گروه بورس: صعود سهام معادن، موضوعی محتمل بود اما شتاب حرکت این سهام در پاییز امسال غیرقابل پیش‌بینی می‌نمود.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمار دریافتی نشان می‌دهد، در روزهای پایانی پاییز 85 سهام معادن، صعودی جالب توجه را به نمایش گذاشتند و برای نخستین بار در طول 40 سال فعالیت بورس اوراق بهادار به جمع 5 شرکت اول بازار سرمایه پیوستند. در این میان حتی ایران خودرو نیز زیر سایه سهام شرکت‌های معدنی فعال در بورس قرار گرفته است.در آغاز پاییز امسال حرکت شرکت پتروشیمی خارک موجب شد ایران خودرو پله سوم جدول بزرگان بورس را از کف دهد. حال در روزهای پایانی پاییز چادرملو و گل‌گهر رتبه‌های چهارم و پنجم را نیز در اختیار خود گرفته‌اند تا ایران خودرو به ششمین شرکت بورس بدل شود.
نزول خودرو
شرایط بازار سهام به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در زمستان امسال سایپا دیگر خودروساز بزرگ فعال در بورس تهران هم جایگاه خود را در رتبه دوم از دست دهد. سایپا تا تابستان امسال بزرگترین شرکت بورس اوراق بهادار به حساب می‌آمد. این شرکت در حال حاضر به رتبه دوم جدول بزرگان بورس قناعت کرده است. در این میان پتروشیمی خارک که اوایل پاییز زمینه سقوط سهام ایران خودرو را فراهم آورد، سایه به سایه سایپا حرکت می‌کند، به نظر می‌رسد ظرف چند ماه آینده پتروشیمی خارک به سوی رتبه دوم و اول بورس تهران حرکت تازه‌ای را آغاز کند.
بزرگان
در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به لطف قفل شدن کامل بازار سهامش با ارزش بازاری معادل 20 هزار و 600 میلیارد ریال بزرگترین شرکت بورس تهران است. به باور کارشناسان در صورت آزادسازی سقف نوسان و حذف حجم مبنا و روان شدن صف‌های عرضه و تقاضا، غدیر قطعاً به رتبه‌های پایین‌تر نزول خواهد کرد.
گزارش‌های تکمیلی نشان می‌دهد: ظرف 6 ماه گذشته از ارزش سهام خودرو سازان بورس تهران 15 هزار میلیارد ریال کاسته شده است که بخش بزرگی از این نزول تاریخی به افت ارزش سهام سایپا و ایران خودرو پیوند خورده است.براین اساس ارزش سهام سایپا که در مقاطعی از سال جاری تا سقف 26 هزار میلیارد ریال افزایش یافته بوده حالا در حد 17 هزار میلیارد ریال متوقف مانده است.
معادن
براساس این گزارش در حال حاضر ارزش سهام چادرملو در بورس تهران به مرز 14 هزار میلیارد ریال رسیده و این شرکت 4 درصد کل ارزش‌های موجود در بورس را به خود اختصاص داده است. گل‌گهر هم با توجه به ارزش 11 هزار و 700 میلیارد ریالی‌اش 5/3 درصد کل ارزش‌های بورس را در اختیار دارد.
کد خبر 10099

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز