یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه حوادث: راز عتیقه‌های هزار ساله زمانی فاش شد که ماموران قدم به مخفیگاه کلاهبردار هزار چهره‌ گذاشتند

این مرد با معرفی خود به‌عنوان کارمند بلند پایه قوه قضاییه، مامور سازمان بازرسی کل کشور و فردی با نفوذ در سازمان‌های دولتی، دست به کلاهبرداری میلیونی از مردم می‌زد.

آبان‌ماه گذشته، ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، از طریق گزارش‌های مردمی در جریان فعالیت مرد جوانی قرار گرفتند که دست به قاچاق عتیقه می‌زد.

با دستور قاضی سید سجاد منافی‌‌آذر - بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 5 - تحقیقات برای شناسایی این مرد آغاز شد و ماموران که اطلاعات کاملی از محل تردد متهم در اختیار داشتند، آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند. وقتی جوان قاچاقچی در این محل آفتابی شد، ماموران سایه‌ به سایه به تعقیب او پرداختند و موفق شدند مخفیگاهش را شناسایی کنند.

عتیقه‌های تاریخی

در حالی که بررسی‌های نامحسوس پلیس نشان می‌داد مرد جوان قصد فروش تعدادی شیء عتیقه را دارد، دستور بازداشت او صادر شد  و ماموران بعد از ورود به مخفیگاه وی، این مرد را دستگیر کردند.

متهم که محسن نام دارد، وانمود می‌کرد بی‌گناه است و پلیس هیچ مدرکی علیه او ندارد، اما ماموران که مطمئن بودند وی اشیای عتیقه را در این محل نگهداری می‌کند، بازرسی دقیق آنجا را شروع کردند.

یک ساعت بعد ماموران موفق شدند یک کاسه مفرغی و 2 ظرف کوچک عتیقه را که متهم به طرز ماهرانه‌ای آنها را در سیفون دستشویی مخفی کرده بود، کشف کنند.

وقتی اشیای کشف شده در اختیار کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت، مشخص شد که تمامی این اشیا ارزش تاریخی دارند و متعلق به هزاره اول قبل از میلاد مسیح(ع) هستند. به این ترتیب بازجویی از محسن شروع شد اما وی ادعا کرد که از وجود اشیای عتیقه در خانه‌اش خبر ندارد و نمی‌داند که این اشیا متعلق به چه کسی است.

کلاهبردار هزارچهره‌

هنوز چند روز از دستگیری متهم نگذشته بود که شکایت چند شاکی، پرده از راز کلاهبرداری سریالی او برداشت. یکی از شاکیان، زن جوانی بود که ادعا می‌کرد متهم، 65 میلیون تومان از او کلاهبرداری کرده است.

این زن در تشریح ماجرا گفت: مدتی قبل با این مرد که برای انجام کارهای اداری به محل کارم می‌‌آمد آشنا شدم. او همیشه با یک خودروی مدل بالا به آنجا می‌آمد و به‌نظر می‌رسید فرد ثروتمندی است

یک روز که محسن به محل کارم آمده بود مدعی شد قصد سرمایه‌گذاری در ساخت یک مجتمع تجاری را دارد و با گفتن این جمله که این سرمایه‌گذاری سود کلانی خواهد داشت، از من هم خواست برای خرید یکی از مغازه‌های مجتمع، سرمایه‌گذاری کنم.

من که وسوسه شده بودم، ماجرا را با همسرم در میان گذاشتم و بعد از اینکه توانستیم 65 میلیون تومان پول نقد تهیه کنیم، این پول را برای سرمایه‌گذاری در اختیار محسن قرار دادیم. اما او بعد از دریافت پول ناپدید شد و حتی جواب تلفنش را هم نمی‌داد. شاکی دیگر صاحب یک کارگاه طلاسازی بود که ادعا می‌کرد متهم به بهانه فروش سکه‌های طلا 120 میلیون تومان از او کلاهبرداری کرده است.

این مرد به بازپرس پرونده گفت: محسن خودش را از پرسنل قوه‌قضاییه معرفی می‌کرد و مدعی بود به تازگی با فردی آشنا شده که مقدار زیادی سکه طلا از زیر خاک بیرون کشیده است. او می‌گفت که با خرید سکه‌ها می‌توانیم به سود هنگفتی دست پیدا کنیم و من که حسابی وسوسه شده بودم قبول کردم در این کار با او شریک شوم. این بود که 120 میلیون تومان به محسن پرداخت کردم تا بخشی از سکه‌ها را برای من خریداری کند، اما او بعد از دریافت پول، ناپدید شد.

یکی دیگر از شاکیان پرونده، زن سالخورده‌ای بود که در رؤیای خرید اتوبوس فریب مرد کلاهبردار را خورده و در دام او گرفتار شده بود. وی در شکایت خود مدعی شد: با این مرد در یکی از ترمینال‌های مسافربری در تهران آشنا شدم. من همیشه دوست داشتم یک اتوبوس بخرم تا با درآمدی که این خودرو برایم به همراه خواهد داشت، راحت زندگی کنم.

برای همین وقتی محسن گفت که مقداری زیادی سکه طلا پیدا کرده و می‌خواهد آنها را به قیمت خوبی بفروشد، تصور کردم که با خرید و فروش سکه‌ها می‌توانم سود زیادی به دست بیاورم و به آرزویم برسم. این بود که از اقوام و دوستان پول قرض کردم و بعد از تهیه 120 میلیون تومان، همه این مبلغ را به محسن دادم اما تنها چیزی که نصیبم شد، مقدار زیادی سکه تقلبی بود که هیچ ارزشی نداشتند.

تحقیقات ادامه دارد

در حالی که شاکیان دیگر پرونده نیز مدعی بودند کلاهبردار هزار چهره‌ با معرفی خود به‌عنوان فردی با نفوذ، به بهانه‌های مختلفی ازجمله انتقال دانشجویان، فروش تابلوهای تقلبی به‌عنوان شاهکار نقاشی و تهیه کارت معافیت از خدمت سربازی، مبالغ هنگفتی از آنها کلاهبرداری کرده است، برای متهم قرار قانونی صادر و وی راهی بازداشتگاه شد.

بازپرس منافی‌آذر با اشاره به تحقیقات شبانه‌روزی ماموران واحد عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی برای دستگیری این کلاهبردار حرفه‌ای از تمامی شاکیان احتمالی خواست برای شناسایی متهم و طرح شکایت به شعبه 12 بازپرسی در دادسرای ناحیه 5 تهران مراجعه کنند.

کد خبر 100684

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز