سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

بوغابیش (بگابیش) ژنرال پارسی با 81 هزار سرباز درسال 514 پیش از میلاد، 17 روز پس از نوروز، عبور از دریای مرمره را آغاز کرد

 تا در اروپای جنوب شرقی، اقوام غیرمتمدن را از نزدیکی قلمرو ایران براند. داریوش در آن زمان در شمال شرقی ایران بود و بوغابیش را مأمور آن سوی مرزهای شمال غربی کشور کرده بود.

مورخان یونان باستان در نوشته‌های خود به توصیف رسته‌های سپاه بوغابیش پرداخته و به تخصصی بودن واحدها که برایشان تازگی داشت توجه ویژه کرده بودند. این مورخان در شرح پیادگان نیزه دار ارتش وقت ایران نوشته‌اند که سربازان پیاده ایران دارای لباس بلند و متحدالشکل هستند و تیردان سربازان این رسته در پشت شانه آنان قراردارد. این توصیف با مجسمه سربازانی که اوایل قرن 20 در اکتشافات باستان‌شناسی شوش به دست آمده مطابقت کامل دارد و نشانه پیشرفته بودن ایران در 25 قرن پیش است.

ژنرال بوغابیش در این لشکر‌کشی، در مدتی کمتر از 2سال مناطقی را در اروپا که در شمال دریای اژه (اراضی میان دریای سیاه و جمهوری مقدونیه امروز) واقع‌اند تصرف کرد و اقوام غیرمتمدن را به آن سوی دانوب راند.

مبدأ دوره‌های تاریخی

تقویم نگاران و مورخان معاصر، با تطبیق تقویم‌ها و تعیین دقیق مبدأ دوره‌های تاریخی کشورهای باستانی برپایه تقویم میلادی یونیورسال، در آوریل 1903 نتیجه کار خودرا اعلام کردند که مورد استفاده پژوهشگران، روزنامه نگاران و دانشجویان است. در این اطلاعیه، آغاز هردوره از تاریخ ایران باستان به این شرح اعلام شده بود: مبدأ (اوریجین) عصر حکومت مادها به پایتختی همدان: سال 612 پیش از میلاد. مبدأ عصر هخامنشیان (بپاخیزی کوروش برای تأمین وحدت ایرانیان): 559 سال پیش از میلاد و اعلام تشکیل امپراتوری مشترک‌المنافع ایران (ایران زمین): سال 538 پیش از میلاد. مبدأ عصر اشکانیان: سال 245 پیش از میلاد. مبدأ دوران ساسانیان: سال 224 میلادی و پایان اقتدارساسانیان (مبدا تقویم یزدگردی): سال 632 میلادی.

اعلان جنگ دولت واشنگتن به آلمان و مقدمه ابرقدرت شدن

ششم آوریل1917 در ساعت یک و 18 دقیقه بعد از ظهر به وقت واشنگتن، دولت ایالات متحده به رغم مخالفت آلمانی تبارهای این کشور در سومین سال جنگ جهانی اول به دولت آلمان اعلان جنگ داد. «وودرو ویلسون»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا همزمان با دادن اعلان جنگ به آلمان، آمادگی خود را به دادن 2 میلیارد دلار وام به انگلستان و فرانسه اعلام داشت. با این دو عمل که با محاسبات دقیق قبلی صورت گرفت؛ ایالات متحده آمریکا پا به میدان جهانی بازی‌های سیاسی و باشگاه قدرت‌ها گذاشت. دولت واشنگتن از 2دهه پیش از آن تاخت و تاز را به‌صورت محدود در قاره آمریکا و منطقه اقیانوس آرام آغاز کرده بود.

لوید جورج، نخست‌وزیر وقت انگلستان بلافاصله اقدام ویلسون در دادن اعلان جنگ به آلمان را به او تبریک گفت و اعلام داشت که این اقدام بهترین فرصت را برای ورود آمریکا به باشگاه قدرت‌های جهانی فراهم می‌آورد. در جریان 19 ماهی که دولت واشنگتن با آلمان در جنگ بود از نظامی آمریکایی آلمانی تبار استفاده نکرد. آلمانی تبارها بزرگ‌ترین درصد نژادی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. دولت واشنگتن با همین محاسبات از دسامبر 1941 و پس از اینکه یقین حاصل کرد هیتلر با حمله به شوروی گور خود را کنده است، وارد جنگ جهانی دوم شد.

نخستین افشاگری که محرک انقلاب فرانسه بود ـ کتاب سرخ

ششم آوریل 1790، گروهی از فرانسویان مخالف سلطنت مکتوبی تحت عنوان «کتاب سرخ» منتشر کردند که حاوی فهرست هدایایی بود که لویی‌شانزدهم پادشاه وقت فرانسه به این و آن داده بود. لویی شانزدهم برای دادن این هدایا، 228 میلیون فرانک از خزانه دولت فرانسه برداشت کرده بود، حال آنکه بسیاری از خانواده‌های فرانسوی و به‌ویژه در پاریس با فقری سیاه  دست و پنجه نرم می‌کردند. در این کتاب، این هدایا یکی از عوامل خالی شدن خزانه فرانسه به شمار آمده بود.

در این کتاب که شاید نخستین افشاگری از نوع رسانه‌ای‌‌اش باشد فهرست ارقام بودجه محرمانه دربار فرانسه نیز ذکر شده بود. انتشار همین کتاب برخشم فرانسویان افزود به‌گونه‌ای که 3ماه بعد با تصرف باستیل (محل نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی) و آزاد کردن محبوسان، انقلاب را وارد مرحله اصلی خود کردند. افشاگری رسانه‌ای بعدا به‌صورت گزارش‌های اینوستیگیتیو نشریات و اکسپوزه شبکه‌های تلویزیونی درآمده و اینک با ایجاد وبلاگ‌ها، و‌ای میل کردن مطالب آنها به دارندگان صندوق پستی الکترونیک به اوج خود نزدیک شده و هیچ تصمیم و اقدامی محرمانه نخواهدماند.

استخراج نفت در سواحل شرقی آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم به استخراج نفت در سواحل شرقی این کشور از دلیور تا فلوریدا و نیز شرق خلیج مکزیک و ساحل شمالی آلاسکا (نه چندان دور از روسیه)گرفته است. از آوریل1974 (5ماه پس از تحریم صدور نفت از سوی اعراب) پیشنهاد استخراج نفت در آب‌های ساحلی شرق آمریکا مطرح شد و صحبت از آن ادامه داشت ولی به مرحله قطعیت نمی‌رسید. بحران جاری دلار باعث شده که این بار استخراج این نفت که ده‌ها میلیارد بشکه برآورد شده است با هدف کاهش و یا حذف واردات نفت به آمریکا به مرحله عمل نزدیک‌تر شود.

کد خبر 104311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز