پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

کاملیا مافی: شهر ساری روزانه 220 تن زباله تولید می‌کند که به‌دلیل نبود امکانات مناسب برای دفع آن، باید زباله‌ها را به مرکزی در 130 کیلومتری شهر در منطقه کوهستانی چهاردانگه کیاسر منتقل کرد

به گفته برخی از مسئولان شهری این نقل و انتقال نه تنها هزینه زیادی در بر دارد بلکه شیرابه‌های حاصل از این زباله‌ها سلامت منطقه را نیز تهدید می‌کند.

نادعلی رمضانپور، سخنگوی شورای اسلامی شهر ساری در این باره می‌گوید: شیرآبه این زباله‌ها که در طول مسیر از ماشین‌های حمل زباله جاری می‌شود در زمستان یخ می‌زند و در تابستان با بوی نامطبوع خود موجب آزار مردم منطقه می‌شود.

علاوه بر این به گفته محسن باوند یکی از دامداران کیاسری برخی از دام‌ها با چریدن علف‌های آلوده به شیرابه‌ها دچار مسمومیت می‌شوند. از سوی دیگر فرماندار ساری هم با بیان اینکه زباله تنها مشکل شهر ساری نیست بلکه کل استان با این مشکل درگیر است می‌گوید: حل مشکل دفع زباله در مرکز مازندران به یکی از دغدغه‌های مسئولان استان تبدیل شده است.

 منصور زارعی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا کارخانه کمپوست و یا دستگاه زباله سوز در ساری ساخته یا ایجاد نمی شود، می‌گوید: ما بارها زمینی را برای ساخت کارخانه کمپوست در نظر گرفته‌ایم اما هر بار با مشکلات و اعتراض‌های زیادی روبه‌رو می‌شدیم، به‌طوری که حتی در برخی موارد زمین‌های مناسب را از دست داده‌ایم در حالی‌ که می‌شد با تکنولوژی روز دنیا بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از زباله را حل کرد.

هم‌اکنون زمین در نظر گرفته شده با موافقت منابع طبیعی برای ایجاد کارخانه کمپوست آماده است. زارعی همچنین در ادامه ایجاد کارخانه زباله‌سوز را برای حل مشکل دپو زباله مفید می‌داند و می‌گوید: راه‌اندازی این کارخانه زباله‌سوز نه‌تنها مشکل زیست‌محیطی منطقه را حل می‌کند بلکه با سوزاندن زباله در ازای هر 500 تن می‌توان 13 تا 14مگاوات برق تولید کرد و آن را به شرکت برق فروخت.

نادعلی رمضان‌پور، هم با بیان اینکه پرسش‌های زیادی برای مردم و مسئولان به جای مانده است که چرا در احداث کارخانه کمپوست ساری تعلل می‌شود، می‌گوید: با اینکه هنوز متولی مشخصی برای ایجاد این کارخانه در شهر ساری مشخص نشده است اما فراموش نکنید که با گرفتن تصمیمات متفاوت مشکل مردم حل نمی‌شود، هم‌اکنون اعتباراتی که برای این منظور اختصاص یافته موجود است و نباید فرصت را از دست داد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری نیز در ادامه صحبت‌های این عضو شورا می‌گوید: در حالی که برای ساخت کارخانه کمپوست تنها 5 هکتار زمین کافی است اما 17 هکتار زمین در نیمه دوم سال در اختیار شهرداری قرار گرفت و قرار بود بنا به قرارداد این زمین فقط برای ایجاد کارخانه کمپوست مورد استفاده قرار گیرد اما با حضور سرمایه‌گذاران خصوصی این قرارداد فسخ شد و اراضی به سازمان بازیافت برگردانده شد.

سید محمد گرامیان با بیان اینکه 8 میلیارد تومان اعتبار از سوی مرکز برای دفع پسماند استان‌های شمالی اختصاص داده شده است، می‌گوید: سهم مازندران از این اعتبارات 2 میلیارد و750 میلیون تومان بوده و تمامی آن برای ایجاد کارخانه کمپوست ساری در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری نیز در ادامه می‌گوید: برای اینکه کار مفیدی انجام دهیم حتما نباید به‌دنبال سرمایه‌گذار باشیم. تعدد قراردادها موجب شده است تا در راه‌اندازی کارخانه کمپوست تاخیر ایجاد شود. علی بهروش همچنین اضافه می‌کند: اگر سرمایه‌گذاری قصد انجام کار خیر و دلسوزی برایمان را دارد برود و در شهری دیگر این کار را انجام دهد ما به همین کارخانه کمپوست اکتفا می‌کنیم.

همشهری استانها

کد خبر 101394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز