شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

عارف واحد ناوان: مردم جمهوری اوکراین با رفتن به پای صندوق‌های رأی و انتخاب رئیس‌جمهوری، مسیر کشورشان را تعیین خواهند کرد.

آنها با دادن رأی به یکی از 2نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان خواهند داد که تمایل دارند کشورشان راه پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را ادامه دهد یا اینکه سیاست‌های کشورشان با چرخشی 180 درجه‌ای به سیاست‌های همسایه بزرگ‌تر یعنی روسیه پیوند بخورد.

در دور نخست انتخابات این جمهوری که میان 13 نامزد برگزار شد هیچ‌یک از نامزد‌ها نتوانستندآرای 50 درصد به‌علاوه یک مورد نیاز برای پیروزی قاطع را به‌دست آورند، بنابراین انتخابات به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان ویکتور یانوکوویچ و یولیا تیموشنکو که هر کدام به‌ترتیب 35 و 25درصد آرا را در دور نخست به‌دست آورده‌اند، برگزار خواهد شد. انتخابات اوکراین از آن روی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است که این جمهوری به کانون مناظره میان غرب و روسیه تبدیل شده است.

در این بین به‌نظر می‌رسد یانوکوویچ نامزد هوادار روسیه از بخت بالایی برای پیروزی در این انتخابات برخوردار است، مگر اینکه اتفاقات مشابه سال 2004 در این جمهوری رخ دهد و مانع از نشستن یانوکوویچ روی صندلی ریاست‌جمهوری شود.

در سال 2004 و در حالی که ویکتور یانوکوویچ در انتخابات پر حرف و حدیث آن سال پیروز انتخابات شده بود اما انقلابیون نارنجی به رهبری ویکتوریوشچنکو، یانوکوویچ را به تقلب در انتخابات متهم کردند و با ریختن به خیابان مانع از آن شدند که این سیاستمدار روس‌گرا به قدرت برسد.

ویکتور یوشچنکو تحت فشار افکار عمومی رئیس‌جمهور شد.این دور از انتخابات نیز یادآور روزهای انتخابات سال 2004 است این بار اما این یولیاتیموشنکو است که در قامت رهبر انقلابیون نارنجی به‌جای ویکتور یوشچنکو ظاهر شده است.

وی که در تلاش است قدرت را در دست بگیرد در تمام سخنرانی‌هایش رقیب خود را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کرد. وی هشدار داد اگر یانوکوویچ دست به تقلب بزند ما قادر خواهیم بود که او را به طریقی که هرگز و حتی در سال 2004 آن را به چشم ندیده است سرجایش بنشانیم.

او که در اوکراین به دست آهنین شهرت دارد مدعی شد یانوکوویچ هرگز حتی خواب پست ریاست‌جمهوری را هم نخواهد دید.به‌نظر می‌رسد تهدیدات تیموشنکو برای کشاندن پای مردم به خیابان‌های کی‌یف هرگز نمی‌تواند با استقبال افکار عمومی اوکراینی‌ها روبه‌رو شود. از سوی دیگر حامیان غربی انقلابیون نارنجی در این دور از انتخابات حمایت‌های سال 2004 را از آنها نکردند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا پس از برگزاری دور نخست انتخابات اوکراین سخنان معناداری را به زبان راند که جای تامل دارد. هیلاری کلینتون می‌گوید که هرگز هیچ‌کس مجبور به عضویت در ناتو نیست.

هر کشوری به تمایل شخصی خود درخواست عضویت در ناتو را مطرح می‌کند. اگر در اوکراین دولت تغییر کند و مردم این کشور در این مرحله نخواهند به عضویت ناتو درآیند، این انتخاب بر عهده آنها خواهد بود.

سخنان ناامید‌کننده کلینتون گویای این واقعیت است که یولیا تیموشنکو پیروز انتخابات دور دوم اوکراین نخواهد بود، بنابر این غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها حاضر نیستند بیش از این برای انقلابیون نارنجی هزینه کنند.

به هر حال شواهد نشان از این دارد که انقلاب نارنجی در اوکراین به رهبری تیموشنکو با شکست روبه‌رو خواهد شد و  اوکراین راه خود را به سمت شرق تغییر خواهد داد. روس‌ها از اینکه همسایه‌شان به عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا« نه » خواهد گفت چند صباحی آسوده خواهند خفت اما این روند پایدار نخواهد ماند.

کد خبر 101108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز