گروه شهری: طرح تفصیلی شهر تهران در شورای شهر بررسی می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به همشهری، یکی از ثمرات تصویب این طرح را تدقیق محدوده تهران اعلام کرد و اینکه با اتکا به ضوابط محکمی که هنگام تدوین طرح تفصیلی لحاظ شده اجرای آن تضمین شده است.

چمران با اعلام اینکه سال 88 شورای شهر به موضوع برنامه‌ریزی شهری توجه ویژه‌ای داشت، یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای شهر را تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران دانست.

به گفته چمران، هم شورای شهر و هم شهرداری تهران با قاطعیت تمام برای به اجرا درآمدن طرح جامع و تفصیلی شهر تهران اصرار دارند. وی ادامه داد: در واقع برای اجرای برنامه چشم‌انداز 20ساله شهر تهران که اجرای آن به 4 مقطع 5 ساله تقسیم شده به یک طرح تفصیلی در مقیاس یک دوهزارم نیاز بود که خوشبختانه تحت عنوان طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب رسیده است. 

به گفته چمران، تدوین این برنامه از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران کاری بزرگ بود که به خوبی انجام شد و از سال آینده به کلیه مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ خواهد شد. چمران همچنین گفت: از آنجایی که دسترسی اختصاصی به اطلاعات این طرح می‌تواند منجر به رانت خواری یا دلال بازی شود، به همین دلیل اطلاعات طرح هر منطقه از مناطق 22گانه به‌صورت یکسان و شفاف در اختیار همه قرار خواهد گرفت و هر شهروند تهرانی می‌تواند به‌طور دقیق از تغییرات احتمالی اعمال شده روی ملک خود در پی تصویب طرح تفصیلی شهر تهران با خبر شود.

بنا بر این گزارش، چمران در نشست خبری سالانه خود که معمولا در هفته پایانی هر سال برگزار می‌شود به ارائه خلاصه گزارشی از عملکرد یکساله شورای شهر پرداخت و گفت: در سال88 تا‌کنون 158 طرح و لایحه، ‌یک‌هزار و 104مصوبه نامگذاری و تغییر نام و 250مصوبه در مورد باغات به همراه قانون حفظ و گسترش فضای سبز به تصویب شورای شهر تهران رسیده است.

وی با اشاره به تصویب برداشت 2میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استفاده در حمل و نقل ریلی کلانشهرها، گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنگام تصویب این قانون حتی یک نفر مخالف نبود. وی ادامه داد: نماینده بانک مرکزی نیز گفت که پیش‌بینی‌های لازم برای برداشت این مبلغ در سال آینده صورت گرفته ضمن اینکه این بار دولت موظف به تخصیص اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای مترو شده است.

چمران با توجه به اظهارات فرماندار تهران درباره اینکه هیچ ارگانی اجازه افزایش قیمت قبل از اجرایی شدن یارانه‌ها را ندارد و ربط آن به افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس و... از 15 فروردین ماه آینده گفت: منتظریم فرماندار تهران مغایرت‌های قانونی این نرخ‌گذاری‌ها را اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل خاصی در زمینه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس و مینی‌بوس نمی‌بیند، گفت: افزایش نرخ کرایه‌ها با کار کارشناسی تعیین شده و ارتباطی به یارانه‌ها ندارد.

چمران افزود: رانندگان تاکسی ارگان دولتی نیستند که افزایش حقوق، عیدی یا پاداش داشته باشند، مرخصی هم ندارند بنابر این اگر یک روز ماشین‌شان خراب شود کسی به دادشان نمی‌رسد.رئیس شورای شهر به بیان اینکه روز دوشنبه جلسه مشترکی با فرماندار تهران خواهیم داشت و در این جلسه فرمانداری باید ابتدا مغایرت‌های قانونی نرخ‌گذاری‌ها را اعلام ‌کند،

گفت: در هیچ کجای کشور بلیت اتوبوس 20 تومان نیست به همین دلیل ما  ناچار شدیم امسال 250 میلیارد تومان از جیب مردم به اتوبوسرانی سوبسید دهیم.

چمران بخش دیگری از سخنان خود را به اهمیت جایگاه نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری اختصاص داد و گفت: البته نمی‌توان انتظار داشت شهرداری به این وسعت و این همه مشکلات، بدون اشکال اداره شود یا از کسی اشتباهی سر نزند اما درهرحال وظیفه نظارتی شورای شهر با کمک اطلاعاتی که ازمردم یا گزارش‌هایی که از سوی سازمان بازرسی کل کشور به ما ارائه می‌شود صورت می‌گیرد،‌ تا اگر اشتباه یا تخلفی دیده شود فورا گزارش داده و  از گسترش آن جلوگیری کنیم.

چمران در مجموع تلاش‌های مدیریت شهری برای حل معضل بافت فرسوده را موفق ارزیابی نکرد و گفت: متأسفانه به‌رغم همه تلاش‌ها، هنوز به جای خوبی نرسیده‌ایم زیرا مشکل بافت فرسوده تهران به تنهایی به اندازه تمام مشکلات یک کلانشهر پیچیده و وسیع است.

وی در عین حال با اذعان به  اینکه کارهای خوبی از سوی مدیریت شهری در این باره آغاز شده گفت: بارها تاکید کردم که نوسازی بافت‌های فرسوده فقط بر عهده شهرداری تهران نیست و  دولت هم به‌تنهایی از پس آن بر نمی‌آید بلکه دولت، شهرداری، مردم، بانک‌ها و وزارت مسکن در کنار هم باید بتوانند کاری انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که مخالفت شما با تقاضای نطق‌های انتقادی برخی از اعضای شورای شهر که اصرار  بر صحبت دارند به چه دلیل است، گفت: یکی از آفت‌های شوراها سیاسی شدن است ولی خوشبختانه شورای شهر تهران سیاسی نیست و انبوه مسائل براساس کار کارشناسی و مطالعه، طرح و رسیدگی می‌شود.

وی گفت: شورای شهر نمی‌تواند به قوای دیگر آن هم بدون تنظیم وقت وسط بحث بر سر طرح و لوایح دیگر تذکر دهد. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: جداگانه صحبت کردن در مورد برخی از مسائل توسط اعضای شورای شهر تهران هیچ مانعی ندارد، اما در صحن شورا انضباط باید رعایت شود، در غیر این صورت شورای شهر تهران شبیه قهوه‌خانه خواهد شد.

کد خبر 103378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز