دکتر یوسف رشیدی با بیان اینکه با اجرای طرح سنجش میزان آلایندگی خودروهای در حال تردد میتوانیم به طور دقیق میزان آلایندگی انواع خودرو را مشخص کنیم، به همشهری آنلاین گفت: نتایج اولین مرحله از تست ها تا خرداد ماه جاری مشخص می شود و آلایندهترین خودروها را معرفی کنیم.
به گفته رشیدی دستگاههای مورد نیاز برای انجام این تست خریداری شده و پس از انجام تست میزان آلایندگی خودروهای در حال حرکت، نتایج این تحقیق در سال جاری اعلام میشود.
این درحالی است که تاکنون میزان آلایندگی خودروها براساس آنچه شرکتهای خودروساز براساس سن و کارکرد خودرو اعلام میکردند و یا نتایج معاینه فنی که تنها میزان آلایندگی خودورها را در حالت درجا مشخص میکند اعلام میشد: « میزان دقیق تولید آلایندگی در خودروها در حالت حرکت مشخص میشود.»
رشیدی با بیان این که میزان آلایندگی خودروها در همه دنیا در حال حرکت مشخص میشود افزود: ما باید میزان آلایندگی خودروها را در حالت حرکت و در شرایط واقعی مشخص کنیم تا مشخص شود آلایندهترین خودروهای ایران کدامند و همچنین میزان کارکرد خودروها و شرایطی ترافیکی تا چه حد در تولید آلایندگی خودروها تاثیر دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: با به کارگیری این سیستم علاوه بر مشخص کردن میزان آلایندگی خودروها میتوانیم، تاثیر الگو و نحوه رانندگی را در میزان تولید آلاینده های هوا برای خودروهای مختلف مشخص کنیم و با نتایج به دست آمده این امکان به وجود میآید که بهترین روش رانندگی را در شهری مانند تهران که با ترافیک مواجه است مشخص کنیم تا با اصلاح الگوی رانندگی و همکاری شهروندان درصدی از میزان آلودگی هوا کاسته شود.
برای انجام این امر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یک دستگاه برای سنجش آلودگی خودروهای در حال حرکت خریداری کرده است که با استفاده از همین یک دستگاه تست های لازم را بر روی خودروهای مختلف انجام می دهد. این دستگاه در درون خودروها نصب میشود و یک دستگاه نمونهگیر نیز باید در اگزوز خودرو نصب شود تا میزان آلایندگی یک خودرو را براساس سرعت، نحوه رانندگی، میزان کارکرد و غیره در شرایط مختلف مشخص کند.
رشیدی در مورد چگونگی انجام این آزمایش ها می گوید: ما این تست ها را با استفاده از تعداد زیادی از انواع مدل های مختلف خودروها انجام می دهیم تا نمونه آماری کاملی داشته باشیم و نتایج حاصل قابل استناد باشند.
نتایج اجرای این طرح میتواند به مدیریت، تصمیمگیری و سیاستگذاریهای کلان در کشور کمک کند و شرایطی را فراهم کند که به طور دقیق سهم آلایندگی هر نوع از خودروها بسته به نوع و میزان کارکردشان مشخص شود.