نشست "رسالت بیدارگری دانشگاه و رسانه از منظر حضرت امام خمینی(ره)" چهارشنبه 15 آذر در محل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) برگزار شد.

بر اساس گزارش ایسنا، در این نشست جمعی از پژوهشگران حوزه اندیشه‌ای حضرت امام خمینی(ره) و هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نوه حضرت امام(ره) و هم‌چنین دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و دکتر علی منتظری رییس سابق جهاد دانشگاهی حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با اشاره به انتخابات خبرگان و شوراها طی سخنانی در این مراسم گفت:‌ امیدواریم با حضور پرشور مردم انتخابات خوبی داشته باشیم و مثل همیشه بتوانیم در مقابل قدرت‌هایی که مجموعه‌ی ملت ما را ضعیف می‌خواهند، سربلند بیرون بیاییم.

به گزارش ایسنا، فرزند یادگار حضرت امام (ره) که در نشست «رسالت بیدارگری دانشگاه و رسانه از منظر حضرت امام خمینی (ره)» در سالن شهید حسن قریب ایسنا و در سالگرد شهادت جمعی از اصحاب رسانه در سانحه سقوط هواپیمای سی130 سخن می‌گفت، در ابتدا با اظهار خرسندی از حضور مجدد در خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهار داشت: خوشحال هستم که توانستم یک بار دیگر در جمع کارکنان و خبرنگاران این مجموعه از جمله آقای نادعلی‌زاده مدیر موفق این مجموعه و هم‌چنین برادر بزرگوارم آقای دکتر طیبی و هم‌چنین دکتر منتظری حضور پیدا کنم.

وی با تبریک روز دانشجو و سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در عین حال گفت: بر خود لازم می‌دانم سالروز عروج مجموعه‌ای از خبرنگاران کشور به‌خصوص دو برادر عزیز و بزرگوارم را که در ایسنا فعالیت می‌کردند، تسلیت عرض کنم.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: می‌خواهم بحث خود را با طرح یک سوال آغاز کنم؛ سوالی که جواب دادن به آن می‌تواند مجموعه آثار مبارک و میمونی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا امام (ره) یک انسان سنتی است یا مدرن و آیا اندیشه امام (ره) مدافع سنت است یا مدرنیسم، گفت: این سوال بسیار جدی است و در جامعه از این سوال‌ها به صورت مصادیق مختلف مطرح شده، گرچه شاید این سوال با این نحوه و این نوع گزینه‌ها به صورت صریح مطرح نشده باشد، ولی ما اقسام دیگری از سوال‌ها را می‌بینیم که بنیان و ریشه آن به پاسخگویی به این سوال برمی‌گردد.

فرزند یادگار امام گفت: اگر بتوانیم به پاسخ این سوال دست پیدا کنیم می‌توانیم گام‌های روشنی را جهت پاسخ به سوال‌های دیگر در این زمینه برداریم.

وی افزود: ما در مواجهه با رفتار و کردار امام (ره) با جملات و گزینه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که برخی دلالت تام و تمام بر سنتی بودن امام (ره) دارد و برخی به شدت بیانگر یک رفتار مدرن است.

نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: پیش از پاسخگویی به این سوال لازم است اجزای پرسش خود را تعریف کنیم و بگوییم سنت چیست و مدرنیسم کدام است.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: تا آن‌جا که من نگاه کرده‌ام، تفاوت‌های واضحی بین سنت و مدرنیسم از سوی عالمان اجتماعی مطرح شده است؛ مثلا پارسونز پنج فرق بین سنت و مدرنیسم مطرح کرده است. البته من در این‌جا قصد ورود به بیان این تفاوت‌ها را ندارم.

وی گفت: البته ممکن است برخی بیان کنند این‌گونه نیست که حتما پس از دوره سنت، الزاما شاهد دوره مدرنیسم باشیم و انواع دوره‌های پساسنتی را می‌توان مطرح کرد.

فرزند یادگار حضرت امام(ره) ادامه داد: آن‌چه امروز از مدرنیسم تعریف می‌شود از جوهره‌های متفاوتی برگرفته شده است، مثلا دورکیم و وبر به انواع متفاوت، مدرنیسم را تعریف کرده‌اند.

وی افزود: یکی از انواع تعریف‌ها، گام برداشتن برای عبور از دوره سنت است، ولی ما بدون این‌که بخواهیم برای این دو واژه ارزش‌گذاری کنیم، وقتی بحث سنت مطرح می‌شود، عده‌ای، به‌خصوص کسانی که سنی از آنها گذشته است، حس نوستالوژیک پیدا می‌کنند و وقتی که صحبت از مدرنیسم می‌شود این واژه به ذهن متبادر می‌شود که به سمت مدرن‌شدن و پیشرفت حرکت کرده‌ایم.

سیدحسن خمینی افزود: این دو واژه به خاطر این حس، از آن‌چه که می‌بایست در ذهن فربه‌تر می‌شود و مدافع سنت و مدرنیسم از این واژه‌ها بیش از آن‌چه که از مفهوم آن متداول است، استفاده می‌کنند.

وی گفت: من این سوال را به نحو دیگری بیان می‌کنم و آن این‌که آیا اندیشه امام، اندیشه‌ای است که در سنت‌ها ریشه دارد یا از سنت عبور کرده و پساسنت و مربوط به این دوران است؟ بدین منظور، محتاج به تعریف سنت و بعد از سنت هستیم.

فرزند یادگار حضرت امام(ره) در تعریف سنت گفت: سنت، نظام ارزشی است که حاکم بر یک جامعه است و دلیل ارزشمند بودن آن، یک منفعت و فایده‌ی عقلانی برای صاحب آن ارزش نیست. پس می‌توان گفت نظام سنتی نظامی است که در آن ارزش‌هایی حاکم است که ناشی از منافع لزوما عقلانی نیست و ریشه‌ی آنها بیشتر در اصول و باورهای کلان یک جامعه است؛ باورهایی که ما به ارث برده‌ایم یا اصولی که ریشه‌ی تاریخی دارد. بر اساس این تعریف، سوال این است که آیا اندیشه و انقلاب امام (ره) نظامی است که آبشخور سنتی دارد و مدافع سنت‌هاست یا به نحوی از سنت‌ها عبور کرده است؟

وی گفت: برای پاسخگویی به این سوال به نظرم می‌رسد باید سنت‌های موجود در جامعه را تقسیم‌بندی کرد. برخی سنت‌ها در جامعه ریشه‌ی دینی دارد و برخی دیگر ریشه‌ی دینی ندارد.

سیدحسن خمینی در ادامه با طرح مجدد این سوال که آیا امام(ره) و اندیشه‌ی او سنتی است و یا اندیشه‌ای درحال گذار داشته است گفت:‌ وظیفه‌ی دینداران، روحانیت و هر کسی که مسوولیتی در قبال دین دارد، دفاع از سنت نیست؛ البته ما سنتها را در مواردی قبول داریم اما یک دیندار وظیفه‌اش دفاع از ارزش‌های دینی است نه دفاع از سنت.

وی با بیان این که در برخی از مسائل دو نوع تعریف وجود دارد گفت: به عنوان مثال در مورد جمهوری دو نوع قول وجود دارد؛ یکی جمهوری که سوغات نظام جدید است اما آنچه وظیفه‌ی دینی ماست یک حکومت اسلامی است؛ بنابراین اینکه حکومت اسلامی در کدام قالب شکل می‌گیرد مهم است، که حکومت اسلامی درحال حاضر در قالب جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

نوه حضرت امام(ره) با تذکر این نکته که برای دین‌داری، سنتی و یا غیرسنتی بودن مهم نیست، بلکه برای دینداری، مهم آن است که این مسائل در قبال ارزشهای دینی قرار بگیرد، اظهار داشت: دفاع از اندیشه امام دفاع از احکام دینی و اسلامی است و این احکام می‌تواند در نظام سنتی و پساسنتی شکل گیرد و وظیفه‌ی دینداران و مابه‌هو دینداران این است که از ارزشهای دینی دفاع کنیم، زیرا خلط بین سنت و دین مواردی را پیش آورده که بسیار غیر قابل دفاع بوده است.

وی گفت: در همین راستا در مواردی که اصل و حدود مورد هجمه قرار می‌گیرد، امام (ره) تحمل نمی‌کند؛ البته این دفاع از سنتها نیست، زیرا اصل و حدود جزو موارد اصول دین است و سنت محسوب نمی‌شود. به عنوان نمونه در مقطعی از انقلاب بحث موسیقی، شطرنج و اختیارات حکومت مطرح شد که امام(ره) به درستی راه و مسیر را در این زمینه شناختند.

سیدحسن خمینی در بخش دیگر سخنانش درباره عملکرد مجموعه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا) در زمینه مسایل فوق نیز گفت:‌ استنباط من این است که مجموعه‌ی ایسنا در طول فعالیت خود به این مهم وفادار بوده است و ضمن دفاعی که از دینداری داشته، دینداری را با سنت‌مداری اشتباه نکرده است.

وی گفت: هرجا دینداری و سنت‌مداری اشتباه شده و ما به نام دین از سنتها دفاع کرده‌ایم، به نوعی با طیف‌های متعددی به ستیز برمی‌خیزیم که لازم نبوده است، زیرا قدرت اسلام در آن بوده که هیچگاه خود را به عنوان سنتی معادل سنت‌های دیگر به جوامع دیگر تحمیل نکرده است.

وی ادامه داد: اگر این مهم در مجموعه‌ی دینداران جامعه‌ی ما شکل بگیرد و یک مجموعه‌ی رسانه‌ای به عنوان رکن اصیل و اساسی که امروز در دنیا برای سخن گفتن، شنیدن و مفاهمه ایجاد شده بتواند به وجود آید مطمئنم که ما توانایی آن را داریم که اندیشه‌ی امام را فراتر از حدود جغرافیایی و زمانی خود پیش ببریم.

نوه حضرت امام(ره) تصریح کرد: خوشبختانه دوستان در مجموعه ایسنا بر این امور واقفند و هم مدیریت سابق جهاد و هم مدیریت موجود قطعا با درایت و همت و حوصله این راه را ادامه خواهند داد؛ زیرا کار رسانه بسیار سخت است و مانند آشپزی است که باید برای سلایق مختلف غذا آماده کند.

وی گفت: خبرگزاری که وسعت بیشتری از مطبوعات دارد وظیفه‌ی سنگین‌تری در این زمینه برعهده دارد،

بنابراین تحمل بسیار لازم است و باید در خود و مدیران مجموعه تحمل را بالا ببرید؛ زیرا اگر قرار بر این است، که هست، در راستای آنچه فکر می‌کنیم و هدف و ارزش‌های ماست، گام برداریم، قطعا از نواحی مختلف فشار وارد می‌شود؛ البته نه از بابی که دین‌گریز هستند، بلکه از خلط سنت با دین، این مسائل به وجود می‌آید؛ زیرا بسیاری از موارد اعتراض ما به یک سنت را اعتراض به دین می‌پندارند، در حالی که این مسئله محل صحبت است، بنابراین باید تحمل خود را بالا ببریم و این تحمل بالا را باید از بزرگان دین و امام رحمت‌الله فرا بگیریم.

وی با اشاره به انتخابات خبرگان و شوراها گفت:‌ امیدواریم با حضور پرشور مردم انتخابات خوبی داشته باشیم و مثل همیشه بتوانیم در مقابل قدرتهایی که مجموعه‌ی ملت ما را ضعیف می‌خواهند سربلند بیرون بیاییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ابوالفضل مروی نویسنده و روزنامه‌نگار نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: گفتمان حضرت امام(ره) نشان می‌دهد دانشگاه و رسانه محل تولید گفتمان مردمی هستند.

وی افزود: اندیشه‌ی امام خمینی(ره) میراث ملی و دارایی ماست و این دارایی، دوست و در عین حال دشمنان زیادی دارد که می‌خواهند آن را نابود کنند.

وی با بیان این‌که جهان سرمایه‌داری که بی‌جهت یک ریال خرج نمی‌کند، میلیون‌ها دلار خرج کرده تا یک روایت جعلی از اسلام درست کند، ادامه داد: این روایات جذابیت‌های ظاهری دارند اما بی‌معنا هستند.

این نویسنده با تاکید بر این‌که اسلام واقعی را امام (ره) معرفی کرد، افزود: این اسلام تا زمانی که آمریکا و انگلیس روی کره زمین باشند، دشمن دارد و یک نبرد دائمی در این زمینه وجود خواهد داشت.

نویسنده کتاب «شیوه‌های تبلیغی امام خمینی (ره)» در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به این جمله‌ی امام (ره) که «می‌خواهند آخوند و روحانی را از بین ببرند» گفت: امام فرمود روحانی سخنگوی دین و مکتب است و اگر دین سخنگو نداشته باشد از بین می‌رود.

مروی خاطرنشان کرد: نابودکردن کتاب کاری ندارد، اما اگر اندیشه‌ی امام خمینی (ره) سخنگو نداشته باشد مهجور می‌شود. خوشبختانه هم‌اکنون این اندیشه، سخنگوهای معتبری دارد اما خود ما گاهی سهوا به مهجورشدن این اندیشه کمک می‌کنیم.

این نویسنده با بیان این‌که بیدارگری، یک معنای انتزاعی است که دو رکن دارد، در عین حال از هویت‌بخشی و آگاهی‌بخشی به عنوان این دو رکن یاد کرد و افزود: امام خمینی (ره) از اسلام، خرافه‌زدایی و با این کار هویت واقعی مردم را بیدار کرد و به آنها نشان داد.

نویسنده کتاب «شیوه‌های تبلیغی امام خمینی (ره)»، آگاهی‌بخشی و هویت‌بخشی را همراه هم عنوان کرد و گفت: تا انسان نفهمد کیست، نخواهد فهمید که کجاست و دور و برش چه می‌گذرد.

بر اساس این گزارش، مروی در ادامه‌ی سخنانش افزود: اسلام حضرت امام، بزرگ‌ترین مشکل و معضل و معمای 200 ساله‌ی این کشور یعنی استبداد داخلی و سلطه‌ی خارجی را با کمک مردم که دانستند چه کسی هستند و فهمیدند اطرافشان چه خبر است، حل کرد.

وی با بیان این‌که گفتمان امام (ره) نشان می‌دهد دانشگاه و رسانه از نهادهای مدنی هستند، افزود: گفتمان امام نشان می‌دهد دانشگاه و رسانه محل تولید گفتمان مردمی هستند.

این نویسنده با اشاره به این‌که امام (ره) بارها دانشگاه را قرین حوزه و این دو را دو بال تعبیر و معرفی کردند، ادامه داد: درباره‌ی مطبوعات نیز متفکران چهار نقش اصلی را عنوان کرده‌اند که این چهار نقش در اندیشه‌ی امام (ره) وجود دارد.

این روزنامه‌نگار نقش خبری (نظارت بر محیط)، نقش راهنمایی و نقش انتقال میراث فرهنگی را از جمله این نقش‌ها برشمرد و گفت: دانشگاه و رسانه را امام خمینی (ره) از منظر و نقش تربیتی و هدایت و هویت‌بخشی، منطبق با هم می‌داند، اما قابل توجه این است که امام (ره) هیچ‌گاه نگفت دانشگاه شبیه رسانه است اما گفت رسانه دانشگاه است. از نظر امام (ره) دانشگاه مبناست و رسانه به تبع آن حرکت می‌کند.

مروی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی بیدارگری و هویت‌بخشی دو نهاد دانشگاه و رسانه در گفتمان امام (ره) جنبه‌ی بلندمدت و کوتاه‌مدت دارد. دانشگاه جنبه‌ی بلندمدت و رسانه جنبه‌ی کوتاه‌مدت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مولف کتاب سلطه رسانه‌ای صهیونیسم در آمریکا نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: تردیدی نیست که قوام و بنیاد نظام‌های اجتماعی بر اصل ایجاد ارتباط در بین اعضای جامعه و نیز رابطه با بیرون نظام است.

زهرا سمواتی کارشناس ارشد علوم ارتباطات طی سخنانی با موضوع " نگرشی است بر دیدگاه‌های حضرت امام(ره) پیرامون جایگاه و نقش رسانه‌های جمعی و نیز گذری بر سلطه‌ی رسانه‌ای صهیونیسم بر افکار جهانی " اظهار داشت: ایجاد رابطه بدون اطلاع و آگاهی از کنش‌های درون و برون نظام ممکن نیست، بدین معنی که وجود اطلاعات و اخبار از یک سو بر تعامل موثر بوده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از سوی دیگر همین عامل‌ها و عکس‌العمل‌ها موضوعات جدیدی برای مطبوعات فراهم می‌نماید. رسانه یکی از ابزار‌های تعیین کننده‌ی خط مشی‌های حاکم بر جامعه است که می‌تواند مصلح یا مفید باشد.

وی با اشاره به فرمایشی از حضرت امام (ره) مبنی بر این‌که « امام قلم اگر لغزش پیدا کنند یک ملت را می‌لغزانند... قلم شما اگر ارشادی باشد،ملت را به راه راست هدایت می‌کند و می‌تواند مردم را از انحرافات نجات دهد» ادامه داد: بنابراین اولین کارکرد رسانه در عرصه‌ی روابط اجتماعی، زمینه سازی برای رشد معنوی اعضای جامعه است. از این موضوع معلوم می‌گردد که رسانه و فرآورده‌های قلمی در دیدگاه حضرت امام(ره) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در نظر ایشان رسانه و از جمله مطبوعات باید دل مشغولی‌های عدیده‌ای داشته باشند که در راس آن‌ها وظیفه‌ی آموزش مردم در جهت تعالی و تکامل است. مطبوعات باید به طور جدی از ذکر مطالب و اخباری که زمینه‌ی انحراف دیگران را فراهم می‌آورد و آنان را به ورطه‌ی کژی سوق می‌دهد اجتناب نماید. این یک شاخص و معیار اصول است که هر چیز دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در زمینه این اصل اساسی و بنیادین موضع مطبوعات در مقابل کلیت اسلام و احکام اسلامی و نیز کلیت نظام و انقلاب روشن می‌شود. در دیدگاه حضرت امام(ره) مطبوعات باید بدان گونه عمل نمایند که تحت هیچ شرایطی کلیت اعتقاد به دین اسلام و باور‌ها و ارزش‌های موجود در آن‌ها خدشه‌دار نشود.

این نویسنده و مولف ادامه داد: ایشان در جای دیگر، به هنگام اعطای حکم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر خاتمی به مسولیت روزنامه‌ی کیهان تاکید می‌ورزند که مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم و کشور باشند. ایشان معتقد بودند که یکی از رسالت‌های اصلی مطبوعات خدمت به مردم است. آن‌ها باید از ذکر مطالب غیر مفید به حال مردم اجتناب کنند. یکی از موضوعات مورد نظر حضرت امام (ره) حفظ حرمت مردم است. ایشان هیچ گاه بین مردم و اسلامیت نظام و جهت گیری آن تمایزی نمی‌دیدند و به صورتی زیبا و جذاب، این دو عنصر اساسی انقلاب را با هم آمیخته می‌کردند، به طوری که تفکیک آن‌ها کاری بسیار سخت و دشوار است، زیرا انقلاب را مردم به وجود آوردند و این در حالی است که انگیزه‌ی آن‌ها اسلام بوده است. بر این اساس جهت‌گیری رسانه‌ها نیز باید همین راه و مسیر باشد. بهترین دلیل برای اسلامیت مردم و همراهی این دو عنصر با هم، آن است که اگر عشق و علاقه مردم به اسلام نبود، وحدت و انسجام درونی حاصل نمی‌شد و در نتیجه ، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید. بنابراین انقلاب مرهون اسلامیت و مردم است.

سمواتی ادامه داد: امام(ره) معتقد بودند که قلم اسلحه‌ای است که باید در دست افراد صالح و شایسته باشد. در عین حال ، از موعظه و نصیحت اهل قلم دست برنمی‌داشتند و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که؛ « توجه کنید که قلم‌های شما شریک خنجر‌هایی که از پشت به ما می‌زنند، نباشد. توجه کنید که زبان‌های شما ، قلم‌های شما چماق نباشد و با همان قلم بنویسید که چماق بد است. توجه کنید که قلم‌های شما و زبان‌های شما، مسلسل نباشد و به سینه این جوان‌ها وارد بشود و آن وقت بگویید که به ما حمله شده است، شما هم حمله کردید.» این‌ها بخش‌هایی از فرمایشات حضرت امام(ره) درباره‌ی نقش و جایگاه و وظیفه‌ی رسانه‌ها بود. اما گفتنی است عصر حاضر عموما با مشخصه‌هایی چون جهانی‌سازی، انقلاب تکنولوژیکی و اعطای آزادی شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، رسانه‌ها و ابزار ارتباطی نقشی مهم و شاید تعیین کننده دارند. بی شک جهانی‌سازی اقتصاد و فرهنگ، بدون حضور رسانه‌های تجارت‌مآب عالم‌گیر که در جریان فعالیت‌شان به مبلغین بازار تبدیل شده‌اند و به مصرف‌زدگی دامن می‌زنند، میسر نمی‌باشد.

وی افزود: از سویی یکی از مهمترین ابزار دشمن به ویژه آمریکا و صهیونیسم برای گسترش نفوذ خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع دیگر، توسل به رسانه‌هاست. در دنیای کنونی، رسانه‌های عالم‌گیر که غالبا در جهت منافع آمریکا و صهیونیسم حرکت می‌کنند، روز به روز بر دامنه و نوع فعالیت خود می‌افزایند، به طوری که جوامع سنتی و ریشه‌دار شرق و غرب را نیز سخت متاثر از خود ساخته‌اند. بی‌شک تداوم چنین جریانی در گروی گسترش و تقویت بیشتر رسانه‌هاست، رسانه‌هایی که به طور پنهانی در خدمت سیاست‌ها و اندیشه‌های دولت مردان غربی است.

سمواتی با اشاره به کتاب‌ سلطه رسانه‌ای صهیونیسم که به رشته تحریر درآورده خاطرنشان کرد که در این کتاب به تبیین این موضوع پرداخته شده و جنبه‌های گوناگون نفوذ صهیونیسم در عرصه رسانه بیان شده است.

وی معتقد است: سیطره صهیونیسم بر رسانه‌های فراگیر جهان، امروزه دیگر امری انکارناپذیر است. اهدافی را که یکی از خام‌خام‌های یهودی، در سال 1869 در سخنرانی در شهر «پراگ» مبنی بر الزام سیطره کامل یهود بر رسانه‌های جمعی اعلام کرده بود، اکنون محقق شده است. او معتقد بود که پس از طلا، دستگاه‌های خبررسانی به ویژه مطبوعات – که در آن زمان مهمترین ابزار اطلاع‌رسانی در دنیا محسوب می شد – دومین ابزار صهیونیسم برای استیلا بر جهان است؛ بنابراین از همان آغاز با برنامه‌ریزی‌های دقیق، حساب شده و صرف هزینه‌های کلان، تلاش بی‌وقفه را برای به دست گرفتن جریان‌های اصلی خبررسانی و مطبوعاتی در سرتاسر دنیا آغاز کردند. وابستگی‌های بزرگترین رسانه‌های خبری دنیا، همچون؛ خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، شبکه‌های NBC.ABC.CBS و نشریات معتبری همچون: نیویورک تایمز، واشنگتن پست تایمز، دیلی اکسپرس و صدها عنوان نشریه دیگر به لابی صهیونیست‌ها، حاصل همان تلاش‌های پیگیرانه قوم یهود است.

وی ادامه داد: اختراع سحرانگیز برادران لومیر با آن قدرت تاثیرگذاری خارق‌العاده و ظرفیت‌های فراوانش به عنوان یکی از مهمترین کانال‌های ارتباطی با مردم، و امروز؛ نفوذ صهیونیست‌ها در این صنعت پرمخاطب و جذب از چنان رشد روز‌افزون و سریعی برخوردار شده است که براساس بسیاری از منابعی که از سوی هالیوود در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بیش از نود درصد فعالان حرفه سینما در آمریکا را وابستگان به لابی صهیونیسم تشکیل می‌دهند. اگر چه افشای این وابستگی‌ها در مقطعی از تاریخ برای دو طرف، بنا به دلایلی چندان مقبول و خوشایند نبود، ولی در سال‌های اخیر بیان چنین ارتباطاتی در سینمای هالیوود، به عنوان سند افتخار و مایه مباهات برای عناصر وابسته محسوب می‌شود.

وی گفت: با تحقیقی در آثار ساخته شده از سال‌های دور، این واقعیت بیشتر نمایان می‌شود که سینما از بدو پیدایش، تاکنون، همواره در جهت برآوردن خواسته‌های یهودیان صهیونیست گام برداشته است؛ گامی در جهت تطهیر چهره یهودیان و تخریب چهره ادیان دیگر به ویژه دین اسلام در نزد افکار عمومی دنیا. سینما امروزه به عنوان یکی از ابزارهای چشمگیر در توسعه تمدن مادی در آمده است. سینما به دلیل جذابیت‌های ظاهری و فریبنده فراوان و کارکردهای عینی و مؤثر آن، مورد توجه عوام و خاص قرار گرفته است. برخی غرق شکوه مادی آن شده‌اند، که اکثریت مردم جهان را تشکیل می‌دهند، وعده قلیلی متاملانه با آن برخورد می‌کنند. قطعا در راه شناخت جهان پیرامونی و شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی و اجتهادات علمی در هر رشته‌ای، توجه به وضعیت سینما و فرمانروایان این عرصه می‌تواند، راهگشا باشد.

وی افزود: از سویی زمینه‌های فلسفی و فکری و مبادی مادی یا ماوراء‌الطبیعی رسانه‌ها، بخصوص سینما، را در هنگام استفاده از این ابزار باید مدنظر داشته باشیم، وگرنه اسیر و برده اقتضائات آن خواهیم شد. علاوه بر این، باید حاکمان عرصه‌های استفاده و سوءاستفاده از سینما یعنی صهیونیست‌ها و قدرتمندان مستکبر جهان را هم مدنظر داشته باشیم و توطئه‌های آن‌ها در عرصه سینما و هنر و فیلم‌سازی را همواره متوجه باشیم و به سمت شناخت پیچیدگی‌های آن حرکت کنیم، وگرنه زرق و برق‌ها و جو مرغوب را هم تحت تاثیر قرار خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: شناساندن این رسانه فراگیر و ماهیت آن به جامعه و نیز معرفی فنون و «عملیات روانی» آن سهم بسزایی در بیدرای جامعه و رهایی آن از بند اسارت‌های مادی و بردگی نوین فرهنگی دارد. بنابراین همان گونه که اسلام عزیز از ما خواسته است و عقل حکم می‌کند و رهبر فرزانه انقلاب نیز تاکید کرده‌اند، ما هم باید به سمتی حرکت کنیم که فلسفه و جهان‌بینی مستحکم خود را در ساحات گوناگون زندگی بشر و در بین همه‌ی قشرهای مردم گسترش دهیم. ما باید با استفاده‌ی مشروع و بجا از قالب‌های لطیف و موثر هنری، فلسفه‌های چیستی و چرایی و چگونگی خود را معرفی و تبلیغ کنیم و اندیشه‌ی خود را به سمت کارآیی بیشتر سوق دهیم. غربی‌های دنیاپرست در فیلم‌ها، کارتون‌ها، رمان‌ها و تابلوهای هنری، مادی‌گرایی را به خورد کودک و نوجوان و بزرگسال همه‌ی کشورهای دنیا می‌دهند و با زمینه‌سازی، جوامع را با هدایت علوم اومانیستی و تجربی به سمت ماتریالیسم و سکولاریسم به پیش می‌برند، اگر ما به این سمت حرکت نکنیم، قطعا وضعمان روز به روز بدتر از قبل می‌شود و سلطه‌ی طاغوت گسترش می‌یابد.

به گزارش ایسنا هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین جواد فخارطوسی مدرس حوزه و دانشگاه نیز اظهار داشت: متاسفانه عدالت در اطلاع‌رسانی در حال حاضر مورد مهجوریت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

نویسنده کتاب « پژوهش فقهی در باب خبر و خبرگزاری» و « امام خمینی و رسانه‌های گروهی» با بیان این‌که عدالت در اطلاع‌رسانی به معنای برخورداری از شرایطی که همه‌ی گروه‌ها و نهادها به صورت مساوی اخبار خود را انتشار دهند، است گفت: عدالت در اطلاع‌رسانی پشتوانه‌ی فقهی دارد و در واقع واجب شرعی است که از سوی رسانه‌ها عدالت در اطلاع‌رسانی رعایت شود و شرایط برای همه‌ی آحاد و گروه‌ها در اطلاع‌رسانی یکسان باشد.

این محقق و پژوهشگر درباره‌ی عدالت در اطلاع‌رسانی برای مخالفان سیاسی یک نظام نیز گفت: ما دو نوع مخالف داریم؛ یک مخالف که مسلح است و اقدامات خشونت‌آمیز می‌کند و مخالف دیگر که در واقع مخالف فکری و نظری است و منع کردن این گروه از امکانات خبری، مبنای شرعی ندارد. در واقع مخالفان فکری و نظری برای انتشار اخبارشان هیچ حد و مرزی ندارند و تنها مصلحت در مورد انتشار این اخبار باید در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: مصلحت انتشار اخبار مخالفان باید توسط شورایی از متخصصان صورت گیرد؛ بنابراین در اعمال گزینش اخبار برخی جریان‌ها این گروه تشخیص مصلحت، نظر خواهند داد، البته باید بین مصلحت تشخیص نظام و مصلحت افراد و اشخاص تفکیک قائل شد.

محمدعلی نادعلی‌زاده مدیرعامل ایسنا نیز در ابتدای این مراسم، با گرامی‌داشت یاد امام (ره)، شهیدان انقلاب و شهدای سانحه‌ی هواپیمای C-130 درباره‌ی هدف از برگزاری چنین نشستی اظهار داشت: با توجه به این‌که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تلفیقی از دانشگاه و رسانه است و دانشجویان به وظیفه‌ی رسانه‌ای خود عمل می‌کنند و بنا دارند این وظیفه را در چارچوب تفکرات امام (ره) و رهبری انجام دهند، در نظر داشته‌ایم تا مراسمی را با عنوان «رسالت بیداری دانشگاه و رسانه از منظر امام خمینی (ره)» و با حضور استادان حوزه و دانشگاه برگزار کنیم.

کد خبر 10436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز