به گزارش واحد مرکزی خبر، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه همایش فرهنگیان فرهیخته تهران در جمع خبرنگاران گفت: این معلمان از روزهای شنبه تا سه شنبه در مدرسه حضور دارند و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با شرکت در کلاسهای ضمن خدمت بعد از دو سال به کاردانی و کارشناسی ارتقا خواهند یافت.
وی افزود: این آزمون ها هر سال برگزار می شود تا همه فرهنگیان با مدرک کمتر از کارشناسی به کارشناسی ارتقا یابند.
حاجی بابایی از حذف شرط 25 سال سابقه برای معلمان دیپلم و فوق دیپلم و شرکت آنها در آزمون دورههای ضمن خدمت که پیش از این اعمال میشد نیز خبر داد و گفت: معلمان دیپلم و فوق دیپلم با هر سن و سابقهای میتوانند در این آزمون شرکت کنند.
وی افزود: آنچه معلمان در این کلاس ها میآموزند در نحوه تدریس و تربیت دانش آموزان تأثیرگذار خواهد بود.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد: در حال ساماندهی دانشگاه پیامبر اعظم (ص) به شکلی هستیم که افرادی که با مدرک کارشناسی وارد آموزش و پرورش می شوند با گذراندن کلاسهای مهارتی و آموزش تخصصی دروس، دوره کارشناسی ارشد آموزش دروس را ببینند و مدرک کارشناسی ارشد آموزش دروس تخصصی را دریافت کنند.
وی افزود: دانشگاه پیامبر اعظم میتواند نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را چه به صورت دبیر و چه به صورت دبیر فنی که تا کنون بر عهده برخی از آموزشکدههای فنی بود تربیت کند و مدارکی که از این دانشگاه به دبیران داده میشود کاملاً مطابق با مقررات و ضوابط وزارت علوم خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش به نیروهای شرکتی شاغل در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: نیروهای شرکتی هیچ قراردادی با آموزش و پرورش ندارند و تعهدی در آموزش و پرورش برای استخدام آنها وجود ندارد ولی آنها می توانند از طریق آزمون هایی که برگزار خواهد شد جذب آموزش و پرورش شوند.
حاجی بابایی گفت: با استخدام نیروهای حق التدریس در سال آینده و جذب نیروهای متخصص در برخی رشتهها از طریق آزمون آزاد و همچنین استفاده از بازنشستگان به صورت 8 ساعت تدریس در هفته، مشکل نیروهای شرکتی از سال آینده برطرف خواهد شد.
وی گفت: به دلیل محدودیت در استخدام افراد نمیتوانیم نیروهای جوان را استخدام کنیم و از طرفی استخدام نیروهای شرکتی نیز در آموزش و پرورش ممنوع است، پس باید از همکاران فرهنگی شاغل و بازنشسته برای پر کردن کلاسهای درس استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان و مدیران آموزش و پرورش از منزلت و جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند و به دور از شأن فرهنگیان است که از نیروهای خارج از آموزش و پرورش برای پستهای آموزش و پرورش استفاده شود و بنده همه مسئولیتهای آموزش و پرورش را به معلمان و کارکنان آن خواهم داد.
حاجی بابایی خبر ترک تحصیل سه میلیون دانش آموز را که در برخی از سایتهای خبری آمده بود تکذیب کرد و گفت: این خبر کاملاً دروغ است و کسی که آنرا گفته با آموزش و پرورش کاملاً بیگانه است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر امتحانات پیش دانشگاهی نیز گفت: تغییر این امتحانات بر اساس مصوبه مجلس و به صورت آزمایشی بوده است تا ما بتوانیم در سال 91 که باید کنکور حذف شود برای پایههای سوم و دوم و در صورت امکان اول نیز امتحانات سراسری و کشوری برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برای این که دانش آموز بتواند در هر رشتهای وارد دانشگاه شود، 60 رشته جدید را در رشتههای ریاضی، علوم تجربی، فنی حرفهای و علوم انسانی به وزارت علوم اعلام کرده ایم که هر دانش آموز با کسب دیپلم به راحتی بتواند در رشته مورد نظر خود در مقاطع کاردانی و کارشناسی ادامه تحصیل دهد.
وزیر آموزش و پرورش به تغییر محتوای آموزشی همزمان با تغییر ساختار آموزشی اشاره کرد و گفت: در این تغییر، علاوه بر کاهش حجم کتابهای درسی، این کتابها از حالت سنتی حافظه پروری خارج خواهند شد و دانش آموز را به تفکر، خلاقیت و نوآوری وا میدارند.
حاجی بابایی دلیل پرداخت نشدن سرانه برخی مدارس را کمبود اعتبارات و نبود مدیریت صحیح در برخی مدارس عنوان کرد و گفت: تصدی برخی کارها بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده که خارج از وظایف آموزش و پرورش است و قسمت عمده ای از اعتبارات آموزش و پرورش نیز برای آنها هزینه میشود.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزیهای به عمل آمده، مدارس ما در آینده به کانون فرهنگی توسعه محلهای شهر تبدیل خواهند شد و خیلی از اعتبارات حاشیهای که برای کارهای فوق برنامه در خارج از آموزش و پرورش هزینه میشود از ابتدای سال تحصیلی در اختیار مدیران مدارس قرار خواهد گرفت.
حاجی بابایی انتقال مدیریت باشگاه دانش پژوهان آموزش و پرورش و سازمان استعدادهای درخشان به سازمان ملی جوانان را که پیش از این پیشنهاد شده بود منتفی دانست و گفت: اخیراً جلسه هیأت امنای این دو سازمان برگزار شده و تدابیر خوبی برای فعالیت این دو سازمان در سال های آینده اندیشیده شده است.
وی گفت: آموزش و پرورش معلم مازاد ندارد و اگر در جایی اعلام میشود معلم مازاد داریم به مدیریت ضعیف مدرسه و یا آموزش و پرورش منطقه و استان بر میگردد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مأمور شدن معلمان به سازمانها و نهادهای دیگر در سطوح گسترده انجام پذیر نخواهد بود ولی در موارد استثنایی اجرایی خواهد شد.
وی همچنین گفت: من از روزی که آمدهام هیچ کسی را از مسئولیت خود برنداشتم بلکه هر سمتی را برای هر کسی انتخاب کردم در حقیقت جای خالی را پر کرد.