نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا سرانجام 24بهمن بزرگ‌ترین عملیات خود را از سال 2001 ، در استان هلمند افغانستان آغاز کردند.

در این عملیات گسترده نظامی موسوم به عملیات مشترک بیش از 15‌هزار نظامی آمریکایی، انگلیسی و افغان حضور دارند. هدف اصلی این عملیات تصرف شهر مرجاه در منطقه نادعلی است که بزرگ‌ترین شهر در تصرف شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید.

نیروهای ناتو عقیده دارند که بین 400 تا هزارشبه نظامی طالبان در این شهر مستقر هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این عملیات نیروهای نظامی دانمارک، استونی و کانادا هم حضور دارند.

حملات نظامی نیروهای ائتلاف بامداد24 بهمن با حمله هلی‌کوپترهای آمریکایی به منطقه مرجاه با پشتیبانی نیروهای زمینی انگلیس و آتشبارهای سنگین آغاز شد. ساعتی پس از آغاز این عملیات داوود احمدی، سخنگوی استاندار هلمند اعلام کرد که در ساعات اولیه 5نفر از شبه نظامیان طالبان کشته و 8نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

ارتش افغانستان هم در آخرین گزارش خود اعلام کرد که 11پایگاه شبه نظامیان طالبان تصرف شده و حدود 70درصد شهر مرجاه پاکسازی شده است.

شبکه ای‌بی‌سی‌24 بهمن ساعاتی پس از آغاز این حمله از کشته شدن 3 نظامی آمریکا در این عملیات خبر داد. به گزارش این شبکه درحالی‌که شواهد نشان می‌دهد که این نظامیان در عملیات مشترک کشته شده‌اند اما مقام‌های آمریکایی هنوز این مسئله را تایید نکرده‌اند. گفته می‌شود این نظامیان آمریکایی بر اثر انفجار یک بمب‌ کنار‌جاده‌ای کشته شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای طالبان که از مدت‌ها پیش از انجام این عملیات مطلع شده بودند بسیاری از مناطق را بمب‌گذاری کرده‌‌اند و همین مسئله پیشروی زمینی نیروهای خارجی را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. نیروهای طالبان هفته گذشته از ساخت بمب جدیدی خبر دادند که قابل کشف به وسیله دستگاه‌های بمب‌یاب کشورهای غربی نیست.

هر چند عملیات مشترک به‌طور رسمی از بامداد24 بهمن آغاز شد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ائتلاف از چندی پیش مجموعه‌ای از حملات مقدماتی را برای آغاز عملیات اصلی آغاز کرده بودند.

قاری یوسف، سخنگوی طالبان هم روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که نیروهای خارجی از چند روز قبل بمباران این منطقه را شروع کرده‌اند و درگیری دوطرف در واقع از 7فوریه (18 بهمن) آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه نظامیان خارجی افغانستان را اشغال کرده‌اند تاکید کرد: نیروهای طالبان مقاومت سرسختانه‌ای در مقابل حملات نیروهای خارجی خواهند داشت. هفته گذشته فرماندهان نیروهای خارجی در بیانیه‌ای از شبه نظامیان طالبان خواستند تا پیش از آغاز این عملیات سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

رهبران طالبان با وجود وسعت این عملیات اعلام کرده‌اند که جنگ را تا کشته شدن آخرین نفر از نیروهای خود ادامه خواهند داد. نیروهای ناتو هدف از این عملیات را بیرون کردن شبه نظامیان و حاکمیت دولت افغانستان در این منطقه اعلام کرده‌اند.

بسیاری عقیده دارند با ادامه مقاومت شبه نظامیان این عملیات نظامی تا ماه‌ها در منطقه ادامه خواهد یافت. مرجاه از لحاظ نظامی منطقه‌ای‌ راهبردی به حساب می‌آید و یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید مواد‌مخدر در استان هلمند است که بخش بزرگی از منابع مالی طالبان را تامین می‌کند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان انجام این عملیات را با امید به اینکه باعث تضعیف شبه‌نظامیان طالبان و تسریع روند صلح در این کشور شود، پذیرفته است. با وجود این، تجربه عملیات گذشته نیروهای ائتلاف نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان افغان در چنین حملاتی بالا خواهد بود. به همین خاطر رئیس‌جمهوری افغانستان نسبت به هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این عملیات هشدار داده است.

هزاران نفر با آغاز این عملیات از این منطقه فرار کرده‌اند اما تعداد زیادی از جمعیت 100 هزار نفری منطقه هنوز در خانه‌های خود هستند. عملیات مشترک نخستین درگیری گسترده در افغانستان پس از اعلام اعزام 30 هزار نظامی آمریکایی به افغانستان از سوی باراک اوباما به حساب می‌آید.

هفته گذشته نیروهای ناتو با پخش اطلاعیه‌ای از مردم خواستند که با آغاز عملیات از خانه‌های خود خارج نشوند. با وجود این، سران قبیله‌ای منطقه هشدار داده‌اند که این مسئله نمی‌تواند مانع از تلفات غیرنظامیان شود و نیروهای خارجی باید هر چه سریع‌تر به عملیات خود پایان دهند.

محمد گلاب منگل، والی هلمند به رسانه‌ها گفته است که طالبان مانع خروج غیرنظامیان از مرجاه شده‌اند تا از وجود آنان به‌عنوان سپر انسانی در جنگ با نیروهای خارجی استفاده کنند. با وجود این 24 بهمن یکی از فرماندهان طالبان در مرجاه اعلام کرده است که نیروهای طالبان برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان دست به عقب‌نشینی تاکتیکی زده‌‌اند؛

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف امکانات لازم را برای رسیدگی به غیرنظامیانی که بر اثر این حملات مجبور به فرار از خانه‌هایشان می‌شوند، درنظر نگرفته‌اند. پیش‌بینی ادامه داشتن این عملیات برای چند ماه آینده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مانندگذشته این غیرنظامیان افغان هستند که در جنگ میان دوطرف قربانی خواهند شد.

کد خبر 101530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز