همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بیانیه پایانی نشست لندن تکلیف‌های سنگینی را برای حل و فصل مسائل افغانستان تعیین کرده، از نتایج اجلاس لندن ابراز تاسف کرد و آن را قیم‌مابانه خواند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست با اشاره به اینکه بیانیه پایانی نشست لندن تکلیف‌های سنگینی را برای حل و فصل مسائل افغانستان تعیین کرده، از نتایج اجلاس لندن ابراز تاسف کرد.

مهمان‌پرست گفت: نتایج مندرج در بیانیه موسوم به لندن قیم مابانه بوده و با استقلال و حاکمیت ملی کشورها منافات دارد.

وی از برخورد گزینشی با پدیده تروریسم در بیانیه لندن انتقاد کرد و آن را نشانگر عجز نیروهای خارجی برای برون رفت از معضل افغانستان و تلاشی برای انحراف افکار عمومی جهان و منطقه از ناکامی سیاست‌های آنان در افغانستان دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اظهارات و بیانیه منتشره توسط وزارت امور خارجه انگلیس در خصوص عدم شرکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس لندن هیچ تاثیری بر جایگاه ایران در حل و فصل مساله افغانستان ندارد، نقش منفی دولت انگلیس در حل و فصل موضوع افغانستان از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین تلاش آن کشور برای سازش با افراط‌گرایان را مورد تاکید قرار داد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه ایران موضوع شرکت در اجلاس لندن را با حساسیت تعقیب می‌کرد، گفت که باز‌ی‌های پشت پرده لندن و برخی از کشورها برای تصویب یک بیانیه غیرسازنده در قبال مسائل افغانستان که مغایر با مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برقراری صلح، ثبات، مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، عدم برخورد گزینشی با پدیده تروریسم و شکوفایی اقتصادی افغانستان است، از عوامل عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس بود.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران رهیافت منطقه‌ای را مناسب‌ترین گزینه برای حل و فصل مسائل افغانستان می‌داند و از هر گونه اقدامی که در این زمینه کمک کند، استقبال می‌کند.

مهمان پرست افزود: جمهوری اسلامی ایران مبتکر اجلاس‌های منطقه‌ای خصوصا نشست‌های سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان در سطوح مختلف بوده و این سیاست را استمرار خواهد داد.

کد خبر 100650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز