حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: مواظب باشید شهید آوینی و روایت فتح او به یک نوستالژی تبدیل نشود

این استاد دانشگاه و پژوهشگر در مراسم هفدهمین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی که در تالار وزارت کشور برگزار شد، در سخنانی درباره تفکر شهید آوینی با بیان این مطلب گفت: برای حذف یک تفکر 2 شیوه وجود دارد.

یکی آنکه تا وقتی آن فرد هست، با اهانت و جوسازی کاری کنیم که خوانده و شنیده نشود و زمانی که از دنیا رفت، منتظر بمانیم اگر فراموش شد که هیچ، اما اگر فراموش نشد و یک مشت انسان سمج به یاد او همچنان جمع می‌شدند، او را به یک قدیس تبدیل کنیم که سالی یک بار از او یاد شود و در عین حال مطالب او به دست مردم نرسد و در دانشکده‌ها نیز به متون درسی تبدیل نشود.

ازغدی با بیان اینکه مقالات آوینی را برای سخنرانی در این مراسم خوانده است تا امروز خود آوینی در این مراسم سخنرانی کند، ادامه داد: افرادی مثل آوینی در ایران بایکوت شده‌اند و نمی‌گذارند مقالات آنها به متن درسی در دانشگاه‌ها تبدیل شود. بیش از 3سال است در دانشگاه هنر خواهش می‌کنم به جای متون ترجمه شده غربی از متون و مقالات شهید آوینی هم استفاده شود، اما کسی کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به شیوه کاری دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های علوم انسانی تصریح کرد: شیوه‌ای که برای تدریس در این دانشگاه‌ها استفاده می‌شود، ترجمه و روخوانی است و چیز دیگری دیده نمی‌شود. به علاوه ما خودمان هم به کار هم‌ردیفان خود احترام نمی‌گذاریم و قبل از اینکه مخالفان ما را بکوبند، خودمان بر سر یکدیگر می‌زنیم و اگر ظرفیت احترام به کار یکدیگر را نداشته باشیم تا 50 سال دیگر هم کار به همین شکل پیش خواهد رفت.

او در ادامه از نسل جوان خواست که مقالات هنرمندانی چون شهید آوینی را بخوانند و اگر نسبت به متون غرب ارادت ویژه دارند، خداوند از آنها قبول کند اما در کنار این متون به متون فارسی هم بپردازند.

کد خبر 104864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز