یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

افزایش قیمت نان که در چند سال گذشته به کاهش کمی و کیفی و نابسامانی قیمت‌های نان در برخی نانوایی‌ها به شکلی غیررسمی آغاز شده بود در چند ماه اخیر و با حذف یارانه آرد برخی نانوایی‌های سنتی و صنعتی به شکلی رسمی اعمال می‌شود.

گرچه مسئولان وزارت بازرگانی خبر از تداوم عرضه آرد یارانه‌ای  در برخی نانوایی‌های سنتی می‌دهند اما اکنون افزایش نرخ نان در نانوایی‌های آزاد پز به دور از هر گونه نظارتی روند صعودی چشمگیری داشته است به‌نحوی که اکنون قیمت برخی انواع نان سنگک در برخی نانوایی‌های تهران به هزار تومان یا بیشتر نیز افزایش داشته و سایر انواع نان مانند بربری، لواش و تافتون نیز حکایت خاص خود را دارد.

با این شرایط معاون وزیر بازرگانی با برشمردن 2دلیل برای تغییر قیمت نان در تهران ‌می‌گوید: دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها، تحویل آرد آزاد به نانوایی‌ها با قیمت 450 تومان است. محمد علی ضیغمی با بیان اینکه در بسیاری از بخش‌ها نظیر نانوایی‌هایی که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و نیز در بسیاری از استان‌های کشور، نان تغییر قیمت نیافته و همان قیمت‌های گذشته در حال اعمال است، می‌افزاید: اما در تهران، قیمت نان دو اتفاق را تجربه کرده است؛ به این معنا که با توزیع آرد آزاد و تغییر قیمت آرد از 75 ریال به 450 تومان، طبیعی است که قیمت نان افزایش یابد. البته تصمیم‌گیری در رابطه با نان، قیمت‌گذاری و بازرسی و کنترل آن در حوزه وزارت بازرگانی نیست.

وی تصریح کرده: اتفاق دوم آن است که اتحادیه نانوایان در تهران، بعد از یک دوره 3 ساله با توجه به اختیاری که داشتند به استانداری آمده‌اند و به‌دلیل افزایش قیمت‌های بدیهی که در 3سال گذشته در کشور و عوامل دخیل در نان رخ داده است، خواستار اصلاح قیمت شدند که این یک خواسته بدیهی و معقول است.

ضیغمی با بیان اینکه نرخ‌های جدید نان توسط اتحادیه نانوایان، استانداری تهران و تعزیرات تهیه شده، می‌افزاید: از منظر وزارت بازرگانی، تنها جایی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود یافته، تأمین آرد نانوایان است که به صراحت می‌توان گفت در تأمین آرد و نرخ آن برای نانوایی‌های یارانه‌ای، تغییری حاصل نشده است. البته آزاد‌پزها که تعداد آنها محدود است، به‌دلیل دریافت آرد آزاد تغییر قیمت داشته‌اند اما سهم نانوایی‌های آزاد پز از مجموع نانوایی‌های تهران کمتر از 10 درصد است.

کد خبر 100151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز