دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

آن طور که در تصویری که فرشید هماوند برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید گاهی اوقات کودکان و خردسالان روی صندلی‌های اتوبوس نقاشی می‌کشند و گاهی نیز نام تیم مورد علاقه‌شان را می‌نویسند

هما در مورد سن مسافرانی که اقدام به این کار می‌کنند اشتباه نکنید چرا که گاهی قد و قامت یا ریش و سبیل‌شان باعث می‌شود در مورد سن‌شان اشتباه کنید و آنها را بزرگسال فرض کنید؛ حال آنکه سن عقلی آنها نیز دست‌کمی از کودکان 6 یا 7 ساله ندارد وگر نه کدام انسان بالغی روی صندلی‌های اتوبوس‌های جدید و زیبا چنین نقش و نگار‌هایی می‌کشد؛ اتوبوس‌هایی که همگان از تمیزی و خدمات مسافرپسند داخل آنها راضی هستند؟

به هر حال به والدین این کودکان بزرگسال‌نما توصیه می‌کنیم هر جا می‌روند دفتر نقاشی آنها را همراه‌شان ببرند تا آنها بتوانند نوشته‌ها و نقاشی‌های خود را روی دفترشان بکشند.

نمکی‌های هزاره سوم

آنقدر از نمکی‌های پشت چرخ‌دستی‌های ساده انتقاد کردیم و قدر آنها را ندانستیم که این روز‌ها باید نسل جدیدی از آنها را با خودرو و بلندگو‌های آنچنانی در کوچه ببینیم. گاهی درست در یک بعد از ظهر بارانی یا شب سرد،

ناگهان صدای نتراشیده و نخراشیده «نمکی آی نمکی» از پشت یک بلندگوی نه چندان کوچک به گوش می‌رسد.در بازگو کردن ساعات یاد شده به هیچ‌وجه اغراق نشده و اغلب ما تجربه بیدار شدن با صدای این فروشنده‌ها و خریدار‌ها  و حتی مشاجره با آنها را داریم. جالب اینجاست که در صورت اعتراض به این صنف،

آنها پاسخ را از پشت بلندگو و با صدای بلندتر به گوش همگان می‌رسانند. البته نباید از این نکته غافل بود که صنف فروشند‌ه‌های وانتی با قیمت‌های ارزانشان نقش عمده‌ای در کاهش قیمت‌ اجناس مغازه‌دار‌ها دارند.

خوددرمانی

متاسفانه در کشور ما خوددرمانی یکی از مشکلات شایع بین مردم است که در بسیاری موارد عوارض خاصی برای سلامتی افراد و اقتصاد جامعه به همراه دارد. در این بین، فروش برخی دارو ها بدون نسخه به این مشکل دامن می زند.

برای مثال برخی دارو ها که در ظاهر چندان تخصصی نیستند مانند برخی از مسکن‌ها بدون نسخه در دارو خانه‌ها به فروش می‌رسند. این در حالی است که در پاره‌ای از موارد هم دارو های خارجی و حتی چرک‌خشک‌کن‌ها بدون نسخه به مشتری ارائه می‌شوند.

تمام پزشکان بر این نکته اذعان دارند که برخی دارو‌ها بدون تجویز دکتر می‌توانند سلامت افراد را به خطر اندازند. به نوعی می‌توان گفت که تعدادی از داروخانه‌ها به هر تعداد و از هرنوع دارویی که بخواهی با پرداخت وجه آن به مشتری ارائه می‌کنند. به منظور مقابله با پدیده خوددرمانی در بین مردم، مسئولان داروخانه‌های شهر ‌ می‌توانند از فروش دارو بدون نسخه به طور جدی خودداری کنند.

خرید برنامه‌ریزی شده

هر سال شب عید آسمان بازار با ابر‌های گرانی سیاه می‌شود و باران آن بر سر قشر متوسط و ضعیف جامعه می‌ریزد. این در حالی است که با به کارگیری برخی اقدامات می توان تا حدودی از پیامد‌های این گرانی در امان ماند.

برای مثال به جای تهیه مقدار زیادی آجیل و شیرینی به منظور پذیرایی در ایام عید می‌توان مقدار این خرید را کاهش داد و در صورتی که در روز‌های نوروز ضرورتی وجود داشت با توجه به باز‌بودن قنادی‌ها اقلام مورد نظر را تهیه کرد.

این موضوع در مورد میوه که سریع فاسد می‌شود بیشتر صدق می‌کند و می‌توان آن را هر چند روز یکبار به میزان نیاز خریداری کرد.خرید برنامه‌ریزی شده در مورد پوشاک هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در این مورد فقط می‌توان پوشاکی را تهیه کرد که نیاز به خرید آنها ضروری است و در سایر موارد از پوشاکی که از پیش خریداری شده استفاده کرد تا دست‌کم در روز های اوج گرانی خرید‌های بی‌مورد انجام نشود.

کد خبر 102119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز