و نسبت به نیازی که امروز در این کشورها برای آشنایی با آموزههای حقیقی قرآن کریم وجود دارد تعداد این مراکز بسیار کم هستند، اما اگر همین تعداد تقویت شوند، قطعاً اثرگذاری بیشتری در ترویج آموزههای زندگیبخش قرآنی خواهد داشت.
«علیمحمد حلمی»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: تقویت مراکز موجود سبب میشود که معارف قرآنی با کیفیت بالاتری در کشورهای غیراسلامی آموزش داده شوند؛ تقویت ظرفیتها و مراکز موجود آموزش قرآن و اسلام وظیفه کشورها و سازمانهای اسلامی بوده و مستلزم تخصیص بودجه و اطلاعرسانی وسیع از طریق وسائل ارتباط جمعی است.
وی درباره لزوم معرفی اندیشهها و مفاهیم قرآنی به بشر امروز چنین گفت: انسان عصر حاضر با دستیابی به علم و فنآوری گامهای مؤثری در توسعه اندیشه برداشته و به جایگاه درخشانی رسیده اما با این وجود بیش از گذشته سرگردان است زیرا چارچوب اندیشهها و تئوریها و مکاتب مادی که حاصل فکر بشر است نمیتواند پاسخگوی او که از نظر علمی در جایگاه بالایی قرار گرفته و هر روز عرصههای جدیدی از علم را فتح میکند باشد و او نیازمند آموزهها و اندیشههای الهی و ورای بشری است تا بتواند به سر منزل مقصود برسد و آنچه حقیقتاً میتواند اندیشه انسان را در این عصر سیراب کند همانا قرآن است که در حقیقت آخرین کتاب آسمانی و کاملترین کتاب برای هدایت بشر است و میتواند بشر امروز و فردا را که روز به روز به کمال بیشتری از نظر علم مادی و از نظر رشد فکر و اندیشه میرسد، سیراب کند.
رایزن فرهنگی ایران در انگلیس ادامه داد: حال که این نیاز برای بشر امروز مطرح است، وظیفه مسلمانان و سازمانهای اسلامی این است که برای معرفی قرآن و آموزههای این کتاب آسمانی تلاش کنند و به فرمان قرآن در مورد لزوم تعلیم قرآن به انسانها عمل کنند که البته این کار باید توسط متخصصین و اهل فن انجام شود و علاوه بر آموزش روخوانی قرآن و خواندن ترجمههای قرآن، مراکز دینی، قرآنی، پژوهشی و همچنین حوزهها و دانشگاهها باید با استخراج مباحث مختلف قرآنی و تبیین آن به زبان قابل فهم و آسان در زمینه گسترش شناخت و آموزش مفاهیم ارزشمند قرآنی تلاش کنند.
وی افزود: همچنین در حال حاضر ظرفیت فراوانی برای چاپ و انتشار صدها کتاب با موضوعات تازهای برگرفته از دل قرآن کریم برای معرفی آیات و اندیشههای قرآنی وجود دارد که متخصصین امر میتوانند بر روی این موضوعات کار کنند و تا حدی نیاز جهان امروز را در این زمینه تامین کنند؛ صرف اینکه تفسیرهای قرآن غنی و ارزشمندی در حال حاضر از دانشمندان معاصر مانند علامه طباطبایی وجود دارد کافی نیست و اگرچه این کتابها برای محققین بسیار مفید هستند اما برای عموم باید موضوعاتی در زمینه اندیشه و فکر در قرآن، عقل در قرآن، ارزشهای اجتماعی، اخلاقی، انسانی، عدالتخواهی، روابط اجتماعی، روابط خانواده، جایگاه خانواده و صدها موضوع دیگر از این اقیانوس نامتناهی علم، دانش، معرفت و شناخت استخراج شود و به روشنی تبیین گردد و در سطح دبیرستانها، دانشگاهها و در میان مردم عرضه شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای انسان امروز باشد.
علی محمد حلمی گفت: در ایران پس از انقلاب اسلامی تلاشهای شایان توجهی در زمینه گسترش آموزش و شناخت قرآن در کشورهای غیراسلامی انجام شده است اما با توجه به نیاز بشر امروز تلاشهای بیشتری باید انجام شود؛ مراکز دانشگاهی، متولیان و محققین قرآنی باید با تشکیل گروههای کاری و برنامهریزی دقیق این مهم را به پیش برند و با چاپ کتابها، مقالات و مجلهها و برگزاری گردهماییها و همایشهای قرآنی هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای غیراسلامی به ترویج آموزههای حقیقی قرآن کریم بپردازند.
وی در ادامه تصریح کرد: دشمنان ما به خاطر وحشت از بیداری اسلامی و نتایج آن که بازگشت مسلمانان به هویت ضد ظلم و زورگویی و سرشار از عزت نفس و ایمان و توکل به خدا است، بسیار تلاش میکنند جلوی گسترش آموزههای قرآنی را در جهان بگیرند و دلیل دشمنیها و کارشکنیهای فراوانی که علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت نیز همین هراس از اسلام، قرآن و احیای روحیه اسلامی بود، این کارشکنیها همچنان ادامه دارد و ما در مقابل باید با تلاش بیشتر به وظایف خود در قبال قرآن عمل کنیم و با یک برنامهریزی علمی، دقیق و منسجم در معرفی مفاهیم قرآنی گام برداریم.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در تشریح راهکارهای آموزش قرآن و معارف قرآنی به مسلمانان و غیرمسلمانان مقیم کشورهای غیراسلامی، گفت: تشویق مراکز اسلامی به برنامهریزی برای آموزش قرآن، استفاده از ترجمهها و شیوههای ابتکاری آموزش قرآن بر حسب ظرفیت و فرهنگ جوامع، برگزاری مسابقات قرآنی، مقالهنویسی در مورد موضوعات قرآنی، برپایی مباحث و میزگردهایی در رابطه با موضوعات قرآنی، ترغیب نخبگان برای پژوهش و مطالعه در بحر بیپایان قرآن برای آشنا کردن مخاطبین و دانشجویان و جوانان با مفاهیم قرآن، برگزاری اردوهای فرهنگی با محوریت آشنایی با مفاهیم قرآنی برای دانشجویان و دانشآموزان، ساختن فیلمهای کوتاه و بلند از روی داستانهای قرآنی، تفکیک کردن مباحث قرآنی و انتشار مقالهها، مجلات و کتابهایی در مورد هر یک از این مباحث و ترجمه این کتابها به زبانهای مختلف(در ترجمه این کتابها به زبانهای مختلف باید حتماً از مترجمان بومی استفاده شود در غیر این صورت این کتابها باید توسط یک متخصص بومی ویرایش نهایی شود تا واژهها و اصطلاحات فرهنگی جامعه در آن رعایت شود) از جمله راهکارهای آموزش قرآن و آموزههای ارزشمند قرآنی است.
حلمی نقش سازمانهای اسلامی در زمینه ایجاد فضای مناسب برای آموزش معارف قرآن کریم در کشورهای غیراسلامی را چنین ارزیابی کرد: سازمانهای اسلامی در کشورهای غیر اسلامی نقش بسیار مؤثری در ایجاد فضای مناسب برای آموزش و گسترش قرآن کریم دارند و خوشبختانه همه سازمانهای اسلامی از هر مذهبی که باشند در موضوع قرآن اتفاق نظر و آمادگی همکاری دارند، به طوریکه یکی از محورهای مشترک همکاری میان مسلمانان گسترش مفاهیم قرآنی است.
وی در ادامه اظهار کرد: در شرایط کنونی جهان، مسلمانان داخل و خارج از کشور رسالت سنگین آشنا کردن غیرمسلمانان با قرآن و آموزههای زندگیبخش آن را بر عهده دارند که برای انجام هرچه بهتر این رسالت باید خود در درجه اول با اندیشههای قرآنی آشنایی بیشتری پیدا کنند و معلومات قرآنی خود را افزایش دهند و تلاش کنند آموزههای قرآن را در رفتار و در کلام خود به کار گیرند و با رفتار و گفتار خود تصویر مناسبی از مسلمانان و دین اسلام به نمایش بگذارند.
حلمی در پایان با اشاره به چالشهای موجود بر سر راه گسترش آموزههای قرآنی در کشورهای غیراسلامی از جمله کمبود امکانات آموزش قرآن، کمبود بودجه و فضای مناسب، عدم همکاری رسانهها، تعصبات و تبعیضات، مخالفت با ترویج افکار قرآنی و ...، گسترش و ترویج آموزههای قرآنی در کشورهای غیراسلامی را دشوار اما قابل اجرا دانسته و خاطرنشان کرد: علیرغم وجود چالشهای متعدد با برنامهریزی و درایت و با حسن رفتار میتوان این مسائل را مدیریت کرد و هر مسلمان به هر میزانی که میتواند باید در این راه گام بردارد و اطمینان داشته باشد که اگر تصمیم بگیرد و به خدا توکل کند خداوند او را در انجام این رسالت کمک خواهد کرد.