گروه بورس: کارشناسان معتقدند روند رو‌به رشد معاملات در هفته آخر اسفند ماه ادامه خواهد یافت

به گزارش همشهری، هرسال همزمان با نزدیک شدن به روز‌های پایان سال شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌ها اقدام به ایجاد تغییراتی در سبد سهام خود می‌کنند وبرخی سهام خود را برای فروش در بورس تهران عرضه می‌کنند.

از سوی دیگر برخی دیگر از سهامداران حقیقی به‌دلیل نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال سهام خود را نقد می‌کنند و این شرایط باعث به‌وجودآمدن نوسان‌های جدید در معاملات می‌شود. این در حالی است که در سال‌جاری به‌دلیل وجود مولفه‌های مهمی در لایحه بودجه سال 89، فعالان بازار نگاه حساسی به مصوبات این لایحه دارند.

مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه درباره معاملات هفته آخر سال به همشهری گفت: به‌نظر می‌رسد روند رو به رشد معاملات که از ابتدای اسفند ماه آغاز شده است در هفته آخر اسفند نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود:هر سال در روز‌های پایانی سال بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی ازفرصت استفاده کرده و اقدام به خرید سهام می‌کنند؛ چون نیمه نخست هرسال روند معاملات افزایشی است و سهامدارانی که در این مدت اقدام به خرید سهام کرده‌اند، می‌توانند سود شناسایی کنند.

وی گفت: از سوی دیگر سهامداران به دقت مصوبات مجلس در مورد بودجه 89 را بررسی می‌کنند چون نرخ حامل‌های انرژی در این لایحه و همچنین وضعیت پرداخت یارانه‌ها می‌تواند روی سهام شرکت‌ها تاثیر داشته باشد. به گفته وی بیشترین مسئله‌ای که درحال حاضر بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد موضوعات سیاسی است اما پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد بازار در هفته آخر هم ادامه پیدا کند.

شناسایی سود

هادی بیدختی کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این باره گفت: معمولا معاملات شرکت‌های حقوقی برای شناسایی سود در روز‌های پایان سال افزایش می‌یابد و این موضوع باعث رشد ارزش معاملات می‌شود.

وی افزود: همچنین شرکت‌هایی که سال مالی شان 29 اسفند ماه است برای اینکه ارزش سهام حاضر در سبد سهامشان پایین نباشد اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید تری می‌کنند تا دیگر نیازی به لحاظ‌کردن ذخیره کاهش ارزش نداشته باشند.

بیدختی تصریح کرد: به‌غیر از این موارد برخی از سرمایه‌گذاران هم هستند که یا تمایلی ندارند در ایام تعطیل سهامدار باشند و یا اینکه فکر می‌کنند ممکن است در روز‌های تعطیل اتفاق خاصی رخ دهد؛

بر همین اساس اقدام به نقد کردن سهام خود می‌کنند. به گفته وی، به همه این موارد باید مصوبات مربوط به لایحه بودجه و موضوعات سیاسی را نیز اضافه کرد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: جو روانی بازار مثبت است، به این ترتیب به‌نظر می‌رسد روند رو به رشد بازار در هفته آخر اسفند ماه نیز ادامه پیدا کند.

مضاف بر اینکه بسیاری از سهامداران پس از یک دوره رکود در انتظار روز‌های خوش در نیمه نخست سال 89 هستند که می‌تواند باعث رشد ارزش سهام مطابق سنت هر ساله شود.

کد خبر 103283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز