آينده، موج آنفلوآنزاي H1N1 (آنفلوآنزاي خوكي) نيز بيايد، بنابراين افراد داراي سيستم ايمني ضعيف از هم‌اكنون بايد واكسن‌هاي لازم را تزريق كنند تا گرفتار موج‌هاي بعدي آنفلوآنزا نشوند. تب، سرفه، سردرد، گلودرد، آبريزش بيني، آبريزش چشم، اسهال و در برخي موارد عفونت ريوي شديد ازجمله علائم آنفلوآنزاي فصلي به‌شمار مي‌رود.

  • چند توصيه براي پيشگيري و درمان

2راه عمده انتقال آنفلوآنزا از طريق تنفس و دست فرد مبتلا ‌ست.
هنگام ورود به منزل دست‌هايتان را خوب شست‌وشو دهيد.
هميشه دستمال همراه داشته باشيد تا هنگام سرفه يا عطسه كردن جلوي دهانتان را بگيريد.
افرادي كه دچار سرماخوردگي شده‌اند از دست دادن و روبوسي پرهيز كنند.
بعد از استحمام، در معرض هواي سرد قرار نگيريد.

کد خبر 285260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha