شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

مریم غفاری: زندگی نوین شهری از طریق آسیب‏ها یا ضایعات یا حوادث تلخ، سوءاستفاده از بدن (بد نشستن و بدایستادن و بدراه‌رفتن)، عادات و حرکات غیرمعقول و غیرطبیعی و فشارهای اجتماعی و جسمی و روانی به‌تدریج در طول سال‌ها مجموعه‏ای از حالات غیرطبیعی را در عضلات و مفاصل بدن آدمی تولید می‌کند

که بازتاب‏های آنها دردها و بیماری‏های گوناگون و کاهش یا تلف‌شدن انرژی‏های اساسی و حیاتی بدن آدمی هستند.

کایروپراکتیک روشی است با این هدف اصلی که با دستکاری عضلات و مفاصلی که آثار مخرب بر نظام عصبی بدن گذاشته‏اند و با هدایت بیمار به سوی درست‌زیستن و تغذیه طبیعی و حرکات معقول، سلامت طبیعی و عملکرد طبیعی بدن بیمار را به او بازگردد.

در دنیای ما، عملکرد بدن انسان همیشه به بهترین نحو ممکن نیست. مغز به سلول‌های بدن پیام می‌فرستد و به آنها دستور  می‌دهد که در نقاط معین بدن چه اعمالی باید صورت گیرد. این پیام‌ها در سیستم پیچیده‌ای از اعصاب منتقل می‌شوند. در راه انتقال،  آنها می‌توانند تداخل کنند یا ممکن است مسیر انحرافی را طی کنند یا طی مسیر، دچار کندی سرعت شوند یا حتی راه خود را گم کنند. بیشتر این تداخلات در طول ستون فقرات رخ می‌دهد که در حقیقت مرکز فرماندهی سیستم اعصاب است.

تمامی اعصابی که از مغز خارج می‌شوند در طول کانال ستون فقرات که از مهره‌ها تشکیل شده‌اند، رد می‌شوند. در طول مسیرشان، شاخه‌های اعصاب از سوراخ‌هایی که در طول ستون فقرات وجود دارند خارج می‌شوند تا به مقصد نهایی خود برسند.

گاهی اوقات یک یا چند مهره ممکن است از جای خود جابه‌جا شده که ما این عارضه را subluxations یا (BTD) می‌نامیم. هنگامی که این جابه‌جایی مهره اتفاق می‌افتد روی راه عبور عصب اثر گذاشته و آن‌را تنگ می‌کند و در نتیجه جریان عصبی باعث می‌شود که بدن پیام درست را از مغز دریافت نکرده و کارایی نرمال خود را از دست بدهد. به‌طور مثال وقتی‌که یک ویروس بیماری‌زا به بدن حمله می‌کند، هوش فطری و ذاتی بدن شروع به فعالیت کرده و خود را برای مبارزه آماده می‌سازد و این اغلب به معنای این است که در بدن درجه حرارت بالا می‌رود که تب بتواند به جنگ این متجاوز برود. اگر چنانچه اعصاب تحت فشار بوده و انتقال پیام عصبی دچار اختلال باشد و بدن کارایی لازم را دارا نباشد، توانایی بدن برای مبارزه با عفونت تضعیف خواهد شد.

مشاوره کایروپراکتیک

معمولاً ویزیت اولیه دکتر کایروپراکتیک علاوه بر مشاوره، معاینه کامل ستون فقرات است. دکتر کایروپراکتیک از ناحیه ستون فقرات شما معاینه کامل به عمل می‌آورد تا قادر باشد اختلالات بایومکانیکی یا جابه‌جایی‌ها subluxations را تشخیص دهد.

ممکن است برای تشخیص کامل‌تر از وسایل و متدهای مختلفی استفاده شود. تمامی این تکنیک‌های مختلف معاینه که توسط دکتر کایروپراکتیک انجام می‌شود بدون خطر، درد و عوارض است.

علائم اختلالات بیومکانیکی و نامیزانی و کجی ستون فقرات در رادیوگرافی نمایان می‌شوند، درحالی‌که ضایعات بافت‌ها، اعصاب عضلات و دیسک‌ها می‌توانند دیده نشوند. برای تشخیص بیشتر از MRI، ترموگرافی، E.M.G و سی‌تی‌اسکن نیز استفاده می‌شود.

پس از معاینه کامل، دکتر کایروپراکتیک تشخیص خود را به شما ارائه خواهد داد. درصورت داشتن عارضه بیومکانیکی  دکتر آن‌را با شما در میان گذاشته و میزان  وخامت آن‌را نیز توضیح خواهد داد.

دکتر شما در مورد چگونگی عارضه با شما صحبت کرده و برنامه درمانی‌ای که لازم است را برایتان طراحی خواهد کرد. این برنامه درمانی می‌تواند شامل تنظیم ستون فقرات، ورزش‌های مخصوص یا تغییر در سیستم روزمره زندگی باشد.
کار دکتر کایروپراکتیک درمان علائم نیست بلکه وظیفه او  یافتن علت بیماری)  همان جابه‌جایی  و اصلاح آن است.

در مراحل اولیه درمان، ممکن است چندین جلسه درمانی پیاپی نیاز باشد و درصورت بهبود، تعداد این جلسات کاهش یافته و برای بیمار در این مرحله برنامه حفظ و نگهداری سلامت درنظر گرفته می‌شود.

نباید انتظار داشت که جابه‌جایی مهره‌ها  فقط در چند جلسه درمان شود. برای اطمینان از اینکه ستون فقرات به حالت درست خود بازگشته و تمام مهره‌ها در جای مناسب خود قرار دارند و عضلات و تاندون‌ها نیز به‌درستی عمل می‌کنند، بایستی دکتر کایروپراکتیک به تعداد جلسات کافی روی بیمار کار کند.

در درمان کایروپراکتیک 3مرحله متفاوت موجود است؛ مرحله اول فاز درمان فشرده است. در این مرحله هدف دکتر کاهش استرس ناشی از تخریب در ستون فقرات و سیستم اعصاب است. مرحله دوم، فاز دوباره‌سازی‌ نام دارد که در این مرحله در یک خط قرار‌گیری تنظیم ستون فقرات انجام شده اما هنوز باید ستون فقرات کنترل شده، قوی‌تر شده و قادر باشد که مدت زمان طولانی‌تری در شرایط مناسب باقی بماند. مرحله سوم، فاز سلامت نام دارد.

در این مرحله است که دیگر ستون فقرات به اندازه کافی قوی شده که قادر باشد در حالت میزان باقی بماند. این مرحله شبیه برنامه مرتب چک‌آپ چشم‌هایتان توسط چشم پزشک یا چک‌آپ دندان‌هایتان توسط دندانپزشک است.

مهم‌‌ترین و حساس‌ترین قسمت کار دکتر کایروپراکتیک adjustment است. adjustment ستون فقرات یک مانور تخصصی است که توسط دکتر کایروپراکتیک روی ستون فقرات یا اندام‌ها انجام می‌شود تا اصلاح جابه‌جایی مهره‌ها و درمان اختلال حرکتی را برای بدن امکان‌پذیر سازد. برای adjustment کردن ستون فقرات، طرق متفاوتی وجود دارد.

اصولاً دکتر برای انجام یک adjustment دقیق از دستانش یا وسیله‌ای که مخصوصاً برای این منظور طراحی شده استفاده می‌کند. پس از سال‌ها تحصیل و آمـوزش در ایـن رشـته، هر دکتر کایروپراکتیک برای خود متدها و روش‌های خاصی را انتخاب کرده و در انجام آنها ماهر و زبردست شده است. روش انتخاب‌شده توسط دکتر بستگی به سن، اندازه بیمار و همچنین چگونگی عارضه ستون فقرات دارد.

یکی از سؤالات اولیه‌ای که بیشتر بیماران کایروپراکتیک می‌پرسند این است که این برنامه درمانی تا چه زمانی به‌طول می‌انجامد؟

این سؤالی است که معمولاً از دکتر طب پرسیده نمی‌شود. پاسخ این است که از دکتر کایروپراکتیک نمی‌توان انتظار داشت مشکلاتی را که در طول سال‌ها به‌وجود آمده و روی هم‌جمع شده در یک ویزیت درمان کند.

دکتر شما سعی خواهد کرد که با بررسی مشکل و برنامه‌ریزی برای درمان آن، طول درمان را برای شما تخمین بزند و این بستگی به 3 مسئله دارد:
اولاً: دکتر شما بایستی نتایج آزمایش‌ها و معاینات شما را بررسی کند. ثانیاً: طول درمانی که معمولاً برای بیمارانی با مشکل مشابه شما مؤثر واقع شده بررسی می‌شود. ثالثاً: شرایط خاص شما نیز از قبیل سن، وخامت عارضه، سلامت عمومی، فاکتورهای ژنتیک، استرس‌های عاطفی و رژیم غذایی، بایستی درنظر گرفته شود.

مشکلات دیسک

بیماری دیسک کمر از‌جمله مواردی است که  برای درمان آن می‌توان به دکتر کایروپراکتیک مراجعه کرد.

دیسک‌های ستون فقرات، دارای خونسازی‌ ضعیفی هستند و برای دریافت مواد مغذی و دفع مواد زاید، دیسک‌ها وابسته به گردش مایع مفاصل هستند. اگر به هر دلیلی ستون فقرات حرکت طبیعی خود را از دست بدهد و این گردش مواد مختل شود، سلامتی دیسک به خطر می‌افتد. یک دیسک سالم، درست مانند یک اسفنج خیس، قابل انعطاف است و یک اسفنج خشک سخت و محکم بوده و می‌تواند به راحتی ترک بر دارد و این علت آغاز اغلب مشکلات دیسکی است. محدوده حرکت یا (سر خوردن) (slip) دیسک‌ها برخلاف تصور معمول، بسیار کم است و علت آن طرز قرارگیری و اتصال دیسک‌ها به مهره بالایی و پایینی خود است.
به همین علت ضربه و صدمه به ستون فقرات می‌تواند باعث تورم، فتق یا بدتر از همه باعث پارگی دیسک شود.

این عارضه می‌تواند بسیار دردناک بوده و باعث فشار روی نخاع و ریشه‌های اعصاب شود.کار دکتر کایروپراکتیک در این زمینه کمک به بازگرداندن حرکت و قرار‌گیری بهتر مفاصل ستون فقرات است. عملکرد بهتر ستون فقرات به کاهش تورم و التهاب کمک کرده و در نتیجه پروسه آهسته التیام بافت اطراف آغاز می‌شود. دیسک یک بالشتک غضروفی است که لایه‌هایی از بافت فیبری، آن ‌را متشکل نگاه داشته است. هر دیسک به‌عنوان یک اتصال دهنده، جدا نگهدارنده و گیرنده ضربه برای ستون فقرات عمل می‌کند. در حالت سلامت، این دیسک‌ها هستند که کمک به چرخش و خم شدن بدن می‌کنند.

گردن درد

آیا گردن انحنای طبیعی خود را داراست؟ آیا راه عبور اعصاب از میان مهره‌ها، آزاد و بدون مانع است؟ آیا طرز قرار گرفتن سر در حالت تعادل و تراز (balance) است؟ آیا شانه‌ها همسطح هستند؟

بررسی این سؤالات و همچنین موارد دیگر همه به دکتر کایروپراکتیک کمک می‌کند که برنامه درمان بیمار را تعیین کند و ستون فقرات را به حالت اولیه و  نرمال باز‌گرداند.دکتر کایروپراکتیک برای درمان گردن درد، ابتدا به دنبال علت اصلی آن می‌گردد.

کد خبر 104108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز