همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: خانم کلینتون نگرانی‌ها و تاسف‌هایش را متوجه انجام فعالیت‌های مغایر با معیارهای حقوق بین‌الملل دولت آمریکا در نقاط مختلف جهان کند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد موضع وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در مورد تحولات داخلی ایران و احکام صادره از سوی محاکم قضایی چیست؟ اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد وزیر خارجه آمریکا بر اساس اطلاعات نادرست یا بدون توجه به اتهامات افراد مورد نظر درباره نامبردگان اظهار نظر کرده است. عضویت در یک گروه تروریستی و هدف قرار دادن بیگناهان مصداق جرم محسوب می‌شود که در همه مقاطع زمانی و مکانی این‌گونه رویکردها مجرمانه بوده و تعامل رویه‌های قضایی بین‌المللی و از جمله اسناد سازمان ملل متحد با این رفتارها، یکسان است و مجازات آن براساس مقررات و قانون اساسی کشورها تعقیب می‌شود و اجماع جهانی نسبت به مقابله با تروریسم یک پدیده جهان‌شمول است. 

او افزود: عنوان جریان سیاسی نهادن به عناصر یک گروه تروریستی علاوه بر مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، رویکردی غیروارد، دوگانه و مردود است.

مهمان‌پرست با اشاره به محکومیت 23 نفر از اعضای سازمان جاسوسی آمریکا در میلان به جرم دست داشتن در ربایش و شکنجه یک فرد مصری به عنوان مصداقی از رفتار ناقض حقوق بشر آمریکا خاطرنشان کرد: شایسته است خانم کلینتون بخشی از نگرانی‌ها و تاسف‌هایش را متوجه انجام فعالیت‌های مغایر با معیارهای حقوق بین‌الملل و مراودات قضایی توسط ماموران دولت آمریکا در نقاط مختلف جهان کرده، تلاش کند تا حداقل در عمل سال جاری را به سال پایان دادن به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در گوانتانامو تبدیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اصول احترام به حاکمیت قانون و استقلال قوه قضائیه در قبال جرایم قضایی از بدیهیات حقوق بین‌الملل است که انتظار می‌رود مقامات دیپلماسی کشورها با رعایت آن‌ها ارزش‌های پذیرفته شده جهانی را محترم شمرند.

مهمان‌پرست درباره احکام صادره از سوی قوه قضائیه اظهار کرد: کلیه جرم‌های مطروحه براساس آیین دادرسی و با حضور وکلای مدافع و طی مراحل قانونی صورت گرفته و احکام صادره آرای بدوی بوده که این احکام نیز قابل تجدیدنظر است.

کد خبر 102582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز