همشهری آنلاین: 118 کیلومتر از آزادراه بندرعباس سیرجان روز دوشنبه با حضور وزیر راه و ترابری، استاندار هرمزگان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان وزارت راه و ترابری افتتاح شد.

 به گزارش ایسنا، حمید بهبهانی ـ وزیر راه و ترابری در این مراسم گفت:‌ آزادراه بندرعباس ـ سیرجان به طول 300 کیلومتر باید ساخته شود که تاکنون 118 کیلومتر آن ساخته شده و امروز به بهره‌برداری رسید که ادامه این آزادراه را با تمهیدات نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید خودمان شروع کنیم و خیلی هم نباید منتظر سرمایه‌گذاران کلان باشیم.

وی هزینه ساخت این پروژه را 85 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: مبلغی از این پروژه برعهده سازمان بنادر و دریانوری بوده که مقدار زیادی از آن را تامین کرده است.

بهبهانی با اشاره به وجود دو تونل دو قلو در این محور گفت: ‌تونل دوم این آزادراه نیازمند تزریق بودجه و اعتبار است که تا پایان اسفند ماه به اتمام برسد؛ هم‌اکنون صف ترافیک کامیون‌ها پشت این تونل هستند که بودجه برای اتمام آن تزریق خواهیم کرد تا این مشکل ترافیکی مرتفع شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان هرمزگان اعلام کرد: ‌مطالعات ساخت سه خط آهن بندرعباس- جاسک، بندرعباس- لار- جهرم- شیراز و راه‌آهن بندرعباس- عسلویه- بوشهر به دو مقصد اهواز و شیراز در این استان هرمزگان به اتمام رسیده است که اگر دولت و مجلس شورای اسلامی بودجه مناسبی برای وزارت راه و ترابری در نظر گیرند ساخت این خطوط را از سال آینده آغاز خواهیم کرد. هرمزگان از استان‌هایی است که به‌زودی شاهد پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها خواهد بود.

بهبهانی تاکید کرد: توسعه اقتصاد کشورها منوط به توسعه زیرساخت و سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل است. استان هرمزگان با پتانسیل‌های بالا است و سعی می‌شود ظرف یک سال آینده چهره این استان را تغییر دهیم.

در ادامه این مراسم حسین هاشمی ـ استاندار هرمزگان اظهار کرد: ساخت آزادراه 300 کیلومتری بندرعباس ـ سیرجان در حالی که راه بسیار ضروری کشور در این زمینه صادرات ورادات و تجارت است، مدت‌ها زمین مانده بود که با همت وزیر راه و ترابری این مسیر رو به رشد است و 118 کیلومتر از آن امروز ساخته و آماده بهره‌برداری شده است.

وی با اشاره به بازدید وزیر راه از این پروژه گفت: ‌تونل 17 شهریور و تونل تنگ زاغ مشکل ترافیکی و حادثه داشته که وزیر راه و ترابری دستور رسیدگی و پرداخت اعتبار داده است.

وی گفت:‌ قبل از سال جدید مسیر دوم تونل تنگ زاغ نیز باز خواهد شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه اسکله شهید حقانی بندرعباس در ایام نوروز مسافران زیادی دارد، از وزیر راه و ترابری درخواست کرد این اسکله قبل از عید نوروز 89 بهره‌برداری شود.

خداداد مقبلی ـ مدیرکل اداره راه و ترابری استان هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: پیش از ساخت این آزادراه مسیر ارتباطی اسکله شهید رجایی از راه‌ها روستایی و کم عرض بود که مشکلات فراوان ترافیکی و تصادفی داشت و امروز با بهره‌برداری از این آزادراه، 60 درصد مشکلات ترافیکی استان کاهش می‌یابد.

گفتنی است استان هرمزگان با حدود 900 کیلومتر مرز آبی در حاشیه خلیج فارس دریای عمان، به واسطه واقع شدن تنگه استراتژیک هرمز و همچنین وجود جزایر متعدد تجاری نقطه اصلی اتصال کشور با دنیا خارج است به طوری که هم اکنون 96 درصد از کل مسافرت‌های دریایی از طریق بنادر موجود در این استان و درمجموع 90 درصد از کل مبادلات کالاهای غیر نفتی کشور از طریق مجتمع بندری شهید رجایی با ظرفیت حدود 50میلیون تن در سال انجام می‌شود.

این در حالی است که با وجود و احداث و ارتباط راه‌آهن بندرعباس بافق به شبکه سراسری و راه‌آهن‌های برون مرزی تنها حدود 12 درصد کالاهای غیر نفتی را راه‌آهن حمل می‌کنند و 88 درصد آن کماکان از طریق جاده‌ها بویژه محور بندرعباس- سیرجان به سایر نقاط کشور و کشورهای آسیایی میانه حمل می‌شود.

این محور جز پرترافیک‌ترین محورهای مواصلاتی کشور و حتی منطقه است از این رو احداث باند دوم محور آزادراه بندرعباس ـ سیرجان در 13قطعه به طول 324 کیلومتر در کنار راه موجود و تبدیل آن به بزرگراه به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های وزارت راه و ترابری است که با پیشرفت فیزیکی حدود 68 درصد در حال اجرا است.

کد خبر 101244

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز