جمعه ۱۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

عباس ثابتی: در حالی که بسیاری از مسئولان شهری، نگران سهمیه بندی بنزین و تأثیر آن بر سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران هستند، هنوز اتفاق یا خبر خاصی از مسئولان اجرایی مبنی بر ارائه راه حلی مشخص برای این مشکل شنیده نشده است.

با وجود آنکه بخش عمده ای از حمل و نقل شهری توسط خودروهای شخصی  یا خطی و آژانس ها انجام می گیرد، اما هنوز راه حل روشنی برای برون رفت از دغدغه های موجود ارائه نشده است. بی تردید، سهمیه بندی بنزین، تبعات متعددی به همراه دارد. از سویی سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل عدم آمادگی و نبود امکانات کافی با مشکل جدی روبه رو خواهند شد و توان جابه جایی مسافر را بیشتر از ظرفیت کنونی ندارند و از سویی دیگر این سهمیه  بندی موجب افزایش نرخ کرایه تاکسی ها خواهد شد که به تبع، تأثیر بسزایی در قیمت اقلام مصرفی دیگر دارد.

اگر چه در سال گذشته، با اعمال قانون 4 سرنشین شدن خودروهای سواری در نیمه دوم سال، نرخ کرایه های تاکسی افزایش یافت. این تصور که امسال نیز با سهمیه بندی بنزین دوباره کرایه تاکسی  ها افزایش یابد، چندان غیرمنتظره نیست. از این رو می توان سال 84  و 85  را به نوعی مشابه هم دانست. بویژه اینکه در ابتدای سال 84  با تصمیم مجلس، طرح تثبیت قیمت ها اجرا شد و دلیلی شد بر افزایش نرخ تاکسی در نیمه دوم سال.

قرار است از پایان شهریور سهمیه بندی بنزین آغاز شود و به عبارتی این سوخت پرمصرف براساس نیازهای تعریف شده از پیش توزیع شود. بنابراین قابل تصور است که ما به تدریج شاهد رشد کرایه خودروهای سواری باشیم و از سویی ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی را با سرازیر شدن مسافران به ایستگاه های اتوبوس و مترو، بیشتر متوجه شویم.

شهردار تهران با اظهار نگرانی از این تغییر در ارائه سوخت لازم به خودروهای خطی و تاکسی از ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی در تهران یاد کرد و برای حل معضل جابه جایی مسافر از دولتمردان استمداد جست. اما آیا با ارائه راه حلی می توان این مشکل را حل کرد؟
دکتر قالیباف گفت که سهم خودروهای پلاک موقت، آژانس ها و تاکسی های خطی در جابه جایی مسافران در سطح شهر به مراتب بسیار بیشتر از تاکسی های قرمزی است که در طرح سهمیه بندی بنزین قرار گرفته اند و از سهم بیشتری از بنزین استفاده می کنند. او قبل از اینکه این طرح قابلیت اجرایی یابد از بروز یک فاجعه در سیستم حمل و نقل عمومی خبر داد و توجه همه مسئولان را به این بخش اجرایی این طرح ارجاع داد.

آیا به واقع می توان تهران را با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت تصور کرد که با سیستم حمل و نقل نه چندان ناکارآمد، تاکسی ها را از چرخه جابه جایی مسافر خارج کرد و به بهانه سهمیه بندی بنزین بخش عمده ای از حمل و نقل آن را از کار انداخت؟ بی تردید، آن گونه که شهردار تهران معتقد است، وضعیت متغیر بنزین در ماه های آینده، چنان هزینه ای را به مسئولان شهری از یک سو و شهروندان از سوی دیگر تحمیل خواهد کرد که نگران کننده است.

انگار در این راه، چاره نیست تا تمامی دستگاه ها و وزارتخانه ها با هماهنگی و همدلی راهی نو در این حوزه بجویند و باعث شوند تا پایتخت انتقال آرام را در جریان سهمیه بندی بنزین به مرحله بعد تجربه کند. شکی نیست که این اتفاق یک شوک بزرگ به شبکه لرزان حمل و نقل عمومی پایتخت است و موجب بروز یک بحران جدی.

کد خبر 1026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز